Liczba postów: 124
Liczba wątków: 1
Dołączył: 13.03.2013
Reputacja:
1
erap2 napisał(a):Nie mam z tym większego problemu, spokojnie rozróżniam z dużej odległości kolory podstawowe, pochodne również, problem leży głównie w tablicach gdzie odczytuję prawidłowo średnio 1/10 tablic.
Właśnie w tym rzecz, że większość z 10% męskiej populacji nie zdaje sobie nawet sprawy, jak duży ma problem, a tablice są bardzo sprytnie przemyślane i każda grupa cyfr wyłapuje inne upośledzenie. Ishihara naprawdę genialnie to skomponował. Lekarz może szybko, to ocenić.
https://www.youtube.com/watch?v=sB28zwvY4Zg
Przykładowo w kolejności obrazki od 4 do 7 zawierają liczby: 5, 3, 15, 74. Daltoniści z upośledzonym odbiorem czerwieni i zieleni widzą wtedy 2, 5, 17, 21 itd. Słyszałem gdzieś, że jest dopuszczalna jedna pomyłka, ale na 100% nie jestem tego pewny. Odczyt 1/10 tablic, to mega problem. Jak masz możliwość przejechać się na szlaku, to sprawdź jak widzisz semafory. Najlepiej jak słońce jest nisko...
Pzdr.
EDIT: Właśnie doczytałem na końcu filmu, iż osoba rozpoznająca prawidłowo tylko 9 lub mniej plansz, ma jakiś deficyt. Lekarze medycyny kolejowej przyznają wtedy OIDP czwartą kategorię wzroku. Ostrość widzenia w dal może być "sokola", ale nie ma to już znaczenia.
Liczba postów: 5 941
Liczba wątków: 146
Dołączył: 20.08.2010
Reputacja:
5
mixer napisał(a):Maszynista ma być "czysty" jako nowo wstępujący potem co raz mniejsze są wymagania aż do zapisania że ma jeździć np. w okularach czy soczewkach.
Nie uważasz, że kierowca autobusu ma gorzej? A takich obostrzeń nie ma.
Liczba postów: 1 430
Liczba wątków: 62
Dołączył: 28.02.2018
Reputacja:
3
zeus04 napisał(a):https://www.youtube.com/watch?v=sB28zwvY4Zg
Obejrzałem wszystkie tablice. 100% plansz poprawnie odgadniętych. Gorzej z moimi dioptriami w oczach ;-)
[ Dodano: 2016-07-27, 10:13 ]
DamianT napisał(a):mixer napisał(a):Maszynista ma być "czysty" jako nowo wstępujący potem co raz mniejsze są wymagania aż do zapisania że ma jeździć np. w okularach czy soczewkach.
Nie uważasz, że kierowca autobusu ma gorzej? A takich obostrzeń nie ma.
Dlaczego gorzej?
Liczba postów: 124
Liczba wątków: 1
Dołączył: 13.03.2013
Reputacja:
1
DamianT napisał(a):Nie uważasz, że kierowca autobusu ma gorzej? A takich obostrzeń nie ma. Znam wielu kierowców zawodowych, którym IV kategoria wzroku w niczym nie przeszkadza, a w tym kierowców autobusów. Kilku chciało przyjąć się na kolej, ale nawet gdybym był okulistą, czy ministrem transportu - nigdy nie podpisałbym takiej zgody. Sam przed chwilą jeździłem samochodem po mieście i sygnalizatory drogowe nie dość, że mają bardziej jaskrawe kolory (czystsze i większe soczewki , lepsze źródła światła np. często doskonałe w tym względzie diody LED), to jeszcze posiadają maksymalnie tylko trzy komory o zawsze takim samym usytuowaniu kolorów względem siebie (czerwone na górze itd.). Światła drogowe zmieniają się cyklicznie, a semafory kolejowe potrafią godzinami emitować jeden sygnał. Droga hamowania samochodu jest często ponad 10-razy krótsza. Kierowca ma kierownicę, a maszynista nie. Kierowca najczęściej ma wokół innych kierowców i często wystarczy tylko "ślepo" podążać za innymi samochodami.
[ Dodano: 2016-07-27, 11:56 ]
Afrika_Bambaata napisał(a):Obejrzałem wszystkie tablice. 100% plansz poprawnie odgadniętych. Gorzej z moimi dioptriami w oczach ;-)
Dioptrie można jeszcze skorygować np. laserowo i znam osoby które w ten sposób pozbyły się okularów/szkieł kontaktowych, acz co prawda maszynistami nie są. Daltonizm jest wadą genetyczną i tu nie da się nic skorygować.
Pzdr.
Liczba postów: 499
Liczba wątków: 4
Dołączył: 25.12.2012
Reputacja:
0
zeus04 napisał(a):Dioptrie można jeszcze skorygować np. laserowo i znam osoby które w ten sposób pozbyły się okularów/szkieł kontaktowych, acz co prawda maszynistami nie są. Daltonizm jest wadą genetyczną i tu nie da się nic skorygować.
Pzdr. Ja się pozbyłem minusów i nie narzekam
Liczba postów: 471
Liczba wątków: 11
Dołączył: 17.09.2014
Reputacja:
7
zeus04, powiem szczerze. Zdarzyło mi się jechać na szlaku w takich warunkach i nigdy nie miałem problemu z rozróżnieniem kolorów na semaforze. Powiem więcej, do tej pory nigdy nie zauważyłem większych problemów z rozróżnianiem barw, a na pewno nie tych które spotkać mogę na semaforach/tarczach.
