Różnica między wagonami standardu Z1 i Z2 - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html) +---- Dział: WAGONY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-52.html) +---- Wątek: Różnica między wagonami standardu Z1 i Z2 (/thread-2611.html) Strony:
1
2
|
Różnica między wagonami standardu Z1 i Z2 - mikrobart - 18.08.2012 ~mikrobart: Wydzielono z tematu Zestawienia. pitagoras23 napisał(a):Z2[IC] + Z2[IC] + Z2[IC] + Z1[IC] + Z2[IC] + Z2[IC]W kwestii formalnej - Z1 i Z2 to standardy budowy wagonów, wyróżniamy za to oznaczenia wagonów: Z1A, Z1B, Z2A, Z2B. - pitagoras23 - 18.08.2012 W tych wagonach zawsze się gubię i nigdy nie wiem, co i jak. I podaję te zestawienia jako Z1b oraz Z2b, ale nie do końca wiem czy dobrze. - mikrobart - 18.08.2012 pitagoras23, patrz na oznaczenia prędkości wagonu na pudle. Jeśli ma 200 km/h to z pewnością jest to Z1, A - 1. klasa, B - 2. klasa. Przy 160 km/h na pudle to odpowiednio Z2A lub Z2B. - pitagoras23 - 18.08.2012 A to taka jest różnica. Dobrze wiedzieć. Zwrócę na to uwagę i przynajmniej zestawienia pisane przeze mnie w końcu będą w 100% dobre. - mikrobart - 18.08.2012 Tak, to bardzo łatwe do sprawdzenia. Z1 posiada obowiązkowo klimatyzację i jest przystosowane do ruchu z prędkością 200 km/h, Z2 już klimatyzacji mieć nie musi (ale może), tu prędkość konstrukcyjna to 160 km/h. Charakterystyczne jest też to, że wszystkie wagony standardu Z są dłuższe od popularnych w Polsce wagonów standardu Y - wagony Z mają 26,4 m długości. - pitagoras23 - 18.08.2012 A czy jeszcze jest jakaś różnica w tych wagonach jeśli chodzi o wyświetlacze? Czy Z2 je mają czy tylko Z1, bo te, co uwieczniłem na Goplanie tego nie miały. Bo może to w przelotach będzie taki symbol rozpoznawczy tych wagonów. - mikrobart - 18.08.2012 pitagoras23, to już zależy od typu wagonu. Warto pamiętać, że np. 152A, 154A to także wagony standardu Z1, jednak przyjęło się, że jeśli wyprodukował je przemysł krajowy to oznaczamy je właśnie typem - 152A itp. Oznaczenia Z1A, Z1B, Z2A, Z2B używamy do wagonów wyprodukowanych za granicą, np. Z2A wyprodukował VEB Waggonbau Bautzen. Łatwo je odróżnić od polskich "zetek" - wagony polskie mają ryflowany dach, czego nigdy nie stosowano za granicą. - pitagoras23 - 18.08.2012 Trochę się teraz skomplikowało wszystko. Ale jeśli masz taką wiedzę na temat wagonów to, gdy będę pisał zestawienie to najwyżej mnie poprawisz. ;-) - mikrobart - 18.08.2012 pitagoras23 napisał(a):Ale jeśli masz taką wiedzę na temat wagonówCoś Ty, dopiero zaczynam o tym czytać, ale już niektóry wagony odróżniam. Jakoś będziemy współpracować ;-) - Krzychu191 - 18.08.2012 pitagoras23, Te na Goplanie to są 144A i 145A (1 klasa) Dam ci przykład: Wagony w kolejności: Z1B-144A-144A-144A-Z1A-145A-144A-144A-144A - mikrobart - 18.08.2012 Potwierdzam, szukałem na filmie wagonów 144Aa, jednak nie znalazłem. BTW: Czy wie ktoś, gdzie można je znaleźć? Powstały 2, różnią się od 144A tym, że mają zabudowany przedział dla osób niepełnosprawnych. - Mariusz W. - 18.08.2012 mikrobart napisał(a):Łatwo je odróżnić od polskich "zetek" - wagony polskie mają ryflowany dach, czego nigdy nie stosowano za granicą.A to ciekawostka. Ktoś wie, czemu miało służyć ryflowanie dachu, skoro za granicą tego nie robiono? - mikrobart - 19.08.2012 Mariusz W. napisał(a):Ktoś wie, czemu miało służyć ryflowanie dachu, skoro za granicą tego nie robiono?Nie mam zielonego pojęcia! Tak samo sprawa wygląda z EN57 - niektóre mają ryflowaną blachę. Po co? Zauważyłem, że niektóre wagony produkcji polskiej mają gładki dach - choćby wagony 127A/127Aa, o których pisałem w Encyklopedii Miłośnika Kolei. Odwrotnej zależności nie zaobserwowałem - żaden (może coś pominąłem? chociaż wątpię) wagon produkcji zagranicznej na rynek polski ryfla na dachu nie posiadał. - przem710 - 19.08.2012 Ryflowana blacha rzekomo jest bardziej odporna na zniekształcenia. - Lutek - 19.08.2012 mikrobart napisał(a):Oznaczenia Z1A, Z1B, Z2A, Z2B używamy do wagonów wyprodukowanych za granicą, np. Z2A wyprodukował VEB Waggonbau Bautzen. Łatwo je odróżnić od polskich "zetek" - wagony polskie mają ryflowany dach, czego nigdy nie stosowano za granicą. Mówisz o 'starych' wagonach czy obecnych też? Np. Z1B produkowane w latach 1980-1982 takowy posiadają http://www.wgk.cal.pl/data/media/300/S_2.jpg Stare wagony również miewały ryflowane dachy, ale w mniejszej ilości, co nie oznacza że nigdy tego nie stosowano ( np. Gosa ). Ryfle w polskich igrekach nie pojawiały się od początku, zaczęto je stosować prawdopodobnie po 1980 kiedy to była miazga w Otłoczynie. A ryfle generalnie służą niejako wzmocnieniu pudła co powoduje, że siła zgniotu jest wzmocniona. |