22.03.2013, 19:10
http://finanse.wp.pl/gid,12607646,galeria.html?T[page]=4
Pod powyższym łączem jest artykuł, porównujący ceny różnych produktów i usług do przeciętnych emerytur. Artykuł ma za zadanie wywyższyć obecne czasy, że niby jest lepiej niż było – ale mniejsza z tym.
Pod czwartą pozycją mamy bilety na pociąg. Są podane ceny biletów na pociąg za 200 km (nie podano kategorii) oraz możliwą liczbę przejazdów dla przeciętnego emeryta na dany rok. Zazwyczaj czytelnik nie będzie się wgłębiał, rzuci okiem na dane i ewentualnie wyciągnie jakieś wnioski.
Ja się wgłębiłem i okazało się, że dla poszczególnych lat podano ceny na różne klasy, a nawet kategorie pociągów.
I tak:
1955 → poc. osobowy, 3 klasa
1960 → poc. osobowy, 2 klasa
1970 → poc. osobowy, 2 klasa (dla SRJP 1970/1971)
1980 → poc. osobowy, 2 klasa
1982 → poc. osobowy, 2 klasa
Do tego momentu jest dobrze. Ale patrzmy dalej:
1989 → poc. pospieszny, 1 klasa (dla SRJP 1989/1990)
1991 → cena z kosmosu, zarówno w SRJP 1990/1992 jak i 1991/1992 nie ma takiej ceny na przejazd 200 km; najbliżej jest cena za przejazd pociągiem osobowym 1 klasy lub pospiesznym 2 klasy – 22 200 zł
2000 → poc. pospieszny, 2 klasa
2008 → też cena z kosmosu, w 2008 roku najbliżej podanej ceny jest bilet na poc. osobowy 2 klasy (22 zł) albo 1 klasy (33 zł), ewentualnie na koniec roku odpowiednio 23 i 34,5 zł, ale nie 26 zł.
To powoduje, że całe zestawienie jest kupy warte. Różnica pomiędzy osobowym 2 klasy, a pospiesznym 1 lub 2 klasy, jest znacząca. Podejrzewam, ze wśród innych cen podanych w artykule można się doszukać podobnych wałków (np. nie ma dwóch, nawet zbliżonych typów ciągnika Ursus, które byłyby produkowane zarówno w 1970 jak i 2008 roku). Ale to już tak na marginesie.
W każdym razie na takim przykładzie widać, że wiadomości trzeba samemu weryfikować.
Stawki opłat za bilety w poszczególnych latach sprawdzałem z SRJP, z wyjątkiem roku 2008, które brałem z Taryfy Przewozowej Przewozów Regionalnych (TP-PR).
Pod powyższym łączem jest artykuł, porównujący ceny różnych produktów i usług do przeciętnych emerytur. Artykuł ma za zadanie wywyższyć obecne czasy, że niby jest lepiej niż było – ale mniejsza z tym.
Pod czwartą pozycją mamy bilety na pociąg. Są podane ceny biletów na pociąg za 200 km (nie podano kategorii) oraz możliwą liczbę przejazdów dla przeciętnego emeryta na dany rok. Zazwyczaj czytelnik nie będzie się wgłębiał, rzuci okiem na dane i ewentualnie wyciągnie jakieś wnioski.
Ja się wgłębiłem i okazało się, że dla poszczególnych lat podano ceny na różne klasy, a nawet kategorie pociągów.
I tak:
1955 → poc. osobowy, 3 klasa
1960 → poc. osobowy, 2 klasa
1970 → poc. osobowy, 2 klasa (dla SRJP 1970/1971)
1980 → poc. osobowy, 2 klasa
1982 → poc. osobowy, 2 klasa
Do tego momentu jest dobrze. Ale patrzmy dalej:
1989 → poc. pospieszny, 1 klasa (dla SRJP 1989/1990)
1991 → cena z kosmosu, zarówno w SRJP 1990/1992 jak i 1991/1992 nie ma takiej ceny na przejazd 200 km; najbliżej jest cena za przejazd pociągiem osobowym 1 klasy lub pospiesznym 2 klasy – 22 200 zł
2000 → poc. pospieszny, 2 klasa
2008 → też cena z kosmosu, w 2008 roku najbliżej podanej ceny jest bilet na poc. osobowy 2 klasy (22 zł) albo 1 klasy (33 zł), ewentualnie na koniec roku odpowiednio 23 i 34,5 zł, ale nie 26 zł.
To powoduje, że całe zestawienie jest kupy warte. Różnica pomiędzy osobowym 2 klasy, a pospiesznym 1 lub 2 klasy, jest znacząca. Podejrzewam, ze wśród innych cen podanych w artykule można się doszukać podobnych wałków (np. nie ma dwóch, nawet zbliżonych typów ciągnika Ursus, które byłyby produkowane zarówno w 1970 jak i 2008 roku). Ale to już tak na marginesie.
W każdym razie na takim przykładzie widać, że wiadomości trzeba samemu weryfikować.
Stawki opłat za bilety w poszczególnych latach sprawdzałem z SRJP, z wyjątkiem roku 2008, które brałem z Taryfy Przewozowej Przewozów Regionalnych (TP-PR).