20.09.2014, 16:14
Wszystko wskazuje na to, że od nowego roku w gminie Dobra Szczecińska dotychczasowa komunikacja podmiejska będzie obsługiwana przez szczecińską komunikację miejską.
Do tej pory komunikację podmiejską zapewniał tam PKS Szczecin. To pozostałość po tym, kiedy w latach 90. ograniczano zasięg komunikacji miejskiej (linie powyżej numeru 100) i wyleciało wiele linii podmiejskich, które przejął PKS Szczecin. Widać to częściowo w numeracji linii podmiejskich PKS-u:
linia 5 Szczecin Dworzec Autobusowy – Dobra Szczecińska Bloki to dawna linia 105 Zakłady Piekarnicze – Dobra Szczecińska
linia 8 Szczecin Dworzec Autobusowy – Lubieszyn Granica Państwa to dawna linia 108 Lubieszyn – Mierzyn
Były jeszcze linie 104 Podjuchy Pętla – Dolna Odra, obecnie na tej trasie PKS Szczecin linie 1, 1A, 1B. Dawna linia 110 Gryfino – Dolna Odra to do niedawna linie PKS Szczecin 2 i 2A. Była także linia podmiejska PKS Szczecin nr 3 Gryfino – Wirów Jezioro.
Dziś linie powyżej numeru 100 kursują tylko pomiędzy Szczecinem a Policami.
Wracając do gminy Dobra Szczecińska, swego czasu rysiogeniusz wspominał, że nawet miała udziały w PKS Szczecin. Na terenie gminy obecnie jeżdżą następujące linie: wspomniane wyżej linie 5 i 8 oraz: linia 6 Szczecin Dworzec Autobusowy – Stolec, linia 7 Szczecin Dworzec Autobusowy – Szczecin ul. Żołnierska/ul. Wernyhory, linia 7.2 Stolec – Kościno.
Tylko wybranymi kursami można dotrzeć do śródmieścia Szczecina, bo spora część to kursy tylko do pętli na przedmieściach, np. Głębokie, Krzekowo. W efekcie, aby sprawnie korzystać z komunikacji zbiorowej, mieszkańcy gminy Dobra muszą kupować dwa bilety, np. dwa miesięczne o tej samej kwocie.
Należy do tego dodać, że PKS Szczecin ma gorszą punktualność niż KM Szczecina. Do tego gorszy standard. PKS Szczecin nie potrafi wprowadzić wyróżnienia kursów niskopodłogowych w rozkładach. Ba, nawet nie wszystkie rozkłady można znaleźć na stronie PKS Szczecin.
PKS ma umowę do końca roku. Na sesji Rady Gminy Dobra Szczecińska w czwartek, w klimacie przedwyborczym, radni jednogłośnie zagłosowali za wprowadzeniem szczecińskiej KM do gminy zamiast PKS. Podobną uchwałę muszą jeszcze podjąć radni Szczecina, ale to raczej tylko formalność, z finansowego punktu widzenia miasto Szczecin nic nie traci.
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie ma zorganizować komunikację nie tylko pomiędzy Szczecinem a Dobrą, ale także w całej gminie. Dokładny jej kształt jeszcze nie jest znany. Pewne jest, że częstotliwość nie będzie mniejsza niż teraz i że część linii szczecińskich zostanie przedłużona. Ciekawe jak z taborem wyrobią.
Od początku roku komunikację miejską możemy także jeździć po prawie całej innej podszczecińskiej gminie, gm. Kołbaskowo. Chyba tylko dwie miejscowości w tej gminie nie posiadają połączeń komunikacji miejskiej. Przejechałem się jedną taką linią przez wioski. Trzeba przyznać, że dość egzotycznie wygląda Solaris Urbino 10 jeżdżący niczym PKS. Nawet byłem świadkiem, jak kierowca na prośbę zatrzymał się dla matki z dzieckiem pomiędzy dwoma nieco oddalonymi przystankami. Minusem było zmniejszenie połączeń PKS do siedziby gminy, Kołbaskowa. No i pojawił się problem leżący w gestii powiatu, mianowicie stan dróg powiatowych. Na niektórych odcinkach są ograniczenia nawet do 30 km/h z uwagi na zły stan.
Co o tym sądzicie? Mi się to bardzo podoba, w ogólnej ocenie. Do ideału daleko. Np. do takiej Trzebieży Szczecińskiego kursuje Linia Samorządowa (linia LS) gm. Police obsługiwana autobusami miejskimi przez Zajezdnię Police i jest to kolejny „odłam”. Ideałem byłby przejazd od Dolnej Odry do Trzebieży Szczecińskiego jednym systemem przewozowym, ale do tego droga daleka. Niemniej powrót autobusów miejskich do Dobrej Szczecińskiej to krok w dobrym kierunku.
