Liczba postów: 78
Liczba wątków: 4
Dołączył: 15.06.2011
Reputacja:
0
Nie mam dostępu do wydawnictw srj z dawnych minionych lat, a wiem, że wiele stosowanych skrótów zniknęło i pojawiły się nowe, ale czy "Rd1" zawsze był? Na pewno jego znaczenie zmieniało się. Stąd pytanie o jego obecne znaczenie w odniesieniu do Ir-1 i Ie-1. Jakich pociągów dotyczy? Może ktoś ma i może podać skany stron ze skrótami z archiwalnych zeszytów? (np. 1995 - 2008). Czy wszystkie skróty są adekwatne do obowiązujących (zmieniających się) przepisów? Np. znaczenie skrótu kanału radiołączności pociągowej kiedyś, a dziś, tj. obecnego "R1" w odniesieniu do Ie-14 i Ir-5 i ustawienia wskaźnika W28.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
http://www.forumkolejowe.pl/5158.htm
Tutaj oznaczenia z 2006 roku.
Oznaczenie kanału radia nie ma nic do ustawienia wskaźników. Wskaźniki zmiany kanału stoją na wyjeździe (na szlak pracujący na danym kanale-co w zasadzie jest nie do końca zrozumiałe, bo sąsiednie posterunki mają po jednym kanale, więc gdzie zmienić kanał?), albo nie ma ich wcale (może były i ukradli). Tutaj kłania się znajomość szlaku, bo w rozkładach są byki. Niektóre posterunki mają wpisane kanały, których de facto nie ma (albo dyżurni zlewają zgłaszanie się na nich), a czasem posterunek ma kilka kanałów, ale rozkład przewiduje tylko jeden (przykładowo Katowice Zawodzie pracuje na dwójce i siódemce, ale w irj pociągu jadącego od Mysłowic jest tylko siódemka).
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 2 555
Liczba wątków: 134
Dołączył: 15.03.2011
Reputacja:
0
rustsaltz napisał(a):http://www.forumkolejowe.pl/5158.htm
Tutaj oznaczenia z 2006 roku. W przeciągu miesiąca na pewno będę miał dostęp do oznaczeń z 1997, to wrzucę.
Liczba postów: 78
Liczba wątków: 4
Dołączył: 15.06.2011
Reputacja:
0
Dzięki za dotychczasowe wskazanie skrótów z 2006r. Było ich dużo i widać, że ich ubyło. Z Rd1 pozostał się jeden i teraz dotyczy on chyba wszystkich pociągów nie tylko z postojem? O organizacji radiołączności pociągowej mówi Ie-14 (E-36). Każda linia ma przydzielony kanał i na st. węzłowych lub na podg pociąg może zmienić linię kolejową, więc na tych posterunkach zachodzi zmiana kanału, stąd Ie-1 określa ustawienie wskaźnika W28 - za ostatnim rozjazdem kierującym na linię z innym kanałem. Ciekawe dlaczego w wrjp stacje węzłowe mają wykazany tylko jeden kanał mimo, że pociąg na przyległym szlaku wjeżdża od tej stacji z linii o obowiązującym innym kanale? Stacje pośrednie na danej linii mają jeden kanał i to jest zrozumiałe. Skrót "R1"który ma wskazywać obowiązujący kanał chyba powinien mieć inny opis?
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Przypomniałem sobie, że mam rozkład z 1998 roku, w wolnej chwili przepiszę skróty.
Niektóre stacje węzłowe mają wskazane więcej kanałów, ale empirycznie sprawdzałem, że to pic na wodę. W sumie GSM-R rozwiąże problem
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 78
Liczba wątków: 4
Dołączył: 15.06.2011
Reputacja:
0
Też tak myślę. Na st. węzłowych chyba przyjęto sobie jako podstawowy kanał z linii o najwyższym znaczeniu, a resztę wyciszają, bo tak jest im wygodnie (dla ISDER) i stąd też takie są wykazywane w wrjp. Pociąg jak wyjechał i zmienił kanał, wychodzą chyba z założenia, że nie muszą mieć z nim kontaktu, a w przypadku konieczności, to w tedy używają ten wymagany radiotelefon z użyciem RADIO-STOP włącznie, no i przepis o wyposażeniu w radiotelefon z kanałem obowiązującym na przyległych szlakach jest spełniony i nikt nie powie, że jest wyłączony - bo nie wolno. Nie można też powiedzieć, że tak jest wszędzie, ale gdzie tak jest najlepiej wiedzą to maszyniści próbujący nawiązać łączność z tylnym posterunkiem, gdzie zmienili kanał na inny niż ten który posterunek ma wykazany w wrjp. Ciekawy jestem, jak te skróty wyglądały w 1998r. - to czas przemian na PKP.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
No wlasnie niekoniecznie przyjeto linie o najwyzszym znaczeniu. Na wspomnianej stacji wezlowej Katowice Zawodzie wazniejsza jest linia 1 (na dwojce), a mimo to pociagi jadace po 138 uzywaja siodemki-a przynajmniej tak twierdzi rozklad.
