10.07.2014, 12:28
Seria ТЭМ14 (TEM14), od swojej poprzedniczki ТЭМ7 różni się przede wszystkim dwoma silnikami spalinowymi (pracują oba lub jeden zależnie od zapotrzebowania mocy),
ze sterowaniem wielokrotnym.
Kolega BR52 dn. 7 bm. zamieścił linka do filmiku:
http://www.youtube.com/watch?v=E3WyZXGOcF0
Dane techniczne według http://scado.narod.ru/th/th_m_taem14.htm :
Dane ogólne:
-typ pracy: manewry
Układ osi: 2+2-2+2 (po naszemu (Bo'Bo')'+(Bo'Bo')'
Masa służbowa (t) 200
Nacisk osi (T) 25
Prędkość konstrukcyjna (km/h) 100
Maksymalna siła na haku (kG) 59400 [tj. 582,5 kN]
najmniejszy promień łuku (m) 80
Trwała siła na haku: (kG) 44000 [tj. 431,5 kN] przy prędkości 10.5 km/h
Moc na haku przy stałej sile (KM) 1710 [tj. 1258 kW]
Konstrukcja:
Hamulec elektryczny oporowy (tzw. reostat)
moc hamująca (kW) 1400
Zapas paliwa (kg) 6000
Zapas piasku (kg) 1500
Długość między osiami sprzęgów automatycznych (mm) 21500
Szerokośc pudła (mm) 3280
Wysokość (mm) 5290
Części biegowe:
Silniki trakcyjne ЭДУ133АУХЛ1, ЭДУ133ПУХЛ1
Średnica nowych kół (mm) 1050
Agregat napędowy:
-Silnik spalinowy -typ 8ДМ-21ЭЛУХЛ2 [8DM-21EŁUChŁ2]
-moc nominalna (KM) 1200
UWAGA! NA LOKOMOTYWIE SĄ DWA SILNIKI SPALINOWE!
Przekładnia -elektryczna AC/DC
A teraz dokładniejsze dane silnika spalinowego 8ДМ-21ЭЛУХЛ2 :
Typ według normy ГОСТ [GOST]: 8ЧН21/21
Układ cylindrów: widlasty (V)
Kąt pomiędzy rzędami cylindrów (°) 90
Cykl pracy : Czterosuw
Liczba cylindrów: 8
Średnica cylindra (mm) 210
Skok tłoka (mm) 210
Мoc maksymalna (KM) 1200
przy obrotach wału korbowego (obr/min.) 1400
Jednostkowe zużycie paliwa (g/KMh) 154 [tj. 209 g/kWh]
Masa (t) 6.6
Według http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%AD%D0%9C14 maszyna ta podobnie jak pierwowzór jest prdukowana przez dawny Zakład Malcewski w Liudinowie, od 2011 roku, i do lutego 2014 r. zbudowano 16 egzemplarzy.
Jest to lokomotywa dla klimatu umiarkowanego - producent przewiduje eksploatację w temperaturach otoczenia od −50 do +40°С.
Maszynista dysponuje podglądem wideo na otoczenie.
Lok może pracować z czynnym jednym agregatem lub obydwoma, zależnie od obciążenia. W zimnej porze roku silnik czynny może podgrzewać (przez wymienniki ciepła) wodę i olej silnika nieczynnego.
Każdy silnik spalinowy napędza "agregat trakcyjny" А724 У2 [A724U2], złożony z prądnicy trakcyjnej typu ГС - 523М [GS523M] i prądnicy potrzeb własnych (mocy 100 kW).
Prądnica trakcyjna ГС - 523М jest trójfazowa synchroniczna, z samoprzewietrzaniem, ma moc 880 kW ze stałym napięciem 400/210 V, przy obrotach wirnika 1500 obr./min. daje częstotliwośc 100 Hz.
