Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
CzME5 - spalinowóz mawrowy 8-osiowy SŻD (później RŻD i UZ) czeskiej produkcji
#1
ЧМЭ5 (CzME 5) jak wskazuje oznaczenie serii to spalinowóz czechosłowackiej produkcji, manewrowy, z przekładnią elektryczną. W odróżnieniu od ЧМЭ3 (sześcioosiowej, wyprodukowanej dla Związku Sowieckiego w 7455 egzemplarzach plus niewielka ilość dla Czechosłowacji, oraz loków znanych jako S200 dla m. in. ówczesnej Huty im. Lenina, obnecnie T. Sędzimira oraz innych zakładów przmysłowych w Polsce), ЧМЭ5 nie zrobiła wielkiej kariery.
Według http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%9C%D0%AD5 dwa egzemplarze próbne ЧМЭ5 zostały wyprodukowane w 1985 r. przez zakład Lokomotivka Sokolovo, należący do firmy ČKD Praha. Maszyna nr ЧМЭ5-0002 była zaprezentowana na międzynarodowej wystawie «Железнодорожный транспорт — 86» ('Żelieznodorożnyj transport 86, czyli Transport kolejowy 86) na stacji Szczerbinka ( Щербинка) - czyli przy rosyjskim kompleksie torów doświadczalnych.
Jak zgodnie podaje Wikipedia (stan z 17. stycznia 2014 niezmieniony do 10. lipca 2014) oraz http://trainpix.org/ , zbudowano w sumie 12 maszyn, przy czym wszystkie od nr 003 do 0012 w 1990 roku; z tego nry 0001 i 002 przyjęła na inwentarz Московская железная дорога (kolej moskiewska) do filialnej lokomotywowni ТЧ-2 Люблино (филиал ТЧЭ-2) -czyli Liublino (obecnie w granicach Moskwy; formalnie jest to oddział lokomotywowni Лихоборы Lichobory -też w Moskwie, tak samo obsługuje wyłącznie spalinowozy).
Pozostałe maszyny, czyli nry 003-012 włącznie przyjęła Донецкая железная дорога (Kolej Doniecka - czyli obecnie na Ukrainie) do lokomotywowni ТЧ-10 Дебальцево-Сортировочное (po ukraińsku to miasto nazywa się Дебальцеве -Debalcewe; nazwę lokomotywowni czytamy Dieba'lcewo Sortirowo'cznoje, czyli "Debalcewo Rozrządowe") .
Egzemplarze rosyjskie już nie istnieją - nr 0001 pracował do poczatku lat 1990-ych, złomowany w 1999 r.
Nr 0002 skreślony ze stanu w 1997 r.
Wszystkie egzemplarze ukraińskie skreślono ze stanu 7. lutego 2012 r., przy czym:
ЧМЭ5-0008 (nr fabryczny 16745) jest eksponatem w Muzeum Historii i Rozwoju Kolei Donieckiej (Музей истории и развития Донецкой ж.д, otwarte 4.08.2000 pod adresem Донецк, ул. Артёмовская, 47, w dawnej parowozowni przy dworcu w Doniecku);
ЧМЭ5-0012 - wystawiony jako pomnik przy stacji Волноваха (Wołnowacha), w opisie miasta Wołnowacha w Wikipedii opiany jako pomnik 130-lecia Kolei Donieckiej:
http://www.train-photo.ru/data/media/174/5-0012.jpg
Pozostałe zdaniem Wikipedii złomowano.
Co ciekawe, <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.trainpix.org">www.trainpix.org</a><!-- w --> zarówno dla maszyny 0008 jak 0012 podaje numer fabryczny 16745. Może był jakiś szacher-macher, tak jak np. z niektorymi praowozami na PKP?

Charakterystyka techniczna według http://scado.narod.ru/th/th_m_chmae5.htm :

Tryb pracy manewry
Układ osi 2+2-2+2 [po naszemu (Bo'Bo')'(Bo'Bo')' - tak jak ТЭМ7, ТЭ8, ТЭМ14]
Masa służbowa (t) 168 (scado narod podaje, że to przy pełnych zapasach paliwa itd., a Wikipedia -że przy 2/3 zapasów paliwa, wody i piasku)
Nacisk osi (T) 21
Prędkość konstrukcyjna (km/h) 95
Minimalny promień łuku toru (m) 80
Długotrwała siła na haku (kG) 32800 [tj. 321,7 kN] przy prędkości 10.7 km/h, co daje moc na haku 1300 KM [=956 kW]
Budowa:
Pudło -oparte na ostoi
Hamulec elektryczny oporowy (reostat)
Moc hamulca lekektrycznego (kW) 1350
Maksymalna siła hamująca (kG) 34000 [tj. 333 kN]
Liczba pozycji nastawnika jazdy 12
Zapas paliwa (litrów) 6000
Zapas wody (kg) 1500
Zapas oleju silnikowego (kg) 800
Zapas piasku (kg) 2000
Długość między osiami sprzęgów automatycznych (mm) 20220
Przełożenie przekładni silnik trakcyjny/zestaw kołowy: 5.07
Silniki trakcyjne: Typ TE-009:
Masa silnika trakcyjnego (kg) 2635
napięcie nominalne (V) 300
Maksymalne obroty wirnika (obr/min.) 2400
Nominalna moc (kW) 125 - przy prądzie 750 A

Zawieszenie silników trakcyjnych -tramwajowe, czyli "za nos"
Napęd zestawów kołowych - indywidualny
Wózki -z bezwidłowym prowadzeniem maźnic
Koła obręczowe
Średnica kół (mm) 1050
Agregat napędowy
Silnik spalinowy K8S310DR
Układ cylindrów Rzędowy
Cykl pracy czterosuw
Liczba cylindrów 8
Średnica cylindrów (mm) 310
Skok tłoka (mm) 360
Moc makymalna (KM) 2000 [tj. 1471 kW] przy obrotach wału korbowego 775 obr./min.
Turbodoładowanie -tak
Jednostkowe zużycie paliwa (g/KMh) 163 [tj. 222 g/kWh]
masa (t) 18
Przekładnia: elektryczna AC/DC (prądu zmiennego i stałego)
Prądnica trakcyjna TD-809
Moc prądnicy trakcyjnej (kW) 1132
Romek_L
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  TEM7 -rosyjski spalinowóz manewrowy 8-osiowy RomekL 0 4 084 10.07.2014, 12:22
Ostatni post: RomekL
  3TE116U -trójczłonowy spalinowóz kolei rosyjskich 3*CoCo RomekL 0 5 875 10.07.2014, 09:24
Ostatni post: RomekL
  TE8 - ośmioosiowy jednokabinowy spalinowóz liniowy RomekL 0 9 814 28.03.2013, 13:51
Ostatni post: RomekL

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.