Z powodu rozpoczęcia prac przy budowie wiaduktów nad powstającą autostradą A1 został zdemontowany odcinek toru wąskiego w okolicy dawnej stacji Bytom Północ Wąskotorowy (Dąbrowa Miejska). Pociąg roboczy zwiózł na stację Bytom Karb Wąskotorwy część zdemontowanego materiału torowego.
Fakt ten oznacza wstrzymanie ruchu pociągów na odcinku Bytom Karb Wąskotorowy - Miasteczko Śląskie do jesieni br.
Proszę jednak szanownych użytkowników forum o to, by nie podnosili larum - sytuacja jest pod kontrolą, a sezon nie będzie zmarnowany. Szykujemy inne atrakcje, niż przejazdy nad Chechło. Ponadto wykorzystamy fakt, że będzie znacznie więcej czasu na wykonanie licznych zaległych prac remontowych przy taborze, budynkach i papierzyskach.
Oto plan prac przewidywanych przez inwestorów.
Autostrada przetnie tor w miejscu, w którym niegdyś znajdowało się skrzyżowanie w jednym poziomie z normalnym torem lecącym do rozlewni paliw na Suchej Górze i dalej do kamieniołomu w Bobrownikach i Tarnowskich Gór (rejon stacji Bytom Północny). Inaczej rzecz opisując - między szkodami górniczymi a przejazdem na Dąbrowie Miejskiej. W tamtym miejscu biegną do siebie równolegle tor GKW oraz kilka torów normalnych (odcinek Bytom Karb - Bytom Płn - Rojca oraz wjazd na Kopalnię Centrum). Tor wąski jest torem skrajnym - patrząc w kierunku północnym (tj. Miasteczka Śląskiego / Rojcy) jest po lewej stronie wiązki torów. Autostrada przejdzie dołem pod tą całą plątaniną torów. Wąski tor będzie miał swój własny wąski wiadukt, heh.
Harmonogram prac jest natępujący:
1. Zdjęcie toru wąskiego
2. Budowa w jego miejscu obazdowego toru normalnego
3. Przełączenie obecnego toru normalnego na tor objazdowy
4. Budowa wiaduktu normalnotorowego
5. Położenie toru normalnego na zbudowanym wiadukcie
6. Rozbiórka normalnego toru objazdowego
7. Budowa wiaduktu wąskotorowego
8. Odbudowa toru wąskiego na zbudowanym wiadukcie.
A oto parę faktów dotyczących tego jakby nie było wydarzenia.
Linia GKW przebiegnie górą po wiadukcie. Wiadukt będzie konstrukcji żelbetowej, dwuprzęsłowy. Obiekt jest zaprojektowany pod kątem ewentualnego podnoszenia niwelety toru z powodu wpływu szkód górniczych poprzez zwiększenie warstwy podsypki. Projektant się rozpędził i nasz wiadukt (jak i równoległy PLKowski) zabezpieczył przed ewentualnymi usypami węgla z wagonów poprzez zastosowanie pełnych poręczy ;-)
Tor w standardzie S49, naciski jak dla linii I kategorii, podsypka tłuczniowa, wszystkie elementy nawierzchni nowe, podkłady z drewna twardego, mocowania Skl-12. Przebudowa obejmie około 300 metrów toru. Taka a nie inna długość wynika z konieczności przesunięcia toru w stosunku do przebiegu pierwotnego, a co za tym idzie z konieczności nawiązania do istniejącego toru - w szczególności chodzi o wejście w małe łuki poziome w kierunku Suchej Góry.
Wiadukt będzie budowany w stacji Bytom Północny (był to też posterunek GKW sterowany z przekaźnikowej nastawni normalnotorowej, na rozjazdach wąskotorowych były napędy elektryczne). Budowane będą bliźniacze obiekty: WK-438a (PLKowski) i WK-438b (GKW). Gdzie to jest można zobaczyć na mapce:
http://maps.google.com/maps/ms?t=h&ie=U ... 83649&z=10 wyszukując obiekt WK-438.
Mam nadzieję, że fakty, które tu zamieściliśmy są wystarczające dla miłośników GKW jak i pozostałych wąskich torów. ;-)
Jeśli masz pytania odnośnie GKW to napisz do nas na gg: 31183487 - odpowiemy na pytania :))