Prądnica potrzeb własnych, także z samoprzewietrzaniem, dostarcza prąd stały o dwóch napięciach:
110 V dla obwodu sterowania lokomotywy
28 V do ładowania akumulatorów (a więc i do rozrusznika), napędu pompy olejowej i paliwowej, napędu sprężarki powietrza, obwodów oświetlenia, sterowania i urządzeń pomocniczych.
Prototyp został na zamówienie Ministerstwa Przemysłu i Handlu zaprojektowany i zbudowany przez holding «Синара-Транспортные Машины» [Sinara - Transportnyje Maszyny] i zaprezentwoany w zakłądzie w Liudinowie 4. lipca 2011 r. w ramach Dnia Innowacji. Następnie w dniach 7−10 września 2011 lok był pokazany na III. salonie «ЭКСПО 1520» w Szczerbince.
Fotki loka nr 0001: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=35366
Przydziały służbowe według stanu na 10. lipca 2014:
№ Dyrekcja okręgowa RŻD /Дорога Lokomotywownia/Депо
ТЭМ14-0001 Московская железная дорога Прочее (od lutego 2013 u producenta)
ТЭМ14-0001 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0002 Красноярская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта (ОАО «ВостСибпромтранс».)
ТЭМ14-0003 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0004 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0005 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0006 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0007 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0008 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0009 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0010 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0011 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0012 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0013 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0014 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ14-0015 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ14-0015 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0016 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
Streszczając: poza prototypem, nr 0002 pracuje na obszarze kolei krasnojarskiej u prywatnego przewoźnika kolejowego ОАО «ВостСибпромтранс» (publiczna spółka akcyjna WostSibpromtrans) nry od 0003 do 0013 włącznie pracują w lokomotywowniТЧЭ-1 Kolei Północnej Jarosławl Główny , nr 0015 z fabryki poszedł do Bekasowa, ale od marca 2014 przeniesiony do Jarosławla, a nry 0014 i 0016 pracują w lokomotywowni ТЧЭ-23 Biekasowo-Sortirowocznoje (dosł. Bekasowo Rozrządowe) Kolei Moskiewskiej.
ze sterowaniem wielokrotnym.
Kolega BR52 dn. 7 bm. zamieścił linka do filmiku:
http://www.youtube.com/watch?v=E3WyZXGOcF0
Dane techniczne według http://scado.narod.ru/th/th_m_taem14.htm :
Dane ogólne:
-typ pracy: manewry
Układ osi: 2+2-2+2 (po naszemu (Bo'Bo')'+(Bo'Bo')'
Masa służbowa (t) 200
Nacisk osi (T) 25
Prędkość konstrukcyjna (km/h) 100
Maksymalna siła na haku (kG) 59400 [tj. 582,5 kN]
najmniejszy promień łuku (m) 80
Trwała siła na haku: (kG) 44000 [tj. 431,5 kN] przy prędkości 10.5 km/h
Moc na haku przy stałej sile (KM) 1710 [tj. 1258 kW]
Konstrukcja:
Hamulec elektryczny oporowy (tzw. reostat)
moc hamująca (kW) 1400
Zapas paliwa (kg) 6000
Zapas piasku (kg) 1500
Długość między osiami sprzęgów automatycznych (mm) 21500
Szerokośc pudła (mm) 3280
Wysokość (mm) 5290
Części biegowe:
Silniki trakcyjne ЭДУ133АУХЛ1, ЭДУ133ПУХЛ1
Średnica nowych kół (mm) 1050
Agregat napędowy:
-Silnik spalinowy -typ 8ДМ-21ЭЛУХЛ2 [8DM-21EŁUChŁ2]
-moc nominalna (KM) 1200
UWAGA! NA LOKOMOTYWIE SĄ DWA SILNIKI SPALINOWE!
