03.01.2014, 20:42
Drobne mapki podglądowe (troszkę średnio wykonane i mam tego świadomość, ale chodzi o spojrzenie jak to +- minus wygląda)
http://www.iv.pl/images/40775153813029233945.png
http://www.iv.pl/images/41336148713191454742.png
No i teraz właśnie - widać na tym doskonale "czane dziury" czyli tam gdzie kolej nie dojeźdża (Kielce, Gorzów Wielkopolski,Bydgoszcz i Toruń) i czarne dziury PKS-u (Olsztyn, Lublin, Rzeszów, Katowice oraz Opole). Pocieszające jest to, że oba środki komunikacji się wzajemnie uzupełniają - nie ma takiego miasta wojewódzkiego w Polsce do którego nie dałoby się dojechać pociągiem/PKS-em.
No ale są też takie kursy, które może i często z sobą bezpośrednio nie konkurują gdyż mają inne stacje pośrednie jednak docelowe te same. Pozwalam sobie na drobne porównanie (biorę pod uwagę najtańszą cenę biletu normalnego i najkrótszy czas przejazdu PKS-em):
Szczecin - Białystok:
PKS 108 złotych Czas przejazdu: 12 godzin 45 minut
TLK: 78 złotych Czas przejazdu: 9 godzin 24 minuty
Warto dodać, że zarówno połączenia kolejowe jak i autobusowe są realizowane w dzień. Nigdy nie jechałem tym PKS-em, jednakże wątpie aby ktoś z Szczecina wybrał droższy i dłużej jadący autobus od kolei. Przypuszczam, że owy kurs ma wzięcie na odcinku od Bydgoszczy i Torunia, dla których PKS jest o wiele bardziej przystępnej porze aniżeli pociąg
Szczecin - Zielona Góra:
REGIO: 31,20 złotych Czas przejazdu: 4 godziny 33 minuty
PKS: 54 złotych Czas przejazdu: 4 godziny 59 minut
Pociąg jest niewątpliwie o wiele tańszy, natomiast jeden z PKS-ów wykonuje kursy przez noc co jest jego plusem.
Szczecin - Łódź:
TLK: 67 złotych Czas przejazdu: 6 godzin 27 minut
PKS: 76 złotych Czas przejazdu: 8 godzin 40 minut
Analogiczna sytuacja co w przypadku Zielonej Góry - PKS może i jedzie dłużej i jest droższy jednak mimo to z racji tego, że kursuje przez noc a połączenie kolejowe jest w dzień potrafi zabrać PKP Intercity pasażerów.
Szczecin - Poznań:
REGIO: 31,20 złotych Czas przejazdu: 3 godziny 15 minut
PKS: 48 złotych Czas przejazdu: 4 godziny 20 minut
Jeszcze nigdy nie spotkałem się z sytuacja ażeby któryś z moich znajomych mówił mi, że jechał do Poznania PKS-em więc tutaj niewątpliwie kolej wygrywa.
Szczecin - Zakopane:
TLK: 80 złotych Czas przejazdu: 13 godzin 43 minuty
PKS: 100 złotych Czas przejazdu: 13 godzin 25 minut
Myślę, że kolej tutaj wygrywa, choć nigdy PKS-em na tej trasie nie jechałem więc nie wiem jak tam wygląda sytuacja.
Szczecin - Piła:
REGIO: 27, 10 złotych Czas przejazdu: 2 godziny 55 minut
PKS: 37 złotych Czas przejazdu: 2 godziny 50 minut
Tutaj PKS ma rzeczywistą szansę konkurować z koleją. Czy tak jest - nie wiem
Szczecin - Kraków:
TLK: 73 złotych Czas przejazdu: 9 godzin 18 minut
PKS: 90 złotych Czas przejazdu: 11 godzin 15 minut
Podobnie jak w sytuacji Zakopanego, przypuszczam, że kolej tutaj wygrywa - ale nigdy nie jechałem PKS-em na tej trasie więc nie wiem
Jeśli chodzi o kolejne połączenia PKS-u, w których miałby on szansę konkurować z koleją to funkcjonuje on jeszcze do Gdańska (połączenie dzienne), Warszawy (połączenie nocne) czy Słupska (dzienne).
