Liczba postów: 569
Liczba wątków: 45
Dołączył: 21.05.2016
Reputacja:
5
Zacznę może od początku:
z koleją związane jest całe moje dzieciństwo, głównie lata 1997-2003, kiedy często jeździło sie pociągami do Gniezna, Poznania, W-wy, Gdańska itp. Potem życie tak się potoczyło, że już pociągami nie jeździłem, zacząłem dopiero w ubiegłym roku na nowo podróżować...na tyle co sam zauważyłem nie ma już malowania wagonów na oliwkowo (2klasa) i czerwono (1 klasa) - moje pytanie: kiedy to malowanie zniknęło z pociągów? I czy teraz wagony w obecnym malowaniu to nowe wagony czy modernizacje HCP 111/112?
Liczba postów: 558
Liczba wątków: 15
Dołączył: 09.12.2014
Reputacja:
4
W temacie wagonów, na TLK można spotkać bardzo wiele typów wagonów "z różnych parafii", w tym wspomniane HCP 111/112. Wszystkie w tej chwili są przemalowane w jednolite barwy. Większość tych wagonów na TLK ma otwierane okna. Mają one stare toalety "z dziurą", zwykle niedziałające gniazdka tylko w korytarzach i toaletach oraz ogólnie "stare" wnętrze. Jako ciekawostka - w którymś TLK spotkałem kiedyś naklejoną mapę linii kolejowych sprzed dobrych 40 lat...
Na IC jeżdżą tylko wagony nowe i zmodernizowane. Tylko kilka typów wagonów na IC ma otwierane okna (dla mnie to są wagony idealne - nowoczesne wnętrze, gniazdka, ale i okna, które chodzą leciutko i są szczelne przy zamknięciu), większość niestety okna ma tylko uchylane. Jako IC jeżdżą też nowe EZT Pesy i Stadlera, również bez tradycyjnych okien. Wszystkie pociągi tej kategorii mają działające gniazdka 230V, również w przedziałach.
Na EIC jeżdżą w większości nowe wagony Z i zmodernizowane 111Arow (takie jak na IC), z gniazdkami i jedynie uchylnymi oknami. W tych pociągach można często spotkać wagon barowy z kilkoma przedziałami 2 klasy, gdzie znajdują się odsuwane okna (w przedziałach i w części korytarza przy tych przedziałach. Na środku znajduje się duży stół, który nieco przeszkadza, jednak lepsze to niż przedział bez okien. Podróżując pociągami tej kategorii zwykle siadam właśnie tam.
Pociągi tych kategorii osiągają prędkość do 160 km/h, niektóre EIC mają możliwości techniczne na 200 km/h, ale ze względu na problemy z systemem ETCS na Husarzach jakiś czas temu jeżdziły tak jak reszta 160 km/h, może to się już zmieniło, nie wiem.
Pociągi EIP są obsługiwane tylko jednostkami ED250. Osiągają one prędkość do 200 km/h, w środku nie ma żadnych okien (nawet uchylnych), są gniazdka. Większość jest bezprzedziałowa, jest tylko kilka przedziałów "rodzinnych".
Pociągi spółek wojewódzkich są obsługiwane nowymi lub zmodernizowanymi (seria EN57A) EZT lub nowymi SZTami. Otwierane okna znajdziemy tam jedynie w niektórych EN57A w Kolejach Śląskich.
Pociągi REGIO to zwykle stare EN57 z otwieranymi oknami, bez gniazdek i otwartą toaletą, czasem zmodernizowane EN57A. W kujawsko-pomorskim jako REGIO kursują wojewódzkie nowe EZTy (Elfy).
Polecam też wspomiany przez kolegę Gordona serwis Vagonweb.