EP09 - brak zrównoważenia osi - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html) +---- Dział: LOKOMOTYWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-87.html) +---- Wątek: EP09 - brak zrównoważenia osi (/thread-385.html) |
EP09 - brak zrównoważenia osi - luckynyc - 24.08.2010 Witam Ostatnio wracałem IC Górnik z Warszawy do Opola i w Kędzierzynie Koźlu popsuła się lokomotywa EP09. Maszynista stwierdził, że jest "brak zrównoważenia 3 i 4 osi". Co to znaczy? Tylko prosiłbym o proste wytłumaczenie, bo zupełnie nie znam się na technice kolejowej, a jestem ciekawy co to znaczyło. Z góry dzięki //edit by przem710 A ja prosił by o poprawną pisownię. - Dominik Piotrowicz - 24.08.2010 Tu chodzi o wyważenie zestawów kołowych. Zawsze potrzebny jest równy nacisk na osie żeby dobrze oddziaływały na tor. Jeśli nie są odpowiednio zrównoważone lokomotywa wpada w poślizg i daleko nie zajedzie. - luckynyc - 24.08.2010 Maszynista twierdził, że możemy dalej jechać ale kierownik pociągu stwierdził, że się na to nie zgadza, bo nie będzie ryzykował. Ale jak mógł w trasie się zmienić nacisk? Akurat jak w padnie w poślizg to chyba właśnie pojedzie daleko :mrgreen: //edit by przem710 - Obleśny Szczur - 24.08.2010 Nacisk móg³ siê zmieniæ z wielu powodów, chocia¿by z takiego, ¿e pad³y wyrównywacze nacisku (takie ustrojstwo, które "odci±¿a" lub "doci±¿a" osie np. przy ruszaniu/hamowaniu) albo posz³o co¶ w zawieszeniu zestawów ko³owych, amortyzacji wózków itd. itp. A po¶lizg lokomotywy to nie to samo co po¶lizg samochodu. Owszem, mo¿e doj¶æ do sytuacji, ¿e w trakcie hamowania zestawy ko³owe zblokuj± siê zupe³nie, ale tutaj bardziej chodzi o to, ¿e mog³yby zacz±æ obracaæ siê szybciej ni¿ wynika to z prêdko¶ci sk³adu, co ma niezbyt mi³e skutki (w najgorszym przypadku jakby nie zadzia³a³ nadmiarowy ani szybki: rozbiegniêcie siê silnika->³uk okrê¿ny na komutatorze->po¿ar). Kierpoæ zachowa³ siê prawid³owo. Bo przyczyny, a w szczególno¶ci skutki tej awarii, to temat rzeka. - MichałŁ - 24.08.2010 Nadmiarowy podczas rozbiegnięcia wirnika raczej nie zadziała bo wtedy prąd spada. A wyłączenie szybkiego powoduje raczej przekaźnik różnicowy właśnie dlatego że powstanie łuk okrężny na komutatorze. - Obleśny Szczur - 24.08.2010 Ró¿nicowy mia³em na my¶li, a napisa³em nadmiarowy, ale faktycznie powinna wywaliæ ró¿nicówka, bo pr±d wtedy "ominie" uzwojenie. - MichałŁ - 24.08.2010 A dokładniej nie uzwojenie tylko gdzieś zmasuje do do obudowy silnika i zamiast przepłynąć przez drugą cewkę przekaźnika różnicowego to popłynie do szyn. - Obleśny Szczur - 24.08.2010 Wiemy o co chodzi Ale ju¿ koniec OT. - przem710 - 24.08.2010 Hm a jak maszynista poznaje że dochodzi do tego zjawiska, częste uślizgi czy niespokojny bieg lokomotywy? - Obleśny Szczur - 24.08.2010 A to ju¿ niech wypowie siê który¶ z naszych forumowych mechaników. - luckynyc - 10.09.2010 I jest szansa aby się któryś z forumowych mechaników wypowiedział ? //przem710 - Obleśny Szczur - 10.09.2010 Jak przez przypadek trafi± na ten temat to siê wypowiedz±, je¶li Ciê bardzo to nurtuje znajd¼ u¿ytkownika Poznanski_mech i odezwij siê do niego na PW. - luckynyc - 11.09.2010 Aż tak bardzo to nie Ale minęły wakacje, więc chciałem przed weekendem odświeżyć temat, bo przez weekend większość ludzi przegląda fora, ale dzięki za pomoc. Popraw pisownie. //przem710 |