EP23 - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html) +--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html) +---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html) +----- Dział: LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-25.html) +----- Wątek: EP23 (/thread-397.html) |
EP23 - Poznanski_mech - 27.08.2010 O lokomotywie: EP23 – lokomotywa elektryczna pasażerska z układem osi Co`Co` i zasilana prądem stałym 3 kV. Jest to polski prototyp lokomotywy ekspresowej która miała osiągać 160 km/h, wyglądem przypomina ET22. Pierwszy model został wyprodukowany w 1972 roku, został on oznaczony jako typ 201Ea z numerem seryjnym EP23-001. Gdy te lokomotywy jednak osiągały wyższe prędkości występowały problemy ze stabilnością pojazdu, z tego powodu obsługiwały ruch towarowy gdzie osiągała niewielkie prędkości. 7 lat później to był 1979 rok przebudowano ją na ET22 a numer przejęła po skasowanej lokomotywie ET22-121. Obecnie przebywa w Jaworznie gdzie czeka na odrestaurowanie. Z historii: Na początku lat 70., wobec zamierzanego podwyższenia prędkości do 160 km/h podjęto próby przystosowania lokomotyw elektrycznych. W latach 1972 – 1973 w oparciu o konstrukcję lokomotywy typu 4E oraz 201E we Wrocławskim Pafawagu zbudowano prototypy serii EP08 oraz EP23, które poprzez zmianę przełożenia przekładni głównych i rekonstrukcję ułożyskowania wału drążkowego, przystosowano do jazdy z prędkością 160 km/h. Lokomotywa EP23 - 001 typu 201Ea wykazała jednak podczas testów niedostateczne własności dynamiczne, w związku z czym zaniechano produkcji dalszych egzemplarzy. Prototypowa lokomotywa przez pewien czas służyła do przewozów towarów jednak w 1979 roku wyposażona w typowe podzespoły układu napędowego została włączona do serii lokomotyw ET22. Dane techniczne: Układ osi: Co`Co` Typ silników trakcyjnych: EE541d Ilość i moc silników: 6x500 kW Moc ciągła pojazdu: 3 000 kW Moc godzinna pojazdu: 3 120 kW Przełożenie przekładni: 73:22 Sterowanie wielokrotne: nie ma Prędkość max.: 160 km/h Średnica kół: 1 250 mm Masa służbowa: 116 000 kg Długość całkowita: 19 240 mm Szerokość: 3 005 mm Wysokość: 4485 mm Nacisk osi na szyny: 19 300 kg System hamulca: Oerlikon Produkcja: Numery inwentarzowe: EP23-001 Producent: Pafawag Lata budowy: 1973 Ilość: 1 Malowania: -Pomarańczowe W obiektywie: Źródła: -wikipedia -Atlas lokomotyw |