Do tej pory komunikację podmiejską zapewniał tam PKS Szczecin. To pozostałość po tym, kiedy w latach 90. ograniczano zasięg komunikacji miejskiej (linie powyżej numeru 100) i wyleciało wiele linii podmiejskich, które przejął PKS Szczecin. Widać to częściowo w numeracji linii podmiejskich PKS-u:
linia 5 Szczecin Dworzec Autobusowy – Dobra Szczecińska Bloki to dawna linia 105 Zakłady Piekarnicze – Dobra Szczecińska
linia 8 Szczecin Dworzec Autobusowy – Lubieszyn Granica Państwa to dawna linia 108 Lubieszyn – Mierzyn
Były jeszcze linie 104 Podjuchy Pętla – Dolna Odra, obecnie na tej trasie PKS Szczecin linie 1, 1A, 1B. Dawna linia 110 Gryfino – Dolna Odra to do niedawna linie PKS Szczecin 2 i 2A. Była także linia podmiejska PKS Szczecin nr 3 Gryfino – Wirów Jezioro.
Dziś linie powyżej numeru 100 kursują tylko pomiędzy Szczecinem a Policami.
Wracając do gminy Dobra Szczecińska, swego czasu rysiogeniusz wspominał, że nawet miała udziały w PKS Szczecin. Na terenie gminy obecnie jeżdżą następujące linie: wspomniane wyżej linie 5 i 8 oraz: linia 6 Szczecin Dworzec Autobusowy – Stolec, linia 7 Szczecin Dworzec Autobusowy – Szczecin ul. Żołnierska/ul. Wernyhory, linia 7.2 Stolec – Kościno.
Tylko wybranymi kursami można dotrzeć do śródmieścia Szczecina, bo spora część to kursy tylko do pętli na przedmieściach, np. Głębokie, Krzekowo. W efekcie, aby sprawnie korzystać z komunikacji zbiorowej, mieszkańcy gminy Dobra muszą kupować dwa bilety, np. dwa miesięczne o tej samej kwocie.
Należy do tego dodać, że PKS Szczecin ma gorszą punktualność niż KM Szczecina. Do tego gorszy standard. PKS Szczecin nie potrafi wprowadzić wyróżnienia kursów niskopodłogowych w rozkładach. Ba, nawet nie wszystkie rozkłady można znaleźć na stronie PKS Szczecin.
PKS ma umowę do końca roku. Na sesji Rady Gminy Dobra Szczecińska w czwartek, w klimacie przedwyborczym, radni jednogłośnie zagłosowali za wprowadzeniem szczecińskiej KM do gminy zamiast PKS. Podobną uchwałę muszą jeszcze podjąć radni Szczecina, ale to raczej tylko formalność, z finansowego punktu widzenia miasto Szczecin nic nie traci.
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie ma zorganizować komunikację nie tylko pomiędzy Szczecinem a Dobrą, ale także w całej gminie. Dokładny jej kształt jeszcze nie jest znany. Pewne jest, że częstotliwość nie będzie mniejsza niż teraz i że część linii szczecińskich zostanie przedłużona. Ciekawe jak z taborem wyrobią.
Od początku roku komunikację miejską możemy także jeździć po prawie całej innej podszczecińskiej gminie, gm. Kołbaskowo. Chyba tylko dwie miejscowości w tej gminie nie posiadają połączeń komunikacji miejskiej. Przejechałem się jedną taką linią przez wioski. Trzeba przyznać, że dość egzotycznie wygląda Solaris Urbino 10 jeżdżący niczym PKS. Nawet byłem świadkiem, jak kierowca na prośbę zatrzymał się dla matki z dzieckiem pomiędzy dwoma nieco oddalonymi przystankami. Minusem było zmniejszenie połączeń PKS do siedziby gminy, Kołbaskowa. No i pojawił się problem leżący w gestii powiatu, mianowicie stan dróg powiatowych. Na niektórych odcinkach są ograniczenia nawet do 30 km/h z uwagi na zły stan.
Co o tym sądzicie? Mi się to bardzo podoba, w ogólnej ocenie. Do ideału daleko. Np. do takiej Trzebieży Szczecińskiego kursuje Linia Samorządowa (linia LS) gm. Police obsługiwana autobusami miejskimi przez Zajezdnię Police i jest to kolejny „odłam”. Ideałem byłby przejazd od Dolnej Odry do Trzebieży Szczecińskiego jednym systemem przewozowym, ale do tego droga daleka. Niemniej powrót autobusów miejskich do Dobrej Szczecińskiej to krok w dobrym kierunku.