11.11.2020, 18:59
Cześć.
W związku z licznymi dyskusjami w komentarzach pod zdjęciami w bazie Ilostan, postanowiłem, że warto stworzyć wątek, w którym utworzymy spis zasad i porad dotyczących prawidłowego wykonywania zdjęć, ich kadrowania oraz późniejszej obróbki.
Z mojej strony mam kilka porad i uwag, których uczę się od kilku lat. Zapraszam was do podzielenia się swoimi doświadczeniami wraz przykładami.
Na samym początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie - "Co chcemy pokazać na zdjęciu?"
W związku z licznymi dyskusjami w komentarzach pod zdjęciami w bazie Ilostan, postanowiłem, że warto stworzyć wątek, w którym utworzymy spis zasad i porad dotyczących prawidłowego wykonywania zdjęć, ich kadrowania oraz późniejszej obróbki.
Z mojej strony mam kilka porad i uwag, których uczę się od kilku lat. Zapraszam was do podzielenia się swoimi doświadczeniami wraz przykładami.
Na samym początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie - "Co chcemy pokazać na zdjęciu?"
W naszym przypadku odpowiedź jest prosta - fotografujemy tabor.
- Podstawową sprawą jest widoczność całego pojazdu. Zdjęcia gdzie pojazd jest ucięty nie są ani ciekawe, ani potrzebne w celach "ewidencyjnych".
(Impuls nie jest w pełni widoczny, przy SM48 widoczne jest zarówno czoło jak i sylwetka boczna pojazdu)
- Ciekawe zdjęcia cechuje poprawne kadrowanie - warto stosować zasadę punktów kluczowych czyli osadzać najistotniejsze elementy w jednym z 4 punktów przecięcia się siatki lub w centralnym punkcie kadru. Pojazd powinien być widoczny w kadrze ale nie zajmować go w całości.
(Zdjęcie Elfa jest poprawnie wykadrowane, Dragona 2, niepoprawnie wykadrowane)
- Zdjęcie powinno być wystarczająco doświetlone ale nie prześwietlone.
(Zdjęcie EP07 jest za ciemne, TEM2B, prześwietlone)
- Pod żadnym pozorem nie należy przesadzać z obróbką zdjęć.
Jest mnóstwo zdjęć gdzie widać sztuczność np. poprzez użycie zbyt mocno efektu HDR/Clarity (technologia HDR to zupełnie co innego), który powoduje m.in. przebłyski światła wokół krawędzi.
(Zdjęcie jest przeostrozne, ma zaburzone odwzorowanie kolorów, a wokół pojazdu widać "aurę" efektu clarity - szczególnie w obrębie dachu na tle nieba)
- Zdjęcia powinny być ostre ale nie przeostrzone.
(Wyjątkiem są archiwalne fotografie wykonywane w technologii analogowej, gdzie także sam proces wywoływania pływa na jakość odbitki, która potem podlega cyfryzacji.)
- Należy wykonywać zdjęcia przy wykorzystaniu jak najlepszego sprzętu lub ustawień aparatu.
Nie każdy posiada lustrzankę czy dobrego bezlusterkowca - warto jednak wiedzieć na co możemy sobie pozwolić i ustawić najwyższą możliwą rozdzielczość i jakość zdjęć (zwłaszcza jeżeli robimy zdjęcia telefonem). Ważne jest to aby całkowicie dezaktywować "sztuczną inteligencję" ("SI/AI") w aparacie ponieważ często zdjęcia wychodzą ... sztuczne, z nienaturalnie zamazanym tłem (efekt rozmycia tła, który widzimy przy niektórych "selfie")
Coś dla posiadaczy lustrzanek, bezlusterkowców i dobrych telefonów - szczerze polecam wykonywanie zdjęć w RAW`ach lub w RAW`ach i JPEG Fine.
RAW pozwala na zaawansowaną obróbkę bez straty jakości, a JPEG Fine daje zdjęcia gotowe do wrzucenia przy zachowaniu przyzwoitej jakości zdjęcia.