Liczba postów: 267
Liczba wątków: 6
Dołączył: 04.09.2011
Reputacja:
0
Przeszukując forum nie zauważyłem żadnego tematu dotyczącego głównego dworca kolejowego w kraju. Myślę, że dobrym ruchem jest założenie dedykowanego wątku tematycznego i wypisywanie wszelkich zmian, inwestycji, modernizacji, potknięć czy nawet drobnych usprawnień w tym miejscu.
A trochę jednak się dzieje. 3 kwietnia br. na Dworcu Centralnym uruchomiono pilotażowy system jednej kolejki do kas w holu głównym. Całość bazuje na rozwiązaniu zaadaptowanym wcześniej przez hipermarkety typu Carrefour czy Tesco. Więcej można przeczytać m.in. w podlinkowanym artykule - KLIK
Słowa słowami a ja postanowiłem zbadać rozwiązanie na gruncie. Moje pierwsze wrażenie jest jak najbardziej pozytywne - nie ma sytuacji, że kolejka do jakiejś kasy "utknie" na kliencie który akurat zażądał sobie wydania faktur bądź odbiera swoje 30 miejscówek na najbliższy miesiąc. System jest też przyjazny dla kasjerów - w momencie zakończenia pracy po prostu nie włącza przycisku o dostępności kasy i wychodzi, podczas gdy obecnie wiązało się to z dość sporym gniewem podróżnych ("stałem 30 minut i zamknęli mi kasę przed nosem").
Jak jest z efektywnością? Dzisiaj (piątek) o godzinie 16.00, co śmiało można zakwalifikować jako szczyt przewozowy, średni czas oczekiwania (mierzony na podstawie 4 reprezentatywnych prób ;-D) wyniósł 5 min 51 s. Nie mam danych jak było poprzednio, oraz jakie są statystyki dla kas w galeriach handlowych, ale doświadczenie podpowiada, że jest to naprawdę dobry wynik.
Liczba postów: 2 555
Liczba wątków: 134
Dołączył: 15.03.2011
Reputacja:
0
A jak rozwiązano sprawę tego, że część rodzajów biletów była dostępna tylko w niektórych kasach?
Liczba postów: 267
Liczba wątków: 6
Dołączył: 04.09.2011
Reputacja:
0
Do systemu włączone są wszystkie 14 okienka kasowe (2 okienka informacji nie wchodzą w skład systemu), więc wychodzi na to że albo oferta biletów we wszystkich kasach została zunifikowana, albo o ewentualnych problemach pasażer dowie się już przy okienku.
Tak nawiasem pytając, to o jakie różnice w ofercie chodzi? Bilety międzynarodowe?
Liczba postów: 2 555
Liczba wątków: 134
Dołączył: 15.03.2011
Reputacja:
0
Nie wiem, ale chyba jakieś różnice dostępności niektórych biletów były.
Przytoczę jeszcze opinię samego projektanta Dworca Centralnego, Arseniusza Romanowicza, nt. kas.
Od początku założono, że kasy na Dworcu Centralnym będą w stanie obsłużyć maksymalnie 50% pasażerów w okresie szczytowym. PKP miały otrzymać dodatkowe kasy w sąsiednim Dworcu Obsługi Miejskiej LOT-u, co jak dotąd nigdy nie nastąpiło.
Liczba postów: 267
Liczba wątków: 6
Dołączył: 04.09.2011
Reputacja:
0
Mariusz W. napisał(a):Od początku założono, że kasy na Dworcu Centralnym będą w stanie obsłużyć maksymalnie 50% pasażerów w okresie szczytowym. Tak, tyle że było to ponad 30 lat temu. Zmieniła się liczba pasażerów do obsługi, pojawiły się nowe kanały sprzedaży (Internet, biletomaty - których na Centralnym jest już około 20 sztuk), wreszcie zmienia się technologia.
Jak to mówią, w dobie lotów na Księżyc i samoobsługowych kas w Tesco obecny system kas bez problemu jest w stanie obsłużyć całość ruchu szczytowego. Potrzebne są jednak zmiany optymalizacyjne w samym systemie sprzedaży/rezerwacji biletów.
