EU07A - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: BOCZNE TORY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-97.html) +--- Dział: O WSZYSTKIM I NICZYM (https://www.forumkolejowe.pl/forum-9.html) +--- Wątek: EU07A (/thread-1810.html) |
EU07A - Gżągal - 24.02.2012 EU07A jest to asynchroniczna wersja znanej z większości zeelektryfikowanych szlaków kolejowych lokomotywy EU07. Prototypow elektrowozu została wykonany przez Zakład Napraw Taboru Kolejowego w Oleśnicy na przełomie 2010 oraz 2011 roku. Historia i pierwsze plany budowy wiążą się z wspomnianą już tutaj lokomotywą EU07. Mimo tego, że jest to jeden z najpopularniejszych modeli kolejowych używanych do przewozów pasażerskich, posiada niezbyt nowoczesne parametry techniczne co spowodowało chęć modernizacji i przystosowania jej do dzisiejszych realiów. Pierwsze publiczne ukazanie nowej maszyny miało miejsce w trakcie trwania Czech Raildays w 2011 roku. Jako pierwszą do modernizacji spółka PKP Intercity "posłała" EU07 - 495. Z oryginalnej "siódemki" pozostały tylko dwie częśći, a wymienie uległ rozruch - z oporowego na częstotliwościowy. Oprócz tego zamontowano także asynchroniczne silniki trakcyjne. Duże zmiany zaszły także w wnętrzu pojazdy - zamontowano nowoczesne urządzenia sterowania, choć tutaj należy zwrócić uwagę na zainstalowanie zawodnego systemu Windows. Zmianie uległo także oświetlenie węwnętrzne oraz zewnętrze, a wraz z posiadanym nowoczesnego systemu stary mechaniczny prędkościomierz został zastąpiony przez elektroniczny. Warto również wspomnieć o zwiększeniiu bezpieczeństwa nowej lokomotywy polegającym na zastąpieniu niezbyt nowoczesnego rozwiązania hamulca Oerlikona na znacznie młodszy system tablicy hamulcowej MZT Hepos, który jest połączony zarówno z hamulcami elektropnematycznymi jak i elektrodynamicznymi. Podane funkcje oprócz ułatwienia hamowania powodują zwiększenie stabilności a co za tym idzie bezpieczeństwa, powodując większą niezawodność zmodernizowanej "siódemki". Powyższe zmiany doprowadziły również do znacznego zwiększenia prędkości - zgodnie z dopuszczeniem Urzędu Transportu Kolejowego osiąga maksymalnie 160 km/h, choć podczas testów uzyskała prędkość 192 km/h Pierwotne oznaczenie lokomotywy to EU07A - 495 jednak wraz z kolejnymi jazdami testowymi otrzymała nowe EU07A - 001. W pierwotnej eksploatacji pojazd posiadał tzw. "kryzys wieku dziecięcego", dzięki czemu nie cieszył się pozytywnymi opiniami pracowników kolei, jednak wraz z przejechanymi kilometrami i obecnie pojazd cieszy się nienagannym poglądem wśród maszynistów, a za jeden z głównych plusów nowej lokomotywy podaje się jej niezawodność. Debiut nowej maszyny wypadł 12 grudnia 2011 roku, kiedy przyprowadziła do Wrocławia EIC Fredro z Warszawy. Obecnie spółka PKP Intercity zapowiada kolejne modernizację, jednak do dziś nie wiadomo ile kosztowała asynchroniczna wersja EU07. Dane techniczne: Układ osi: Bo'Bo' Masa służbowa: 80 ton Liczba silników: 4 Nacisk osi na szyny: 20 ton Prędkość konstrukcyjna: 160 km/h Wysokość: 4343 mm Szerokość: 3038 mm Na podstawie wikipedii, inforail.pl, Rynku Kolejowego, wypowiedzi użytkowników forum oraz wiedzy własnej opracował Jan Parszewski - MichałŁ - 24.02.2012 Cytat:Warto również wspomnieć o zwiększeniiu bezpieczeństwa nowej lokomotywy polegający na zastąpieniu niezbyt nowoczesnego rozwiązania hamulca Oerlikona na znacznie młodszy system tablicy hamulcowej MZT Hepos Można by coś więcej o taj tablicy ? Jaki system hamulca jest napisany na pudle lokomotywy? |