Liczba postów: 34
Liczba wątków: 5
Dołączył: 22.06.2014
Reputacja:
0
Wiele się mówi o cenach biletów, postanowiłem zrobić porównanie między kolejami w Polsce oraz na Czechach.
W Polsce cena za 1km jazdy maleje wraz z odległością - w Czechach mamy ten sam taryfikator niezależnie od odległości.
W Czechach dodatkowo nie ma podziału na kategorie pociągów więc cena pociągu osobowego jest taka sama jak ekspresu, chyba że występują jakieś dopłaty - obowiązkowa dopłata za miejsce - 25-75czk występuje w Czeskim SC Pendolino.
Dalej porównam cene biletów do średnich zarobków w obu krajach w 2013 roku.
Podzielę porównanie również na 2 kategorie:
Pociągi Premium - Czeskie Pendolino, Polskie EIC
Pociągi standardowe - Czeskie EC/IC/Ex/R (jadą mniej-więcej tyle samo), Polskie TLK (podałem trasę którą jeździ najwięcej TLK między Katowicami a Warszawą)
Wszystkie ceny podane są za miejsce w 2 klasie pociągów.
Porównanie dotyczy tras Ostrawa - Praga oraz Katowice - Warszawa Zachodnia.
Klasa Premium:
Pendolino na trasie Ostrava - Praga:
Ostrava - Ostrawa Svinov - Olomouc - Pardubice - Praha
356km, czas jazdy 3:08h, przystanki na 5km, 106km i 252km trasy, cena: 330czk / około 50zł - w cenie obowiązkowa dopłata 35kc za miejscówke, 0.92czk / 15gr za 1km jazdy
EIC 4104:
Katowice - Sosnowiec Główny - Zawiercie - Warszawa Zachodnia
295km (CMK), czas jazdy: około 3:15h, cena: 127zł / 837czk, 0.43gr / 2.83czk za 1km jazdy
Klasa standard:
EC/IC/Ex/R
Ostrava - Ostrava Svinov - Hranice na Morave - Olomouc - Zabreh na Morave - Ceska Trebova - Pardubice - Kolin - Praha Liben - Praha
356km (ta sama trasa), czas jazdy 3:40-4:20h, cena: 295czk / około 45zł z/bez rezerwacji, 0.82czk / 12gr za 1km jazdy
TLK 41105:
Katowice - Sosnowiec Główny - Dąbrowa Górnicza - Zawiercie - Myszków - Częstochowa - Radomsko - Piotrków Trybunalski - Koluszki - Bednary - Warszawa Zachodnia
344km, czas jazdy 5-5:40h, cena: 60zł / 396czk, 0.17gr / 1.15czk za 1km jazdy
Średnie zarobki w 2013r, dzisiejszy kurs walut, oraz liczba biletów które kupimy za średnią pensję.
Czechy: 2954zł / 19485czk = 59 biletów Premium / 66 biletów Standard
Polska: 2669zł / 17605czk = 21 biletów Premium / 44 bilety Standard
Ogólnie rzecz biorąc Czesi jeżdżą szybciej jedną z głównych linii kolejowych niż Polacy na najszybszym szlaku kolejowym w kraju (CMK) a w dodatku taniej oraz mają dużo połączeń.
Pozdrawiam, jak temat //się przyjmie// to będę starał się robić takie porównania co jakiś czas.
Liczba postów: 34
Liczba wątków: 1
Dołączył: 03.06.2013
Reputacja:
0
Temat sugeruje porównanie naszych cen z całą Europą, a nie tylko z jednym krajem...
Meaz napisał(a):w cenie obowiązkowa dopłata 35kc za miejscówke Cena ta jest zmienna i zależy m.in. od wyprzedzenia, frekwencji na danym połączeniu czy formy zakupu (internet, biletomat, kasa).
http://www.cd.cz/assets/vnitrostatni-ce ... 2-2013.pdf
Meaz napisał(a):* - na wyżej wymienioną trasę Mógłbyś uściślić? Chodzi Ci o trasę polską czy czeską?
Liczba postów: 2 017
Liczba wątków: 166
Dołączył: 12.08.2010
Reputacja:
0
Co do porównania nas z innymi państwami to dodam, że za przejazd pociągiem osobowym na trasie z Berlina do Świnoujścia płaci się grubo ponad 200 złotych...
Liczba postów: 2 555
Liczba wątków: 134
Dołączył: 15.03.2011
Reputacja:
0
rysiogeniusz napisał(a):Co do porównania nas z innymi państwami to dodam, że za przejazd pociągiem osobowym na trasie z Berlina do Świnoujścia płaci się grubo ponad 200 złotych... Do pełni przedmiotowości tej opinii potrzebne jest jakieś porównanie z zarobkami.
