Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
EP09 - brak zrównoważenia osi - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html)
+---- Dział: LOKOMOTYWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-87.html)
+---- Wątek: EP09 - brak zrównoważenia osi (/thread-385.html)



EP09 - brak zrównoważenia osi - luckynyc - 24.08.2010

Witam
Ostatnio wracałem IC Górnik z Warszawy do Opola i w Kędzierzynie Koźlu popsuła się lokomotywa EP09. Maszynista stwierdził, że jest "brak zrównoważenia 3 i 4 osi".

Co to znaczy?
Tylko prosiłbym o proste wytłumaczenie, bo zupełnie nie znam się na technice kolejowej, a jestem ciekawy co to znaczyło.

Z góry dzięki

//edit by przem710
A ja prosił by o poprawną pisownię.



- Dominik Piotrowicz - 24.08.2010

Tu chodzi o wyważenie zestawów kołowych. Zawsze potrzebny jest równy nacisk na osie żeby dobrze oddziaływały na tor. Jeśli nie są odpowiednio zrównoważone lokomotywa wpada w poślizg i daleko nie zajedzie.


- luckynyc - 24.08.2010

Maszynista twierdził, że możemy dalej jechać
ale kierownik pociągu stwierdził, że się na to nie zgadza, bo nie będzie ryzykował.


Ale jak mógł w trasie się zmienić nacisk?
Akurat jak w padnie w poślizg to chyba właśnie pojedzie daleko :mrgreen:

//edit by przem710


- Obleśny Szczur - 24.08.2010

Nacisk móg³ siê zmieniæ z wielu powodów, chocia¿by z takiego, ¿e pad³y wyrównywacze nacisku (takie ustrojstwo, które "odci±¿a" lub "doci±¿a" osie np. przy ruszaniu/hamowaniu) albo posz³o co¶ w zawieszeniu zestawów ko³owych, amortyzacji wózków itd. itp.

A po¶lizg lokomotywy to nie to samo co po¶lizg samochodu. Owszem, mo¿e doj¶æ do sytuacji, ¿e w trakcie hamowania zestawy ko³owe zblokuj± siê zupe³nie, ale tutaj bardziej chodzi o to, ¿e mog³yby zacz±æ obracaæ siê szybciej ni¿ wynika to z prêdko¶ci sk³adu, co ma niezbyt mi³e skutki (w najgorszym przypadku jakby nie zadzia³a³ nadmiarowy ani szybki: rozbiegniêcie siê silnika->³uk okrê¿ny na komutatorze->po¿ar).

Kierpoæ zachowa³ siê prawid³owo. Bo przyczyny, a w szczególno¶ci skutki tej awarii, to temat rzeka.


- MichałŁ - 24.08.2010

Nadmiarowy podczas rozbiegnięcia wirnika raczej nie zadziała bo wtedy prąd spada.
A wyłączenie szybkiego powoduje raczej przekaźnik różnicowy właśnie dlatego że powstanie łuk okrężny na komutatorze.


- Obleśny Szczur - 24.08.2010

Ró¿nicowy mia³em na my¶li, a napisa³em nadmiarowy, ale faktycznie powinna wywaliæ ró¿nicówka, bo pr±d wtedy "ominie" uzwojenie.


- MichałŁ - 24.08.2010

A dokładniej nie uzwojenie tylko gdzieś zmasuje do do obudowy silnika i zamiast przepłynąć przez drugą cewkę przekaźnika różnicowego to popłynie do szyn.


- Obleśny Szczur - 24.08.2010

Wiemy o co chodzi Smile Ale ju¿ koniec OT.


- przem710 - 24.08.2010

Hm a jak maszynista poznaje że dochodzi do tego zjawiska, częste uślizgi czy niespokojny bieg lokomotywy?


- Obleśny Szczur - 24.08.2010

A to ju¿ niech wypowie siê który¶ z naszych forumowych mechaników.


- luckynyc - 10.09.2010

I jest szansa aby się któryś z forumowych mechaników wypowiedział ? Smile

//przem710


- Obleśny Szczur - 10.09.2010

Jak przez przypadek trafi± na ten temat to siê wypowiedz±, je¶li Ciê bardzo to nurtuje znajd¼ u¿ytkownika Poznanski_mech i odezwij siê do niego na PW.


- luckynyc - 11.09.2010

Aż tak bardzo to nieSmile
Ale minęły wakacje, więc chciałem przed weekendem odświeżyć temat, bo przez weekend większość ludzi przegląda fora, ale dzięki za pomoc.

Popraw pisownie.
//przem710