16.06.2010, 13:39
Już w lipcu tego roku rozpocznie się najważniejsza dla Katowic inwestycja: przebudowa dworca kolejowego, której towarzyszyć będzie budowa podziemnej ulicy Dworcowej, podziemnego przelotowego dworca autobusowego oraz budowa Galerii Katowickiej, która zajmie część obecnego placu Szewczyka.
Fot. PKP SA Fot. PKP SA
Warta 240 mln euro inwestycja firmy Neinver Polska i PKP SA będzie realizowana kilkuetapowo. W pierwszej kolejności zostanie przebudowana hala Dworca Głównego PKP, z której podróżni będą mogli korzystać od maja 2012 roku. Równolegle powstawać będzie nowy, podziemny, przelotowy dworzec autobusowy. Do przystanków autobusowych będzie prowadziła nowa ulica Dworcowa, częściowo przebiegająca w tunelu. W ramach prac modernizacyjnych, przebudowane zostaną również węzeł ulic Mikołowskiej, Matejki, Słowackiego i Sądowej po zachodniej stronie dworca oraz skrzyżowanie ulic Pocztowej, św. Jana i Dworcowej na wschodzie, a także nowy plac Wilhelma Szewczyka, który będzie prowadził bezpośrednio do głównego wejścia do nowej hali dworca, stanowiąc naturalne przedłużenie osi ul. Stawowej. Do końca 2012 roku powstanie Galeria Katowicka, a następnie do końca 2013 – wolnostojący budynek biurowy.
Prace przy realizacji inwestycji rozpoczną się w lipcu. W pierwszej kolejności – zostaną wykonane prace wstępne, polegające na wykonaniu tzw. „przekładek sieci”: energetycznej, ciepłowniczej, wodociągowej, kanalizacyjnej, teletechnicznej i gazowej przechodzących przez pl. Szewczyka. W zależności od terminu uprawomocnienia się pozwolenia na budowę prace budowlane ruszą na przełomie sierpnia i września bieżącego roku. Obecnie trwają prace przy budowie Dworca Tymczasowego – ich zakończenie jest planowane na lipiec.
Jacek Prześluga – Członek Zarządu PKP SA: Przeniesienie obsługi pasażerów z Dworca Głównego na Dworzec Tymczasowy odbędzie się w płynny sposób. Zrobimy wszystko, aby była to operacja jak najmniej odczuwalna dla pasażerów. Przebudowa nie wpłynie na ilość połączeń kolejowych do Katowic. Może się zmienić jedynie organizacja ruchu pociągów na samym dworcu, ponieważ przebudowę będą przechodzić także perony i przejścia podziemne. Okres realizacji tak dużej inwestycji zawsze wiążę się z pewnymi niedogodnościami w korzystaniu z dworca tymczasowego, który nie jest z założenia dworcem docelowym. Jestem pewien, że nowy dworzec w Katowicach i cała inwestycja Neinver i PKP S.A. są warte czekających nas zmian.
Zlokalizowanie inwestycji w centrum miasta oraz jej charakter wymuszają wyłączenie z użytkowania nie tylko budynku stacji PKP, ale także placu Szewczyka oraz wyłączenie z ruchu fragmentów okolicznych ulic. Zamknięte zostaną: ul. Dworcowa, ul. Słowackiego i plac Szewczyka, z uwzględnieniem możliwości dojazdu mieszkańcom okolicznych posesji. Antoni Pomorski, Dyrektor Projektu, NEINVER Polska: Mamy świadomość, jak ważną rolę pełni obecnie plac Szewczyka w życiu codziennym mieszkańców Katowic, dlatego zaplanowaliśmy działania tak, aby ten węzeł komunikacyjny wyłączyć z ruchu najpóźniej jak to możliwe. Do czasu uprawomocnienia się pozwolenia na budowę będziemy prowadzić prace, które nie wymagają zamknięcia placu.
Od kliku miesięcy Urząd Miasta Katowice, KZK GOP, Neinver Polska i PKP S.A. pracują nad rozwiązaniami w organizacji ruchu drogowego na czas prowadzonej inwestycji, a także po jej ukończeniu.
Roman Urbańczyk, Prezes Zarządu KZK GOP: W związku z wyłączeniem z ruchu placu Szewczyka i okolicznych ulic zmodyfikowane będą trasy autobusów kursujących w najbliższym sąsiedztwie. W zastępstwie pętli autobusowej zaplanowaliśmy nowe przystanki tymczasowe. Przy pracach projektowych uwzględniliśmy także potrzeby podróżnych udających się na Dworzec Kolejowy PKP.
