Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jaki to parowóz?
#1
Cześć,
jestem nowym użytkownikiem forum. Trochę mnie złapało na punkcie kolejowego szaleństwa i jakoś do pewnego czasu puścić nie chce ;-)

Mam do was prośbę o identyfikację parowozu.

Zdjęcie zostało wykonane w Kołobrzegu w styczniu 1930 roku. W tym czasie, w owym mieście była kolej normalnotorowa ale i wąskotorowa (1000 mm) czyli Kolberger Kleinbahn.
I tu rodzi się problem.
Czy lokomotywa ze zdjęcia jest normalnotorową czy wąskotorową? Stawiam na wąskotorówkę.
Prawdopodobne miejsce wykonania zdjęcia to okolice stacji Kolberg Siederland (Kołobrzeg Kostrzewo Wąsk.) albo Kolberg Landesbahn (Kołobrzeg Wąsk.). Są to obecne rejony peronu normalnotorowego Kołobrzeg Stadion.

Pomocna w oznaczeniu (jeśli to wąskotorówka) może być informacja z niemieckiej wiki na temat 19 lokomotyw, które były w użyciu tejże kolejki wąskotorowej.

"Insgesamt 19 Dampflokomotiven waren bei der KKB im Einsatz. Von den sechs Vulcan-Lokomotiven (1360, 1361, 1362, 1380, 1381, 1382) vom Lenz-Typ i aus dem Gründungsjahr 1894 ist wahrscheinlich keine erhalten geblieben. Auch zwei weitere Vulcans (1777, 1778) vom gleichen Typ können nicht mehr nachgewiesen werden. Von den später beschafften Malletlokomotiven von Typ ii ging eine O&K von 1907 (2601) in den Besitz der Heeresfeldbahnen über und ist verschollen, ebenso wie zwei Hanomag-Lok von 1911/12 (6100, 6773). Die Hanomag 6419 des gleichen Typs aus dem Jahr 1911 war bis Juni 1957 bei der PKP im Einsatz, die dreifach gekuppelte Henschel 5972 von 1902 sogar bis 1961. Der Verbleib der Hohenzollern 1340 von 1900 ist unbekannt; sie war 1945 noch im Besitz der PKP. Auch über das Schicksal der Borsig 12249 von 1930 ist nichts bekannt. Zwei Vulcan-Lokomotiven aus den 1920er Jahren (3865 und 3848) Bauart 1'C1' bzw. 1'D1' wurden bis 1974 benutzt; letztere befindet sich im Schmalspurbahnmuseum Gryfice. Vom Typ I von 1914 war eine (Vulcan 2996) bis 1969 im Einsatz, eine weitere (Vulcan 2997) scheint erhalten geblieben zu sein. Sie ging 1973 in den Besitz des Eisenbahnmuseums Warschau über."
źródło: http://de.wikipedia.org/wiki/Kolberger_Kleinbahn

Wiele z parowozów niemieckich, było potem użytkowanych w czasach PRL.
Może ktoś rozpozna model.

Za wszelką pomoc będę bardzo wdzięczny.

[Obrazek: b755470237a9782bm.jpg]
Kolej Ziemi Goleniowskiej
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/linia424">www.facebook.com/linia424</a><!-- w -->
Odpowiedz

#2
Jest to parowóz wąskotorowy. Wielkością zdecydowanie odbiega od normalnotorowych maszyn. Moim zdaniem lokomotywa pochodziła z wytwórni Vulcan i miała ona układ osi 1-4-1. Maszyna tego typu znajduje się w skansenie w Gryficach oznaczona jako Txn8-3811
Konrad ,,Tp4'' Czapracki vel. C-ARTon
Odpowiedz

#3
Dziękuję Konradzie za odpowiedź.
Jeszcze w sierpniu udało mi się ustalić, że jest to wąskotorowy Vulcan 1925/3848, po 45r. znany jako Tyyn1-3812, a następnie Txn8-3812. W użyciu do 24 czerwca 1974 roku.
Zatem bliźniacza maszyna, do tej którą podałeś.
Miejsce zdjęcia, to lokomotywownia stacji Kolberg Siederland (Kołobrzeg Kostrzewno Wąskotorowa). Budynek zburzony w roku 2012.
Co ciekawe, do tej stacji była pociągnięta tzw. trzecia szyna od dworca normalnotorowego. Wypłynęło to przy okazji badania obecności na zdjęciu ciągnika Lanz Buldog.
Bardzo pomocna okazała się fantastyczna publikacja, w której widnieje także ten parowóz.
http://parseta.org.pl/uploads/media/Prz ... orowej.pdf
Kolej Ziemi Goleniowskiej
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/linia424">www.facebook.com/linia424</a><!-- w -->
Odpowiedz

#4
Cześć.
Kolejna zagadka, chociaż mam dużą pewność, ale nie chcę sugerować nic.
1. Wąsko czy normalnotorowa?
2. Jaki to parowóz?

[Obrazek: 0b347207ce0b.jpg]
Kolej Ziemi Goleniowskiej
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/linia424">www.facebook.com/linia424</a><!-- w -->
Odpowiedz

#5
Wygląda na niemiecką konstrukcję typy ELNA. W Fabloku powstały 2 takie jako typ T-1-D, którą oznaczono później na PKP jako TKp30. Jeżeli to ELNA to na pewno nie jest to jedna z tych naszej produkcji.
Konrad ,,Tp4'' Czapracki vel. C-ARTon
Odpowiedz

#6
Ta sama z lat 40-42. Tor normalny, prawda?
[Obrazek: 660937d54c31.jpg]


I jeszcze pytanie o ten sprzęt. Co to i jaki tor?
[Obrazek: 8fac0b037a7b.jpg]
Odpowiedz

#7
Tu ją lepiej widać. Faktycznie znormalizowany typ ELNA ale nie ELNA 6 jak przypuszczałem (0-4-0) a ELNA 2 lub ELNA 5 (te miały układ osi 1-3-0). Przychylałbym się raczej ku ELNA 5. Tor normalny.

Tutaj poglądowo: http://de.wikipedia.org/wiki/ELNA_5#med ... -07-18.JPG
Konrad ,,Tp4'' Czapracki vel. C-ARTon
Odpowiedz

#8
Tp4, dzięki.
Teraz kontynuacja tego kolejnego sprzętu.
Co tu mamy? Celowo zamazałem nazwę stacji. Początek wieku XX.
[Obrazek: 12ca6471c12c.jpg]
Kolej Ziemi Goleniowskiej
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/linia424">www.facebook.com/linia424</a><!-- w -->
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Parowóz w poznańskich zakładach Amino Odolan85 1 2 342 17.12.2020, 13:53
Ostatni post: Odolan85
  Px48-jaki rozrząd? Kolej Mazowsze 3 2 859 11.07.2019, 21:10
Ostatni post: Kolej Mazowsze
  Parowóz bezogniowy znów w Żyrardowie kazio 1 4 110 13.11.2015, 20:16
Ostatni post: lavinka
  Parowóz szary 4 4 904 28.10.2013, 08:30
Ostatni post: MichałŁ
  Parowóz na prąd? przem710 27 17 209 14.07.2013, 20:21
Ostatni post: MichałŁ

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.