Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuszetki i wagony sypialne
#1
Cześć,
Czy korzystaliście kiedyś z wagonów do leżenia bądź sypialnych? Jest w ogóle sens i opłacalność wykupowania ich? Czym to się dokładnie różni?
Z jakiej racji PKPIC żąda od klientów płacenia za miejsce w kuszetce/sypialce i za sam przejazd? Tak wiem - brzmi jak narzekanie typowego Polaka, ale bardzo mnie to wku...
Odpowiedz

#2
Ja korzystam regularnie (2-3 razy w roku, mniej więcej w tej samej porze), i muszę powiedzieć, że komfort przez ostatnie lata znacząco się poprawił.  Zasadniczo przełomowym momentem była kasacja znienawidzonych przeze mnie starych kuszetek 6-miejscowych typu 110A. Od tamtego czasu, jako kuszetki jeżdżą albo zmodernizowane wagony z 4 łóżkami, albo zdeklasowane sypialne.  Zasadniczo nowoczesne kuszetki są wygodniejsze niż stare sypialne, z wyjątkiem miejsc na dole, który są wyjątkowo wąskie, a to za sprawą  oparć siedzeń, przymocowanych na stałe do ściany. Trochę widać to na zdjęciu: https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto...051838.jpg   Jest tam po prostu za wąsko.

Zasadniczo z ceną sprawa ma się tak, że za przejazd płacimy, jako za przejazd, a opłata za miejsce sypialne/miejsce w kuszetce to dodatkowa opłata, tak, jakbyśmy na pokładzie pociągu wynajmowali pokój w hotelu.

Różnice opiszę poniżej:
cdn.

Odpowiedz

#3
Nwm dlaczego zablokowała mi się możliwość edycji więc różnice daję tutaj:

Liczba łóżek:
sypialny - trzy łóżka po 79 złotych, z bardzo kosztowną i nieopłacalna opcją dwu- lub jedno- osobową: odpowiednio 160 lub a 320 złotych za jedno łóżko.

kuszetka - zazwyczaj cztery łóżka, dwa dolne i dwa górne, istnieją zmodernizowane, rzadko spotykane wagony z sześcioma łóżkami. Może też jechać zdeklasowany wagon sypialny, wówczas tylko trzy łóżka, bez możliwości złożenia części z nich za dopłatą. Cena w szóstce to 59 złotych, w czwórce 69.

Standard taboru:
sypialny - w pociągach kat. IC kursują zmodernizowane wagony, bardzo wygodne, z klimatyzacją, gnizadkami i wszystkimi udogodnieniami.

kuszetka - w pociągach IC zmodernizowane wagony, w tlk wagony takie jak w ic, lub zdeklasowane sypialne najgorszego sortu

Pościel
sypialny - z pościeli dostajemy kołdrę, prześcieradło i poduszkę, i, w przeciwieństwie do kuszetek łóżko mamy już pościelone, gotowe. Dodatkowo pod prześcieradło w starszych wagonach wkładany jest miękki materac. Z moich obserwacji wynika, że te lepsze komplety pościeli idą do sypialnych, a w kuszetkach są te bardziej wysłużone.

kuszetka - dostajemy dwa prześcieradła - jedno na łóżko, drugie do przykrycia, poduszkę oraz gruby koc. Wszystko jest złożone w kostkę - trzeba samemu pościelić. Koce nie są prane za każdym razem, ale teraz zazwyczaj są czyste, kiedyś było z tym gorzej. Dawne "tanie kuszetki" z samym prześcieradłem jednorazowym nie kursują już od lat.

Dodatki
sypialny - do pościeli w przedziale dostajemy jeszcze zapakowany w folię "pakiet higieniczny" składający się z ręcznika, mydła w kostce, wody mineralnej i kubka do zębów. Ręczniki nie są prane, są używane jednorazowo, lecz są to normalne, bawełniane ręczniki. W szafce dostajemy jeszcze poczęstunek, zależny od ilości łóżek, w trójce jest to jakieś ciastko i woda, w dwójce ciastko, sok i woda + w cenę wliczona kawa/herbata. Pojedynczym przedziałem nie jechałem, więc nie wiem, jak w nim to wygląda. W starszych wagonach są także podkładki pod poduszki - jeśli ktoś chce mieć głowę wyżej, bo poduszki są dość cienkie.

kuszetka - w przedziale, na półce bagażowej są tylko podkładki pod poduszki.