Projekt przebudowy dworca kolejowego w Katowicach to jedna z większych tego typu inwestycji prowadzonych obecnie w Europie Centralnej. W ciągu najbliższych dwóch lat całkowicie zmieni się centrum miasta i życie katowiczan.
W ramach prowadzonych działań kluczowe znaczenie ma sprawne informowanie mieszkańców. Cztery zaangażowane w projekt podmioty czyli: Neinver Polska, PKP S.A, Urząd Miasta Katowice i KZK GOP przygotowały wspólną kampanię informacyjną skierowaną zarówno do mieszkańców, jak i przyjezdnych. Akcja będzie przebiegać pod hasłem „KATOWICE uwaga przemiany!” i wystartuje na początku sierpnia.
Monika Olejnik-Okuniewska, NEINEVER Polska: Za pośrednictwem reklamy, mediów, infolinii i wolontariuszy będą przekazywane najnowsze informacje dotyczące zarówno postępów na placu budowy, jak i zmian w organizacji w ruchu drogowym, pieszym i kolejowym. Materiały i punkty informacyjne będą oznakowane specjalnie zaprojektowanym logotypem. Najświeższe informacje na temat wszystkich prowadzonych zmian będą dostępne na bieżąco w Internecie, na stronach internetowych: KZK GOP i Urzędu Miasta oraz na specjalnej stronie przygotowanej przez Neinver i PKP, poświęconej zmianom. Strona pod adresem: <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.katowicenoweglowne.pl">www.katowicenoweglowne.pl</a><!-- w --> ruszy na początku sierpnia 2010.
Piotr Uszok, Prezydent Miasta Katowice: Przebudowa Dworca Głównego PKP to duży i wymagający projekt, który podniesie atrakcyjność naszego miasta. Nie możemy dopuścić, aby na czas realizacji inwestycji zapanował komunikacyjny chaos, dlatego od dłuższego czasu starannie planowane były rozwiązania zastępcze, które zostaną wcielone w życie, gdy rozpocznie się budowa. Zależy nam na sprawnej komunikacji z mieszkańcami. Wspólnie z KZK GOP i inwestorami projektu zaplanowaliśmy szeroko zakrojoną akcję, która umożliwi mieszkańcom i przyjezdnym odnalezienie się w nowej sytuacji na czas budowy.
Fot. PKP SA Fot. PKP SA
Warta 240 mln euro inwestycja firmy Neinver Polska i PKP SA będzie realizowana kilkuetapowo. W pierwszej kolejności zostanie przebudowana hala Dworca Głównego PKP, z której podróżni będą mogli korzystać od maja 2012 roku. Równolegle powstawać będzie nowy, podziemny, przelotowy dworzec autobusowy. Do przystanków autobusowych będzie prowadziła nowa ulica Dworcowa, częściowo przebiegająca w tunelu. W ramach prac modernizacyjnych, przebudowane zostaną również węzeł ulic Mikołowskiej, Matejki, Słowackiego i Sądowej po zachodniej stronie dworca oraz skrzyżowanie ulic Pocztowej, św. Jana i Dworcowej na wschodzie, a także nowy plac Wilhelma Szewczyka, który będzie prowadził bezpośrednio do głównego wejścia do nowej hali dworca, stanowiąc naturalne przedłużenie osi ul. Stawowej. Do końca 2012 roku powstanie Galeria Katowicka, a następnie do końca 2013 – wolnostojący budynek biurowy.
Prace przy realizacji inwestycji rozpoczną się w lipcu. W pierwszej kolejności – zostaną wykonane prace wstępne, polegające na wykonaniu tzw. „przekładek sieci”: energetycznej, ciepłowniczej, wodociągowej, kanalizacyjnej, teletechnicznej i gazowej przechodzących przez pl. Szewczyka. W zależności od terminu uprawomocnienia się pozwolenia na budowę prace budowlane ruszą na przełomie sierpnia i września bieżącego roku. Obecnie trwają prace przy budowie Dworca Tymczasowego – ich zakończenie jest planowane na lipiec.
