Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oznaczenie parowozów w Polsce
#1
Stosowany do dzisiaj system oznaczeń parowozów wszedł w życie wraz z rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z 1922 roku. Wcześniej lokomotywy parowe były oznaczane zgodnie z system panującym w kraju ich pochodzenia. Zupełnie inna sytuacja ma miejsce z taborem wąskotorowym - ten jest oznaczany zgodnie z rozporządzeniem z 1961 roku.

Oznacznie parowozów normalnotorowych w Polsce:

Pierwsza litera:
O - pasażerski (osobowy)
T - towarowy
P - pospieszny

W przypadku drugiej litery wszystko zależy od jej "wielkości". Jeżeli jest napisana z wielkiej wtedy oznacza tendrzak, jeżeli z małej układ osi.

Liczba kończąca oznacza oznacza kraj pochodzenia. Na sieci PKP używało się następujących oznaczeń liczbowych:

1-10 - parowóz niemiecki
11-19 - parowóz austriacki
20-99* - parowóz polski
100-200 - parówóz innego pochodzenia, otrzymany do 1939 roku
Powyżej 200 - parowóz innego pochodzenia, otrzymany po 1944 roku

Oznaczenie parowozów wąskotorowych w Polsce:

Pierwsza litera:
T - parowóz tendrzak
P - pozostałe

Druga litera oznacza układ osi napędowych, z wyjątkiem kiedy parowóz liczy tylko dwie osie - wtedy nie stosuje się żadnej litery

Liczba na końcu oznacza zakres pracy parowozu:

1 - do 60 KM
2 - 61 - 80 KM
3 - 81 - 100 KM
4 - 101 - 120 KM
5 - 121 - 150 KM
6 - 151 - 180 KM
7 - 181 - 220 KM
8 - 221 - 300 KM
9 - Powyżej 300 KM

Numery inwentarzowe oznaczają szerokość rozstawu toru:

600 mm - 0001 - 1000
750 mm - 1001 - 2000
785 mm - 2001 - 2800
800 mm - 2801 - 3000
1000 mm - powyżej 3001

Na podstawie wikipedii oraz prywatnej stronie poświęconej kolei wąskotorowej opracował Jan Parszewski
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Nietypowe konstrukcje parowozów RysiekChaszcz 0 3 450 25.04.2013, 22:34
Ostatni post: RysiekChaszcz

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.