Liczba postów: 340
Liczba wątków: 60
Dołączył: 18.11.2014
Reputacja:
4
Mam pytanie: Mianowicie od pewnego czasu zastanawiam się czemu maszynista wjeżdżając do stacji początkowej albo końcowej podnosi 2 patyki. I druga sprawa czemu trzeba jeździć lokomotywą ze składem na tylnym patyku, a jak jedziemy z drugą lokomotywą nie sterowaną wielokrotnie trzeba jechać na przednim?
Lokomotywa EP07 fajna, EZT ED250 szybki, lokomotywa EU44 ciekawa, ale lokomotywa EP09 najlepsza.
Liczba postów: 125
Liczba wątków: 4
Dołączył: 21.04.2016
Reputacja:
0
Jeździ się na tylnym patyku dlatego, że gdy podczas jego połamania elementy lecą do tyłu za lokomotywę na skład - gdyby był podniesiony przedni to w takim przypadku może uszkodzić ten tylni i dupa mokra bo nigdzie nie pojedzie.
Z tymi dwoma patykami w stacji to różnie mówią np. żeby nie pobierać prądu przez pantograf w jednym miejscu na sieci.
Niech ktoś się wypowie co zna bardziej ten temat.
Liczba postów: 153
Liczba wątków: 2
Dołączył: 31.12.2012
Reputacja:
0
Nie ma przepisów na to którego pantografu maszynista ma używać ale jeździ się na tylnym ze względów praktycznych i tak się na szkoleniach uczy.
Jeden z powodów to ten o którym napisał Iceman, kolejny to mniej może praktyczny ale podczas zauważenia przeszkody i włączenia opuszczania awaryjnego pantografów mamy kilka(naście) metrów zapasu zanim lokomotywa wjedzie w przeszkodę na sieci, czasami decydują sekundy.
W podwójnej trakcji lokomotywa prowadząca jedzie na przednim z dwóch powodów, a jeden to bezpieczeństwo. Jadąc na tylnym prowadzącą lokomotywą przy połamaniu patyka był kiedyś przypadek że jego elementy wpadły do kabiny maszynisty drugiej lokomotywy wybijając szybę oraz drugi powód że woda "ochlapuje" szlemem z sieci szyby drugiej lokomotywy. Teraz drut już jest czystszy ale jak były nakładki pantografów miedziane to leciał na szyby smar grafitowy.
Co do używania dwóch pantografów to każdy przewoźnik ma instrukcje o przypadkach ich używania, są one bardzo spójne. To o czym piszesz to chodzi pewnie o rozruch ciężkiego pociągu lub wysokiego rozruchu, na jednym można przepalić drut jezdny w takim przypadku. Są jeszcze inne przypadki jak oblodzenie sieci...
Liczba postów: 965
Liczba wątków: 22
Dołączył: 19.04.2012
Reputacja:
0
Rozruch od 0 na dwóch pantografach w przypadku pojazdów z impulsowym napędem nie ma sensu ponieważ jest pobierany mały prąd z sieci. Pojazdy tupu Elf mają zalecenie producenta by jeździć na przednim pantografie.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kolejgniezno.cba.pl">www.kolejgniezno.cba.pl</a><!-- w -->
Liczba postów: 153
Liczba wątków: 2
Dołączył: 31.12.2012
Reputacja:
0
Oczywiście, zapomniałem dopisać że to co napisałem dotyczy tylko maszyn z rozruchem oporowym.
Liczba postów: 340
Liczba wątków: 60
Dołączył: 18.11.2014
Reputacja:
4
A właśnie jaszczur wspomniał o oblodzeniu sieci. Wtedy czemu trzeba jeździć na dwóch pantografach?
Lokomotywa EP07 fajna, EZT ED250 szybki, lokomotywa EU44 ciekawa, ale lokomotywa EP09 najlepsza.
Liczba postów: 125
Liczba wątków: 4
Dołączył: 21.04.2016
Reputacja:
0
Pierwszy służy do rozbijania lodu, drugi jako klasyczny odbierak prądu.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Na dwóch (czterech) rusza się, bo jest mniejsze ryzyko upalenia sieci. Za to większe wypchnięcia. Gdzieś też słyszałem, że długi pociąg pasażerski potrafi upalić sieć po załączeniu ogrzewania, ale ile w tym prawdy-nie wiem, nie testowałem.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 153
Liczba wątków: 2
Dołączył: 31.12.2012
Reputacja:
0
Jest kilka nakładek grafitowych dopuszczonych w Polsce, które mają uwarunkowania właśnie takie że należy mieć podniesione dwa odbieraki prądu podczas postoju lokomotywy pod siecią jednoprzewodową.
Zastanawiam się dlaczego w instrukcji obsługi Elfa wsazane jest stosowanie przedniego pantografu ? Czy w instrukcji są jakieś podane powody takiego zalecenia, czy "widzimisię" ?
Liczba postów: 965
Liczba wątków: 22
Dołączył: 19.04.2012
Reputacja:
0
rustsaltz, Poznań Główny peron 1A mniej wiecej na środku peronu,siec widocznie przypalona w kilku miejscach.
Jaszczur, Zalecenia producenta. Chociaż elfy w SKM Warszawa śmigają na tylnym.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.kolejgniezno.cba.pl">www.kolejgniezno.cba.pl</a><!-- w -->
Liczba postów: 203
Liczba wątków: 0
Dołączył: 17.05.2016
Reputacja:
2
Są takie wersje konstrukcyjne lok. BR189 i E186, że czasem nie ma wyboru i trzeba jechać na przednim patyku.
Liczba postów: 1 558
Liczba wątków: 65
Dołączył: 15.11.2014
Reputacja:
0
vulcan, wytłumacz laikowi, dlaczego? Zwłaszcza że dość często widuję takie oto obrazki:
Pozdrawiam
sm31-131
P.S. Zdjęcie nie moje tylko z googli
Pełnia mojej miłości? SM31-007 o imieniu Tosia z komputerem w środku :-)
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Lokomotywy wielosystemowe mają różne odbieraki dla różnych napięć (choćby na przykład dla tego, że różne zarządy mają różne wymagania dotyczące wymiarów odbieraka), więc może się trafić, że jest jeden odbierak dla jednego napięcia, wtedy musisz jechać na pierwszym.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 1 558
Liczba wątków: 65
Dołączył: 15.11.2014
Reputacja:
0
Widzisz...
Myślałem że odbierak jest jeden i ten sam tylko robisz to na zasadzie
opuszczam patyk
przełączam wajchę na inne napięcie(wajchą, pstryczkiem)
podnoszę patyk
Oczywiście zabezpieczając odpowiednim bezpiecznikiem układ przed jazdą na wyższym napięciu niż ustawione
Dzięki za wyjaśnienie :-)
Pozdrawiam
sm31-131
Pełnia mojej miłości? SM31-007 o imieniu Tosia z komputerem w środku :-)