27.08.2010, 12:09
O lokomotywie:
EP23 – lokomotywa elektryczna pasażerska z układem osi Co`Co` i zasilana prądem stałym 3 kV. Jest to polski prototyp lokomotywy ekspresowej która miała osiągać 160 km/h, wyglądem przypomina ET22. Pierwszy model został wyprodukowany w 1972 roku, został on oznaczony jako typ 201Ea z numerem seryjnym EP23-001. Gdy te lokomotywy jednak osiągały wyższe prędkości występowały problemy ze stabilnością pojazdu, z tego powodu obsługiwały ruch towarowy gdzie osiągała niewielkie prędkości. 7 lat później to był 1979 rok przebudowano ją na ET22 a numer przejęła po skasowanej lokomotywie ET22-121. Obecnie przebywa w Jaworznie gdzie czeka na odrestaurowanie.
Z historii:
Na początku lat 70., wobec zamierzanego podwyższenia prędkości do 160 km/h podjęto próby przystosowania lokomotyw elektrycznych. W latach 1972 – 1973 w oparciu o konstrukcję lokomotywy typu 4E oraz 201E we Wrocławskim Pafawagu zbudowano prototypy serii EP08 oraz EP23, które poprzez zmianę przełożenia przekładni głównych i rekonstrukcję ułożyskowania wału drążkowego, przystosowano do jazdy z prędkością 160 km/h. Lokomotywa EP23 - 001 typu 201Ea wykazała jednak podczas testów niedostateczne własności dynamiczne, w związku z czym zaniechano produkcji dalszych egzemplarzy. Prototypowa lokomotywa przez pewien czas służyła do przewozów towarów jednak w 1979 roku wyposażona w typowe podzespoły układu napędowego została włączona do serii lokomotyw ET22.
Dane techniczne:
Układ osi: Co`Co`
Typ silników trakcyjnych: EE541d
Ilość i moc silników: 6x500 kW
Moc ciągła pojazdu: 3 000 kW
Moc godzinna pojazdu: 3 120 kW
Przełożenie przekładni: 73:22
Sterowanie wielokrotne: nie ma
Prędkość max.: 160 km/h
Średnica kół: 1 250 mm
Masa służbowa: 116 000 kg
Długość całkowita: 19 240 mm
Szerokość: 3 005 mm
Wysokość: 4485 mm
Nacisk osi na szyny: 19 300 kg
System hamulca: Oerlikon
Produkcja:
Numery inwentarzowe: EP23-001
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1973
Ilość: 1
Malowania:
-Pomarańczowe
W obiektywie:
Źródła:
-wikipedia
-Atlas lokomotyw
EP23 – lokomotywa elektryczna pasażerska z układem osi Co`Co` i zasilana prądem stałym 3 kV. Jest to polski prototyp lokomotywy ekspresowej która miała osiągać 160 km/h, wyglądem przypomina ET22. Pierwszy model został wyprodukowany w 1972 roku, został on oznaczony jako typ 201Ea z numerem seryjnym EP23-001. Gdy te lokomotywy jednak osiągały wyższe prędkości występowały problemy ze stabilnością pojazdu, z tego powodu obsługiwały ruch towarowy gdzie osiągała niewielkie prędkości. 7 lat później to był 1979 rok przebudowano ją na ET22 a numer przejęła po skasowanej lokomotywie ET22-121. Obecnie przebywa w Jaworznie gdzie czeka na odrestaurowanie.
Z historii:
Na początku lat 70., wobec zamierzanego podwyższenia prędkości do 160 km/h podjęto próby przystosowania lokomotyw elektrycznych. W latach 1972 – 1973 w oparciu o konstrukcję lokomotywy typu 4E oraz 201E we Wrocławskim Pafawagu zbudowano prototypy serii EP08 oraz EP23, które poprzez zmianę przełożenia przekładni głównych i rekonstrukcję ułożyskowania wału drążkowego, przystosowano do jazdy z prędkością 160 km/h. Lokomotywa EP23 - 001 typu 201Ea wykazała jednak podczas testów niedostateczne własności dynamiczne, w związku z czym zaniechano produkcji dalszych egzemplarzy. Prototypowa lokomotywa przez pewien czas służyła do przewozów towarów jednak w 1979 roku wyposażona w typowe podzespoły układu napędowego została włączona do serii lokomotyw ET22.
Dane techniczne:
Układ osi: Co`Co`
Typ silników trakcyjnych: EE541d
Ilość i moc silników: 6x500 kW
Moc ciągła pojazdu: 3 000 kW
Moc godzinna pojazdu: 3 120 kW
Przełożenie przekładni: 73:22
Sterowanie wielokrotne: nie ma
Prędkość max.: 160 km/h
Średnica kół: 1 250 mm
Masa służbowa: 116 000 kg
Długość całkowita: 19 240 mm
Szerokość: 3 005 mm
Wysokość: 4485 mm
Nacisk osi na szyny: 19 300 kg
System hamulca: Oerlikon
Produkcja:
Numery inwentarzowe: EP23-001
Producent: Pafawag
Lata budowy: 1973
Ilość: 1
Malowania:
-Pomarańczowe
W obiektywie:
Źródła:
-wikipedia
-Atlas lokomotyw
Niech nas łączy honor i więź zawodowa!
Kiedyś zawód maszynisty to był szacunek, teraz wstyd.
Zestawienia pociągów
Kiedyś zawód maszynisty to był szacunek, teraz wstyd.
Zestawienia pociągów