Liczba postów: 34
Liczba wątków: 5
Dołączył: 22.06.2014
Reputacja:
0
picluk napisał(a):Temat sugeruje porównanie naszych cen z całą Europą, a nie tylko z jednym krajem...
Meaz napisał(a):w cenie obowiązkowa dopłata 35kc za miejscówke Cena ta jest zmienna i zależy m.in. od wyprzedzenia, frekwencji na danym połączeniu czy formy zakupu (internet, biletomat, kasa).
http://www.cd.cz/assets/vnitrostatni-ce ... 2-2013.pdf
Meaz napisał(a):* - na wyżej wymienioną trasę Mógłbyś uściślić? Chodzi Ci o trasę polską czy czeską?
Przepraszam, pisałem na szybko - oczywiście na obie ;-) Tzn Katowice - Warszawa jak i Ostrawa - Praga.
Mi jak planuje podróż do Pragi to wychodzi 25 albo 35 koron, wkradły się małe błędy które zaraz poprawię.
Co do porównań - jak jutro będę miał czas to przedstawię 1-2 państwa z zachodu europy.
Liczba postów: 1 026
Liczba wątków: 27
Dołączył: 28.06.2010
Reputacja:
0
A mnie ciekawi wschód Ktoś chętny?
Niech nas łączy honor i więź zawodowa!
Kiedyś zawód maszynisty to był szacunek, teraz wstyd.
Zestawienia pociągów
Liczba postów: 2 017
Liczba wątków: 166
Dołączył: 12.08.2010
Reputacja:
0
W lato 2015 planuje jechać pociągiem po Białorusi jeśli oto chodzi
Liczba postów: 34
Liczba wątków: 5
Dołączył: 22.06.2014
Reputacja:
0
Poznanski_mech napisał(a):A mnie ciekawi wschód Ktoś chętny?
Sorry, nie umiem rozczytać cyrylicy ;-D
Liczba postów: 283
Liczba wątków: 23
Dołączył: 13.01.2013
Reputacja:
0
rysiogeniusz napisał(a):Co do porównania nas z innymi państwami to dodam, że za przejazd pociągiem osobowym na trasie z Berlina do Świnoujścia płaci się grubo ponad 200 złotych... Jakim pociągiem i na jakim bilecie? Bo jak się jedzie do Szczecina na bilecie VBB to koszt wynosi €10..
Co do porównania do Marcin ma rację - nie ma sensu porównywać cen na sucho. W Niemczech bilet promocyjny za €40 (normalny za €110) będzie dla nas drogi na trasie np. Berlin - Kolonia. Ale dla Niemca €40 to zupełnie inna kwota, niż dla Polaka.
W USA jest ciekawy przypadek - dużo zależy od po prostu trasy. Najbardziej prestiżowe i oblegane trasy biznesowe, czyli Korytarz Północnowschodni, jest najdroższy. Żeby było "do zniesienia", trzeba kupić 2 tygodnie wcześniej - jest wtedy promocja 25% taniej.
I tak - bilet z Waszyngtonu do Bostonu (730 km) na jutro najtaniej kupiony wyniesie $101 (tylko dwa pociągi z taką ceną, reszta za $175), a w tej promocji z dwoma tygodniami jest kilka pociągów jeszcze za $76. Różnica jest duża. Dla porównania, MegaBus kupiony na jutro kosztuje $60, a na za 2 tygodnie, $30.
Najciekawiej wygląda trasa Nowy Jork - Filadelfia (160 km). Bilet kupiony jutro kosztuje $53, natomiast kupiony na 2 tyg wcześniej, $39. Megabus jeździ za $10-$20, czasem są bilety za $2-$5.
No ale z drugiej strony wszystko wygląda inaczej w tzw. pociągach dalekobieżnych (Long Distance Trains). Z Chicago do San Francisco za miesiąc można pojechać za $164. Podróż trwa 53 godziny a kilometraż tej trasy to 3950 km.
Na punktach pomiędzy, np. na trasie Orlando - Miami na Florydzie (426 km), pojedziemy za $43. Są dwa pociągi dziennie, jeden jedzie 5:45, drugi 7:34, gdyż jadą różnymi trasami. Ale tam zdarzają się często i gęsto duże opóźnienia, gdyż jest to pociąg z Nowego Jorku na Florydę, więc trudniej się nim posługiwać na krótkich trasach.