Przekładnia -elektryczna AC/DC
A teraz dokładniejsze dane silnika spalinowego 8ДМ-21ЭЛУХЛ2 :
Typ według normy ГОСТ [GOST]: 8ЧН21/21
Układ cylindrów: widlasty (V)
Kąt pomiędzy rzędami cylindrów (°) 90
Cykl pracy : Czterosuw
Liczba cylindrów: 8
Średnica cylindra (mm) 210
Skok tłoka (mm) 210
Мoc maksymalna (KM) 1200
przy obrotach wału korbowego (obr/min.) 1400
Jednostkowe zużycie paliwa (g/KMh) 154 [tj. 209 g/kWh]
Masa (t) 6.6
Według http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%AD%D0%9C14 maszyna ta podobnie jak pierwowzór jest prdukowana przez dawny Zakład Malcewski w Liudinowie, od 2011 roku, i do lutego 2014 r. zbudowano 16 egzemplarzy.
Jest to lokomotywa dla klimatu umiarkowanego - producent przewiduje eksploatację w temperaturach otoczenia od −50 do +40°С.
Maszynista dysponuje podglądem wideo na otoczenie.
Lok może pracować z czynnym jednym agregatem lub obydwoma, zależnie od obciążenia. W zimnej porze roku silnik czynny może podgrzewać (przez wymienniki ciepła) wodę i olej silnika nieczynnego.
Każdy silnik spalinowy napędza "agregat trakcyjny" А724 У2 [A724U2], złożony z prądnicy trakcyjnej typu ГС - 523М [GS523M] i prądnicy potrzeb własnych (mocy 100 kW).
Prądnica trakcyjna ГС - 523М jest trójfazowa synchroniczna, z samoprzewietrzaniem, ma moc 880 kW ze stałym napięciem 400/210 V, przy obrotach wirnika 1500 obr./min. daje częstotliwośc 100 Hz.
Prądnica potrzeb własnych, także z samoprzewietrzaniem, dostarcza prąd stały o dwóch napięciach:
110 V dla obwodu sterowania lokomotywy
28 V do ładowania akumulatorów (a więc i do rozrusznika), napędu pompy olejowej i paliwowej, napędu sprężarki powietrza, obwodów oświetlenia, sterowania i urządzeń pomocniczych.
Prototyp został na zamówienie Ministerstwa Przemysłu i Handlu zaprojektowany i zbudowany przez holding «Синара-Транспортные Машины» [Sinara - Transportnyje Maszyny] i zaprezentwoany w zakłądzie w Liudinowie 4. lipca 2011 r. w ramach Dnia Innowacji. Następnie w dniach 7−10 września 2011 lok był pokazany na III. salonie «ЭКСПО 1520» w Szczerbince.
Fotki loka nr 0001: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=35366
Przydziały służbowe według stanu na 10. lipca 2014:
№ Dyrekcja okręgowa RŻD /Дорога Lokomotywownia/Депо
ТЭМ14-0001 Московская железная дорога Прочее (od lutego 2013 u producenta)
ТЭМ14-0001 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0002 Красноярская железная дорога Локомотивы промышленного транспорта (ОАО «ВостСибпромтранс».)
ТЭМ14-0003 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0004 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0005 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0006 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0007 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0008 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0009 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0010 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0011 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0012 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0013 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0014 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ14-0015 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
ТЭМ14-0015 Северная железная дорога ТЧЭ-1 Ярославль-Главный
ТЭМ14-0016 Московская железная дорога ТЧЭ-23 Бекасово-Сортировочное
Streszczając: poza prototypem, nr 0002 pracuje na obszarze kolei krasnojarskiej u prywatnego przewoźnika kolejowego ОАО «ВостСибпромтранс» (publiczna spółka akcyjna WostSibpromtrans) nry od 0003 do 0013 włącznie pracują w lokomotywowniТЧЭ-1 Kolei Północnej Jarosławl Główny , nr 0015 z fabryki poszedł do Bekasowa, ale od marca 2014 przeniesiony do Jarosławla, a nry 0014 i 0016 pracują w lokomotywowni ТЧЭ-23 Biekasowo-Sortirowocznoje (dosł. Bekasowo Rozrządowe) Kolei Moskiewskiej.
Romek_L