Liczba postów: 5 941
Liczba wątków: 146
Dołączył: 20.08.2010
Reputacja:
5
zeus04 napisał(a):Droga hamowania samochodu jest często ponad 10-razy krótsza. Kierowca ma kierownicę, a maszynista nie.
I uważasz to za ułatwienie dla kierowcy?
zeus04 napisał(a):i często wystarczy tylko "ślepo" podążać za innymi samochodami.
Szczególnie autobusu Idąc tym tropem, można powiedzieć, że maszynista "ślepo" podąża jak tory prowadzą
Nie umniejszam pracy maszynistów, wiem, że nie jest to lekka praca, ale nigdy nie zrozumiem dlaczego trzeba mieć idealny wzrok. Skoro da się skorygować szkłami, to dlaczego nie może pracować? Te przepisy są dla mnie chore.
Liczba postów: 1 430
Liczba wątków: 62
Dołączył: 28.02.2018
Reputacja:
3
zeus04 napisał(a):ZTCW wielu z nas już widzi szarość, a one jeszcze odczytują liczby
Lekki OT: W poprzedniej pracy był typek, który twierdził, że zna tylko trzy kolory:
- fajny
- chu*owy
- pedalski
:-)
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Ja tablicę odczytuję bezbłędnie, a i tak zdarza mi się mieć problem rozróżnić, jaki jest obraz na semaforze.
"Prawidłowe" utrzymanie semaforów robi swoje.
A w temacie kolorów, są tylko dwa, bo pedalski też jest ch*jowy
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 1 430
Liczba wątków: 62
Dołączył: 28.02.2018
Reputacja:
3
rustsaltz napisał(a):A w temacie kolorów, są tylko dwa, bo pedalski też jest ch*jowy
Ale nie każdy ch*jowy jest pedalski ;-).
Liczba postów: 471
Liczba wątków: 11
Dołączył: 17.09.2014
Reputacja:
7
Odkopię trochę ten wątek, ale cytując "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU z dnia 10 lutego 2014 r. w sprawie licencji maszynisty" w załączniku nr 2, wymaganiach dotyczących wzroku możemy przeczytać:
"2.1. Konieczne jest spełnienie następujących wymagań dotyczących narządu wzroku:
(...)
3) prawidłowe rozpoznawanie barw za pomocą tablic pseudoizochromatycznych Ishihary;
(...)
9) brak upośledzenia widzenia mimo stwierdzenia choroby narządu wzroku."
I w związku z tym zastanawia mnie, czy zmienia to coś w mojej sytuacji. Czy problem z rozpoznawaniem barw na tablicach Ishihary może zostać uznany za chorobę która nie powoduje upośledzenia widzenia (co faktycznie w moim przypadku się zgadza)?
Liczba postów: 374
Liczba wątków: 13
Dołączył: 15.03.2014
Reputacja:
20
9) brak upośledzenia widzenia mimo stwierdzenia choroby narządu wzroku - przecież ten punkt wyraźnie mówi, że może być stwierdzona choroba narządu wzroku, która NIE UPOŚLEDZA WIDZENIA, a więc można mieć jakąś chorobę wzroku, ale by uzyskać licencję, MUSI SIĘ PRAWIDŁOWO ROZPOZNAWAĆ BARWY (zgodnie z pkt. 3) Jeśli choroba narządu wzroku upośledza widzenie (rozpoznawanie barw), eliminuje całkowicie z tego zawodu.
Liczba postów: 913
Liczba wątków: 1
Dołączył: 27.04.2017
Reputacja:
15
Ma swoim przykładzie powiem że sam mam lekki astygmatyzm w jednym oku ale badania przeszedłem bo ostrość wzroku, pole widzenia, rozpoznawanie barw oraz czucie kontrastu było OK. Barwy musisz rozpoznawać bardzo dobrze i daltonizm w zawodzie maszynisty nigdy nie przejdzie. Podstawa podstawy czyli intrukcja IE1 wymaga od Ciebie rozpoznawnia barw. Nawet jak uda Ci się jakimś cudem przejść te badania wyjdzie prędzej czy później to wyjdzie że nie rozpoznajesz kolorów.
Liczba postów: 471
Liczba wątków: 11
Dołączył: 17.09.2014
Reputacja:
7
Ale rozpoznaje, właśnie tu jest problem...
Swoją drogą zauważyłem, że jak dostanę chwilę dłużej to wynik przy badaniu na tablicach to 5-6 na 10, tylko potrzebuję na to więcej czasu.
Liczba postów: 913
Liczba wątków: 1
Dołączył: 27.04.2017
Reputacja:
15
Moim zdaniem żaden lekarz medycyny transportu nie ryzykował by i nie wydał pozytywnego orzeczenia nawet na zawodowe prawo jazdy gdyby miał podejrzenie że masz daltonizm. Napisz do lekarza medycyny transportu z Wrocławia Dariusza Kraśnickiego i opisz swój problem, ma swój kanał na You Tube oraz bloga i pomógł już wielu osobom z takim problem jak Twój. Ale będzie ciężko. Nawet gdybyś zaliczył badania na licencję to potem pójdziesz do innego lekarza który uzna że jesteś niezdolny.
|