Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Odbudowa historycznych torów - Oświęcim
#1
Photo 
Dzień dobry,
uprzejmie witam wszystkich uczestników forum. Jestem architektem i zajmuje się obecnie inwentaryzacją oraz projektem odbudowy historycznej nitki torów kolejowych.
Tory znajdują się na terenie Oświęcimia i powstały w latach dwudziestych XX wieku na potrzeby ówczesnych Zakładów Tytoniowych.

Podczas okupacji były one ważne dla Niemców – widoczny na zdjęciach budynek z rampą to dawna kantyna/świetlica oddziału SS, który "pilnował" Auschwitz. Przybył tu pierwszy transport więźniów do obozu koncentracyjnego w Auschwitz. Mało znaną "ciekawostką" jest, że początkowo do niesławnego niemieckiego obozu śmierci przewożono etnicznych Polaków (pierwszy transport stanowili Tarnowianie), a nie Żydów.
Tory obecnie są częściowo rozkradzione i zniszczone. Fundacja, która opiekuje się miejscami pamięci w okolicach Oświęcimia, postanowiła je odbudować i odrestaurować. Odbudowane zostaną tory wraz z mechanizmem zwrotnicowym oraz przejazdem dla pojazdów kołowych. Tory przedłużone będą do granicy działki i tam będą się kończyć
Zapraszam do zapoznania się z załączonymi zdjęciami.

Tutaj pojawiają się pytania do Szanownego Grona Forumowiczów:

  1. Typ szyny (S42 czy S49?). Stopka szyny ma szerokość 12,5cm. Główka około 7 cm. Zmierzona wysokość całego profilu szyny to około 14,0 cm. Ta wysokość wskazuje na S42, ale biorę ewentualnie pod uwagę niedokładność pomiaru lub zużycie szyny - dlatego nie wykluczam również S49. Jak widać na zdjęciach, na boku szyny jest napis KONINGSHUTTE 1913. Sama nitka powstała w latach dwudziestych XX wieku. Czy biorąc pod uwagę powyższe dane, jest możliwość ustalenia ponad wszelką wątpliwość, z jaki typem szyny mamy do czynienia? Być może typu S49 jeszcze wtedy nie produkowano? Znalazłem informację, że S42 jest szyną staroużyteczną.

  2. Długość podkładów kolejowych. Wiem, że standardowa długość drewnianego podkładu kolejowego to 250-260cm. Ale co w miejscach, gdzie tory się rozchodzą i potrzeba dłuższego podkładu? Czy w takich miejscach stosuje się jednolite belki drewniane o większej długości (np. 400cm) czy łączy się dwa odpowiednio docięte standardowe podkłady (np. 200cm+200cm)? Z uwagi na potrzebę pewnej sztywności układu domyślam się, że stosowano dłuższe, pojedyncze podkłady, a nie dwa krótsze.

  3. Kotwienie szyn w podkładach. Ustaliłem samodzielnie, że szyny są kotwione do podkładów podkładkami klinowymi P1S na wkrętach kolejowych 42R/180. Czy dobrze to zidentyfikowałem? Czy należy tu jeszcze coś dodać?

  4. Zwrotnica. Na końcu obecnie istniejących torów widać pozostałości po mechanizmie zwrotnicowym, który będzie odtwarzany. Oprócz tego, co widać na zdjęciach, dysponujemy również resztą mechanizmu. Potrzebuję jednak wrysować w projekcie taki mechanizm. Czy ktoś dysponuje rysunkami technicznymi tego mechanizmu (lub podobnego) i mógłby je udostępni
  5. Przejazd kołowy - w południowej części torów będzie stworzony przejazd dla samochodów (w tym dużych autokarów). Wymagać to będzie wykonania obniżenia , gdyż tory znajdują się obniżonym rowie względem. Czy ktoś z Forumowiczów posiada może rysunki techniczne (głównie chodzi o przekroje) takiego przejazdu samochodowego?
Jeśli nie chcą Państwo udostępniać publicznie rysunków technicznych, o które proszę (zwrotnicy i przejazdu samochodowego), a chcą Państwo pomóc i wnieść wkład w dokumentowanie historii polskiego kolejnictwa, to zachęcam do wysłania ich na adres e-mail: archi.tekt@interia.pl

Terenem opiekuje się Fundacja Pobliskie Miejsca Pamięci Auschwitz – Birkenau, w przyszłości teren będzie udostępniony do zwiedzania. Sama Fundacja opiekuje się nie tylko tym miejscem, ale również kilkoma innymi (związanymi w funkcjonowaniem Auschwitz). Niemiecki obóz śmierci posiadał kilka okolicznych "filii", w tym Zabytkową Kopalnię Węgla w pobliskich Jawiszowicach, którą właśnie wspólnymi siłami przekształcamy z niszczejącej ruiny w cenny skansen polskiej architektury przemysłowej. Z tego, co wiem - była to jedyna przedwojenna polska państwowa kopalnia węgla kamiennego. Podczas okupacji przymusowo pracowali tu górnicy, będąc na muszkach niemieckich karabinów. Fascynatom dawnego przemysłu polecam kopalnie w Jawiszowicach – można się kontaktować w Fundacją ws. ewentualnej indywidualnej wizyty na Kopalni. W przyszłości będzie tam czekać o wiele więcej akcji, ale póki co nie mogę zdradzić więcej Wink.

[Obrazek: Tory-geoportal.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-103029.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-103041.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-103906.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-103910.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-103913.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-104150.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-104209.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-104230.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-104234.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-104313.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-104315.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-114332.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-115725.jpg]

[Obrazek: IMG-20240409-115754.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-120357.jpg]
[Obrazek: IMG-20240409-121420.jpg]

[Obrazek: IMG-20240409-112709.jpg]
[Obrazek: Tory-koncepcja.jpg]

Przepraszam z góry za ewentualne błędy w branżowym nazewnictwie związanym z kolejnictwem.
Przepraszam również za akapit niezwiązany z kolejnictwem, ale uznałem że nakreślenie szerszego kontekstu będzie tutaj uzasadnione oraz ciekawe dla forumowiczów.

Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam
Architekt
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [ Pomorskie ] Będzie modernizacja torów na Pomorzu, między Tczewem a Chojnicami norbis97 0 2 231 09.02.2018, 22:08
Ostatni post: norbis97
  Odbudowa fragmentu linii 229 na trasie Kartuzy - Lębork DawidLBK 1 3 243 10.09.2014, 16:48
Ostatni post: rustsaltz
  Odbudowa szlaku do Pyskowic Miasta Petyniak 7 6 725 10.07.2010, 17:24
Ostatni post: Petyniak

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.