Założyłem wątek ażeby każdy z nas się podzielił się własnymi spostrzeżeniami odnośnie kursowania PKS-u i PKP na swoim ogródku Warto przeanalizować jak jest, gdzie kolej przegrywa, gdzie walka jest wyrówna.
http://www.iv.pl/images/40775153813029233945.png
http://www.iv.pl/images/41336148713191454742.png
No i teraz właśnie - widać na tym doskonale "czane dziury" czyli tam gdzie kolej nie dojeźdża (Kielce, Gorzów Wielkopolski,Bydgoszcz i Toruń) i czarne dziury PKS-u (Olsztyn, Lublin, Rzeszów, Katowice oraz Opole). Pocieszające jest to, że oba środki komunikacji się wzajemnie uzupełniają - nie ma takiego miasta wojewódzkiego w Polsce do którego nie dałoby się dojechać pociągiem/PKS-em.
No ale są też takie kursy, które może i często z sobą bezpośrednio nie konkurują gdyż mają inne stacje pośrednie jednak docelowe te same. Pozwalam sobie na drobne porównanie (biorę pod uwagę najtańszą cenę biletu normalnego i najkrótszy czas przejazdu PKS-em):
Szczecin - Białystok:
PKS 108 złotych Czas przejazdu: 12 godzin 45 minut
TLK: 78 złotych Czas przejazdu: 9 godzin 24 minuty
Warto dodać, że zarówno połączenia kolejowe jak i autobusowe są realizowane w dzień. Nigdy nie jechałem tym PKS-em, jednakże wątpie aby ktoś z Szczecina wybrał droższy i dłużej jadący autobus od kolei. Przypuszczam, że owy kurs ma wzięcie na odcinku od Bydgoszczy i Torunia, dla których PKS jest o wiele bardziej przystępnej porze aniżeli pociąg
Szczecin - Zielona Góra:
REGIO: 31,20 złotych Czas przejazdu: 4 godziny 33 minuty
PKS: 54 złotych Czas przejazdu: 4 godziny 59 minut
Pociąg jest niewątpliwie o wiele tańszy, natomiast jeden z PKS-ów wykonuje kursy przez noc co jest jego plusem.
Szczecin - Łódź:
TLK: 67 złotych Czas przejazdu: 6 godzin 27 minut
PKS: 76 złotych Czas przejazdu: 8 godzin 40 minut
Analogiczna sytuacja co w przypadku Zielonej Góry - PKS może i jedzie dłużej i jest droższy jednak mimo to z racji tego, że kursuje przez noc a połączenie kolejowe jest w dzień potrafi zabrać PKP Intercity pasażerów.
Szczecin - Poznań:
REGIO: 31,20 złotych Czas przejazdu: 3 godziny 15 minut
PKS: 48 złotych Czas przejazdu: 4 godziny 20 minut
Jeszcze nigdy nie spotkałem się z sytuacja ażeby któryś z moich znajomych mówił mi, że jechał do Poznania PKS-em więc tutaj niewątpliwie kolej wygrywa.
Szczecin - Zakopane:
TLK: 80 złotych Czas przejazdu: 13 godzin 43 minuty
PKS: 100 złotych Czas przejazdu: 13 godzin 25 minut
Myślę, że kolej tutaj wygrywa, choć nigdy PKS-em na tej trasie nie jechałem więc nie wiem jak tam wygląda sytuacja.
Szczecin - Piła:
REGIO: 27, 10 złotych Czas przejazdu: 2 godziny 55 minut
PKS: 37 złotych Czas przejazdu: 2 godziny 50 minut
Tutaj PKS ma rzeczywistą szansę konkurować z koleją. Czy tak jest - nie wiem
Szczecin - Kraków:
TLK: 73 złotych Czas przejazdu: 9 godzin 18 minut
PKS: 90 złotych Czas przejazdu: 11 godzin 15 minut
Podobnie jak w sytuacji Zakopanego, przypuszczam, że kolej tutaj wygrywa - ale nigdy nie jechałem PKS-em na tej trasie więc nie wiem
Jeśli chodzi o kolejne połączenia PKS-u, w których miałby on szansę konkurować z koleją to funkcjonuje on jeszcze do Gdańska (połączenie dzienne), Warszawy (połączenie nocne) czy Słupska (dzienne).
Założyłem wątek ażeby każdy z nas się podzielił się własnymi spostrzeżeniami odnośnie kursowania PKS-u i PKP na swoim ogródku Warto przeanalizować jak jest, gdzie kolej przegrywa, gdzie walka jest wyrówna.