Wyposażenie przedziału
sypialny - w każdym przedziale umywalka, w starych wagonach pod blatem stolika, w nowych przy ścianie, z kranem schowanym w szafce. Ponadto lampki nocne, szafka z lustrem i gniazdkiem do golenia, szafa na ubrania, śmietniczka, roleta i moskitiera oraz drabina.

kuszetka - trzy stoliki, jeden przy oknie i dwa rozkładane przy dolnych łóżkach; drabina

w obu typach wagonów, w nowym taborze jest bardzo, ale to bardzo mało miejsca na bagaż, w porównaniu ze starym. W sypialnym w ogóle nie ma półek na górze, a w kuszetce są tylko dwie, ciasne, mieszczące małe walizki. W sypialnych sprawę rozwiązano montując wysuwane skrzynie pod dolnymi łóżkami. W starych wagonach z miejscem na bagaż nie ma problemu.



W kuszetkach i w sypialnych, w przedziale konwojenta znajduje się kuchnia (kuchnia 2-palnikowa, lodówka, zlew, blat i czajnik el.), która jest wykorzystywana w bardzo małym stopniu. Możemy zamówić kawę, herbatę i drobne przekąski.

W nowych kuszetkach i sypialnych znajduje się duży przedział dla inwalidów z niskimi łóżkami i szerokimi drzwiami, oraz duża toaleta dla inwalidów. W kuszetkach zamontowano w niej przewijak, zaś w sypialnym prysznic z ciepłą wodą.

W nowych wagonach komfort akustyczny jest bardzo dobry, jest bardzo cicho. W starszych jest nieco gorzej.

Warto jeszcze pamiętać, że w sypialnych obowiązuje podział na płeć.

Dawniej przedziały i korytarze wykładano wykładziną, w nowych wagonach jej zabrakło, nie wiem dlaczego.

Odpowiedz

#4
Proszę o wybaczenie, że odgrzewam stary wątek.

Jak obecnie wygląda sprawa podróży w wagonie sypialnym?
Czy konduktor budzi przed stacją docelową np. x minut wcześniej?
Czy jest chociaż jakaś mała szafka aby wsadzić sobie smartfon i dokument (aby współpodróżni nie wzięli sobie)?
Czy faktycznie konduktor zabiera bilet i dokument przy wsiadaniu do wagonu sypialnego?
Jeśli wybiera się wagon sypialny (3 miejscowy) to które miejsce najlepiej opłaca się brać?
Odpowiedz

#5
@pasqudek

1) Konduktor zasadniczo budzi 30min przed stacją wysiadania, chyba że zażyczysz sobie wcześniej.
2) W wagonach starszego typu jest szafka z gniazdkiem umieszczona przy oknie. Jeździłem sypialnymi i kuszetami już wiele razy i ani razu nie zdażyła mi się sytuacja żeby ktoś mi coś ukradł.
3) Obecnie konduktorzy już biletów nie zabierają. Ewentualnie robią to na chwilę, żeby je podbić pieczątką i wpisać do tableta służbowego że pasażer się zgłosił. Zaraz po tym przynoszą Ci bilet do przedziału.
4) W przedziale 3osobowym moim zdaniem najlepszym miejscem jest środek, zaraz potem dół. Zdecydowanie góra jest najgorsza, bo jest mało miejsca i jest duszno. Wyjątkiem są wagony 308A i 305Ad z klimatyzacją, tam to już jest inaczej.

Mam nadzieję że udało mi się rozwiać wątpliwości.
Odpowiedz

#6
@Ryszard: oczywiście

Czy w wagonach sypialnych jest pościel?
Czy jeśli bilet kupuje się w kasie to trzeba okazać dowód konduktorowi?
Czy dostaje się jakiś zestaw odświeżający?
Odpowiedz