W temacie nawiazania lacznosci z tylnym posterunkiem- sasiednie posterunki na linii 161- Chorzow Stary i Siemianowice Sl. maja w rozkladzie po jednym kanale i raczej Chorzowa na szostce nie uda sie wywolac...
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 78
Liczba wątków: 4
Dołączył: 15.06.2011
Reputacja:
0
Niestety ... Organizacja radiołączności jest tak skonstruowana przez zakłady PLK jakby miała tylko służyć dyżurnym ruchu. Sami dyżurni ruchu są w wielu przypadkach bezradni, że im tak przygotowano stanowisko pracy na st. węzłowej tylko z jednym kanałem radiołączności pociągowej. Wieloletnie przyzwyczajenia i mentalność decydentów jest chyba główną przeszkodą dla doprowadzenia do normalności (Ie-14, Ir-5, Ie-1) no i brak chyba wewnętrznej i UTK kontroli w tym zakresie. Bierność przewoźników też sprzyja zachowaniu obecnego stanu rzeczy. No i jest, jak jest ....
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Łączność może jest przemyślana tylko głupoty w rozkładach piszą.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 78
Liczba wątków: 4
Dołączył: 15.06.2011
Reputacja:
0
Do tego sami dyżurni ruchu są pozbawieni rozkładów jazdy w tradycyjnym wydaniu nawet w wersji elektronicznej i nie mogą skonfrontować z tym co otrzymał maszynista, gdy ten potrzebuje wyjaśnienia co do zapisów (zmian) w takim rozkładzie lub rozbieżność ze stanem faktycznym, np. skierowanie pociągu na tor prawy, gdy ten jest wytrasowany na tor lewy.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Z tym trasowaniem na lewy to tez jest cyrk. Bo w zasadzie gdy pojade prawym to powinienem zazadac rozkazu.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 78
Liczba wątków: 4
Dołączył: 15.06.2011
Reputacja:
0
Do puki nie wprowadzą takiej zasady w §57 ust. 4 niestety rozkazu nie dostaniemy, ale info o takim zamiarze (zmianie) jak najbardziej jest wymagane.
[ Dodano: 2015-04-04, 11:13 ]
Znalazłem opis skrótu "R1" sprzed wielu lat ... - "nr kanału radiowego na którym należy prowadzić rozmowy z najbliższym posterunkiem ruchu". Myślę, że obecnie winien on brzmieć, np. - "nr kanału obowiązujący na przyległym szlaku w kierunku jazdy", a nie wyposażenia posterunku ruchu. Posterunek ruchu ma na wyposażeniu tyle kanałów radiołączności pociągowej ile obowiązuje na przyległych szlakach. A mówienie, że pracuje on na wybranym kanale, to chyba jakieś nieporozumienie.
Liczba postów: 2 555
Liczba wątków: 134
Dołączył: 15.03.2011
Reputacja:
0
Proszę bardzo:
Oznaczenia używane w wewnętrznym rozkładzie jazdy pociągów (stan na 1996 rok)
Starszego zeszytu nie posiadam. W porównaniu do 2006 niewiele się zmieniło. Ot, doszło kilka typów posterunków ruchu, rozkaz szczególny zamiast pisemnego, tor niewłaściwy zamiast lewego… no i na niektórych stacjach dodatkowo szczegółowa próba brzdy (widocznie gdzieś uznano uproszczoną za niewystarczającą).
Liczba postów: 78
Liczba wątków: 4
Dołączył: 15.06.2011
Reputacja:
0
No właśnie tu widzimy zapis dot. skrótu "R1" - ... i w przypadku zmiany kanału radiowego", co w niektórych przypadkach właśnie tak jest interpretowane, że na stacji, do której pociąg zmierza, wyjeżdżając na kolejny szlak będzie zmiana kanału radiowego na wskazany w wrjp przy tej stacji, a zasadniczo chodzi o to, jaki kanał obowiązuje na szlaku, na którym pociąg się znajduje i komunikuje z posterunkiem ruchu. Dlatego stacje węzłowe winny mieć różne wskazane kanały w zależności od linii i kanału na niej obowiązującym (na przyległym szlaku) w odniesieniu do przyjmowanych pociągów.
|