Liczba postów: 508
Liczba wątków: 1
Dołączył: 22.02.2013
Reputacja:
3
Poznanski_mech napisał(a):A mnie ciekawi wschód Ktoś chętny? Jestem chętny. Odwiedziłem w połowie maja Białoruś i na początku lipca Ukrainę.
Wyciągnę jutro bilety i notatki - będzie zestawienie cen.
Liczba postów: 508
Liczba wątków: 1
Dołączył: 22.02.2013
Reputacja:
3
Wschód - proszę bardzo:
Białoruś - zacznę od kosztów pobytu. Konieczny był zakup biletu na mecz hokeja, żeby wjechać bez wizy i najtańszy był za około 30 złotych. Do tego zakup waluty po białoruskiej stronie: 300 000 rubli za 100 złotych. To istotne, bo w Polsce można było kupić 300 000 za 150 zł. Najłatwiej stosować przelicznik 1 zł - ok. 3000 rubli białoruskich.
Grodno-Mińsk
Pociąg pospieszny, 6:16-11:24, przez Lidę i Mołodeczno - 337 km, wagon z siedzeniami.
Cena 37 800 rubli [ok. 12.60 zł] 27 000 za odległość i 10 800 za miejsce.
Mińsk
Dla porównania ceny w komunikacji miejskiej:
Bilet papierowy 3700 rubli [ok. 1.25 zł] na 1 przejazd. W pojeździe 4000 rub. Nie ma ulg.
Żeton do metra też 3700 ale bez limitów czasowych, można przejechać 1 lub 2 linie.
Mińsk-Brześć
Pospieszny z Moskwy, 1:19-5:30, przez Baranowicze i Berezę - 345 km, wagon płackartny. Cena 59 000 rubli [ok. 20 zł] 32 500 za odległość i 25 500 za leżankę.
Brześć-Terespol
Pociąg transgraniczny z rezerwacją miejsc, obsługuje BCz. 6 km, cena 41 400 rub [ok. 14 zł]
Teraz dla porównania koszty polskiego etapu podróży.
Do Kuźnicy Białostockiej niedałosie dojechać na 1 bilecie. Najtaniej wyszły 4 bilety:
Regio do Skarżyska, 46 km, 5.50 zł za Bilet Świętokrzyski
TLK Skarżysko-Białystok, Nida+Pojezierze, wytrasowany przez Warszawę Gd - 386 km, 65 zł
Białystok-Kuźnica, 57 km, 8.50 zł PwDC
Kuźnica-Grodno, 26 km, 12.78 zł czyli 3 euro za przejazd transgraniczny PR.
Dojazd: 91.78 złotych za 515 km taryfowych. Przejazd po Wawie w SKW i KolMaz gratis.
Powrót na bilecie trasowanym PR Terespol-Ostrowiec, 293 km, 35.40 zł. Dęblin-Radom w KM nie policzony osobno. Radom-Skarżysko, dopłata na IR Bolko, 40 km, 40 groszy
Porównanie cen biletów:
Białoruś - 2 pociągi posp i 1 graniczny, 688 km, 138 200 rubli [ok. 46.07 zł]
Polska - 5 regio, 2 tlk, 1 iR, 1 kolmaz i 1 graniczny, 808 km, 127.58 zł
Koszt przejazdu granicy wyszedł nieco drożej po stronie Białorusi za krótszy odcinek, mimo że cena w obu relacjach 3€. Może to wynikać z innego przeliczania kursu euro na Białorusi.
Skoro temat jest w dziale IC, to powinienem się ograniczyć tylko do porównania z pociągami TLK i bez połączeń transgranicznych. Jednak to nie byłoby obiektywne porównanie. Dysproporcja cenowa wynika nie tylko z droższych biletów po stronie PL ale z rozbicia dzielnicowego na rynku przewoźników. Dlatego dojazd pocięty na 4 odcinki liczone od zera. Na Białorusi wszystko działa w ramach jednej BCz, ale tam przejazdy też liczone są osobno. Zasada jest prosta: 1 bilet - 1 pociąg.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 5 941
Liczba wątków: 146
Dołączył: 20.08.2010
Reputacja:
5
Cytat:Pociągi EIC objęte są tzw. taryfą relacyjną. Po analizie różnych czynników (np. popytu) dopasowywana jest cena dla danego odcinka, tak aby była jak najbardziej atrakcyjna dla podróżnego.
ta sama taryfa relacyjna każe mi więcej zapłacić za bilet na Pendolino z Częstochowy do Warszawy niż jakbym jechał z Katowic.
|