Liczba postów: 2 555
Liczba wątków: 134
Dołączył: 15.03.2011
Reputacja:
0
10-krotne zmniejszenie się liczby pasażerów ogółem to chyba nie jest powód do radości. Może i obecna liczba kas w jakimś stopniu zapewnia obsługę ruchu, ale nie jest to powód do dumy.
Liczba postów: 1 548
Liczba wątków: 5
Dołączył: 18.03.2011
Reputacja:
0
endrju napisał(a):Tak, tyle że było to ponad 30 lat temu. Zmieniła się liczba pasażerów do obsługi, pojawiły się nowe kanały sprzedaży (Internet, biletomaty - których na Centralnym jest już około 20 sztuk),
Na marginesie biletomatów: te wcześniej zamontowane chyba prawie w połowie nie działają, albo zostały zdemontowane...
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
...a szkoda, bo były dość przyjazne: duży ekran, klawiatura ekranowa z porządnym układem QWERTY, dobra czułość, i tylko usterkowały dość mocno (wiadomo - to "biletomat własny" PKP Intercity, więc marna jakość i cała para w gwizdek).
Bahnfahren ist unser Business
Liczba postów: 267
Liczba wątków: 6
Dołączył: 04.09.2011
Reputacja:
0
Może doprecyzuję. Stan biletomatów na dzień 5 kwietnia 2013 :
Biletomaty czerwone we współpracy z ZTM
czynnych - 20
Biletomaty własne
czynnych - 9
uszkodzonych - 2
zdemontowanych - 5
Do tego dochodzi jeszcze kilka żółtych biletomatów ASECu i "bocznych" biletomatów Mennicy w okolicach dworca.
Liczba postów: 1 548
Liczba wątków: 5
Dołączył: 18.03.2011
Reputacja:
0
Odnoszę wrażenie, że do tych biletomatów z ZTM mniej ludzi korzysta, niż z tych własnych...
Do tamtych to i kolejki się ustawiały przy piątkach, a wczoraj przy tych ztmowych może z jedną osobę w galerii wschodniej widziałem...
Liczba postów: 1 078
Liczba wątków: 189
Dołączył: 04.05.2012
Reputacja:
0
22 mln zł ma kosztować remont Dworca Centralnego, który ma być przeprowadzony w tym roku. Od poprzedniego remontu dworca, który przeprowadzono przed Euro 2012, minął rok.
W ramach prac kolejarze planują wymianę szklanej elewacji budynku dworca od strony Alej Jerozolimskich, uszczelnienie przeciekającej konstrukcji i ocieplenie hali głównej. Kolejarze nie wykluczają, że znikną na przykład szklane piramidy, które zamontowano przy poprzednim remoncie, przed Euro. W piramidach miały się mieścić np. punkt informacji turystycznej lub punkty handlowe, ale podczas pierwszej zimy okazało się, że jest w nich tak zimno, że pracownicy muszą siedzieć w kurtkach.
Aha, i otworzy się McDonald's... Czyli wszystko bedzie ok.
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34 ... Znowu.html
Liczba postów: 89
Liczba wątków: 1
Dołączył: 11.11.2012
Reputacja:
0
Kolejny McD w pobliżu... W podziemiach i w Złotych Tarasach już jest...
Liczba postów: 475
Liczba wątków: 17
Dołączył: 09.11.2011
Reputacja:
0
Lepszy mak niż jakaś oblesna buda.
Liczba postów: 860
Liczba wątków: 19
Dołączył: 21.06.2012
Reputacja:
0
norbert napisał(a):Lepszy mak niż jakaś oblesna buda. Z tym że często w takiej budzie jest i lepsze i zdrowsze jedzenie. No i tańsze ;-)
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
Cytat:Wymienione zostanie ponadto dziesięć ciągów schodów ruchomych i zamontujemy trzy platformy dla osób niepełnosprawnych - dodał dyrektor Bator.
No ekstra, czyli "nowa jakość" PKP uparcie brnie w rozwiązanie znane ze swojej awaryjności i nieprzydatności, czyli tzw. podnośniki przyschodowei [zobacz >>>].
Ja proponuję żeby FK instytucjonalnie zaprotestowało.
Bahnfahren ist unser Business
|