#7
1) Tak, jest pościel.
2) Dla biletów kasowych nie pokazuje się dowodu, jedynie dokumenty uprawniające do zniżek, jeśli są jakieś bilety ulgowe.
3) W przedziale 3osobowym na pasażera czeka pakiet sanitarny (mydło+ręcznik) oraz sękacz. W 2osobowym przedziale jest to samo ale dodatkowo woda 0,5l. Natomiast w przedziale 1osobowym dodatkowo do zestawu z przedziału dla 2 osób dodawany jest baton i sok. Standardowo pasażer z dowolnego przedziału z wagonu sypialnego w cenie biletu może zamówić sobie kawę lub herbatę (czarną/zieloną).
Odpowiedz

#8
Smile 
Bardzo dziękuję za wyjaśnienia.
Odpowiedz

#9
Ja jestem zaskoczony stwierdzeniem, że wagony sypialne są klimatyzowane. Intercity chwali się, że posiada takich wagonów kilkadziesiąt, a tylko 20 z nich jest klimatyzowanych.
Ale do rzeczy:
- wszystkie kursy zagraniczne są realizowane wagonami 305Ad, które są klimatyzowane  posiadają 2 przedziały z łazienkami 
- 10 wagonów z projektu Przemyśl - Szczecin czyli 308A również ma klimatyzację - można je spotkać zwykle w zestawach z klimatyzowanymi kuszetkami 134Ab
- pozostałe sypialne, nie mają klimatyzacji i w dużej części są to zmodernizowane wagony WLAB10ouz (drzwi odskokowo-przesuwne na jednym końcu wagonu)  i WLAB10ou (drzwi odskokowo-przesuwne na obu końcach wagonu).

W przypadku kuszetek - ich liczba jest sporo mniejsza, niż sypialnych, ale jak wspomniał kolega wyżej, dzięki kasacji całej serii 110A wypadły wszystkie nieklimatyzowane wagony. Pozostały zmodernizowane wagony 134Ab/134Ac/172A oraz zmodernizowane do kuszetek wagony 111A, czyli 173A. Łącznie 23 sztuki.
Odpowiedz

#10
Mam takie pytanie. Powiedzmy pociąg prowadzi kuszetki oraz Wars. Czy można poprosić konduktora o zamówienie konkretne danie z dostawą do wagonu? Jak wtedy odbywa się płatność
Odpowiedz

#11
Kupiłem w piątek o 3;53 przedział Single. A jadę właśnie w przedziale z 2 łóżkami
Odpowiedz

#12
(25.09.2023, 22:51)pasqudek napisał(a): Kupiłem w piątek o 3;53 przedział Single. A jadę właśnie w przedziale z 2 łóżkami
Przedział Single oznacza, że podróżuje w nim 1 osoba. Zwykle jest tak, że pozostałe łóżka powinny być złożone, ale nadal jest to przedział wieloosobowy.
Odpowiedz

#13
(20.03.2024, 19:45)DarekP napisał(a):
(25.09.2023, 22:51)pasqudek napisał(a): Kupiłem w piątek o 3;53 przedział Single. A jadę właśnie w przedziale z 2 łóżkami
Przedział Single oznacza, że podróżuje w nim 1 osoba. Zwykle jest tak, że pozostałe łóżka powinny być złożone, ale nadal jest to przedział wieloosobowy.
Niestety nie górne i dolne łóżko zostają bez zmian a środkowe się składa i służy jako oparcie.
Odpowiedz

#14
Moim zdaniem skoro  jade sam  to powinno być że w przedziale powinno być udostepnione jedno  wyrko ...bo dlaczego mam dzielić przedział sypialny z innymi... Smile
Odpowiedz

#15
@ania5:
jechałem iC53172 (Rozewie) na trasie Gdańsk ---> Katowice. Więc praktycznie cała trasę. Bilet był kupiony 22.09.2023 ok. 5:00 - 5:30, a wyjazd 25.09.2023 po 22:00
Więc mieli ponad 3 doby na przygotowanie odpowiedniego wagonu. Zwłaszcza, że single kosztował coś ok. 400zł. I taki przedział powinienem dostać A nie przedział 3 osobowy przerobiony na single. Co innego jeśli kupiłbym double.
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Ile czasu przed wyjazdem polecacie mi wykupić bilet na miejsce sypialne? gurski 8 5 130 28.07.2018, 17:04
Ostatni post: gurski
  Podział na płeć - kuszetki. kruger 6 6 947 06.06.2017, 21:41
Ostatni post: kazio

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.