Jacek Prześluga – Członek Zarządu PKP SA: Przeniesienie obsługi pasażerów z Dworca Głównego na Dworzec Tymczasowy odbędzie się w płynny sposób. Zrobimy wszystko, aby była to operacja jak najmniej odczuwalna dla pasażerów. Przebudowa nie wpłynie na ilość połączeń kolejowych do Katowic. Może się zmienić jedynie organizacja ruchu pociągów na samym dworcu, ponieważ przebudowę będą przechodzić także perony i przejścia podziemne. Okres realizacji tak dużej inwestycji zawsze wiążę się z pewnymi niedogodnościami w korzystaniu z dworca tymczasowego, który nie jest z założenia dworcem docelowym. Jestem pewien, że nowy dworzec w Katowicach i cała inwestycja Neinver i PKP S.A. są warte czekających nas zmian.
Zlokalizowanie inwestycji w centrum miasta oraz jej charakter wymuszają wyłączenie z użytkowania nie tylko budynku stacji PKP, ale także placu Szewczyka oraz wyłączenie z ruchu fragmentów okolicznych ulic. Zamknięte zostaną: ul. Dworcowa, ul. Słowackiego i plac Szewczyka, z uwzględnieniem możliwości dojazdu mieszkańcom okolicznych posesji. Antoni Pomorski, Dyrektor Projektu, NEINVER Polska: Mamy świadomość, jak ważną rolę pełni obecnie plac Szewczyka w życiu codziennym mieszkańców Katowic, dlatego zaplanowaliśmy działania tak, aby ten węzeł komunikacyjny wyłączyć z ruchu najpóźniej jak to możliwe. Do czasu uprawomocnienia się pozwolenia na budowę będziemy prowadzić prace, które nie wymagają zamknięcia placu.
Od kliku miesięcy Urząd Miasta Katowice, KZK GOP, Neinver Polska i PKP S.A. pracują nad rozwiązaniami w organizacji ruchu drogowego na czas prowadzonej inwestycji, a także po jej ukończeniu.
Roman Urbańczyk, Prezes Zarządu KZK GOP: W związku z wyłączeniem z ruchu placu Szewczyka i okolicznych ulic zmodyfikowane będą trasy autobusów kursujących w najbliższym sąsiedztwie. W zastępstwie pętli autobusowej zaplanowaliśmy nowe przystanki tymczasowe. Przy pracach projektowych uwzględniliśmy także potrzeby podróżnych udających się na Dworzec Kolejowy PKP.
Projekt przebudowy dworca kolejowego w Katowicach to jedna z większych tego typu inwestycji prowadzonych obecnie w Europie Centralnej. W ciągu najbliższych dwóch lat całkowicie zmieni się centrum miasta i życie katowiczan.
W ramach prowadzonych działań kluczowe znaczenie ma sprawne informowanie mieszkańców. Cztery zaangażowane w projekt podmioty czyli: Neinver Polska, PKP S.A, Urząd Miasta Katowice i KZK GOP przygotowały wspólną kampanię informacyjną skierowaną zarówno do mieszkańców, jak i przyjezdnych. Akcja będzie przebiegać pod hasłem „KATOWICE uwaga przemiany!” i wystartuje na początku sierpnia.
Monika Olejnik-Okuniewska, NEINEVER Polska: Za pośrednictwem reklamy, mediów, infolinii i wolontariuszy będą przekazywane najnowsze informacje dotyczące zarówno postępów na placu budowy, jak i zmian w organizacji w ruchu drogowym, pieszym i kolejowym. Materiały i punkty informacyjne będą oznakowane specjalnie zaprojektowanym logotypem. Najświeższe informacje na temat wszystkich prowadzonych zmian będą dostępne na bieżąco w Internecie, na stronach internetowych: KZK GOP i Urzędu Miasta oraz na specjalnej stronie przygotowanej przez Neinver i PKP, poświęconej zmianom. Strona pod adresem: <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.katowicenoweglowne.pl">www.katowicenoweglowne.pl</a><!-- w --> ruszy na początku sierpnia 2010.
Piotr Uszok, Prezydent Miasta Katowice: Przebudowa Dworca Głównego PKP to duży i wymagający projekt, który podniesie atrakcyjność naszego miasta. Nie możemy dopuścić, aby na czas realizacji inwestycji zapanował komunikacyjny chaos, dlatego od dłuższego czasu starannie planowane były rozwiązania zastępcze, które zostaną wcielone w życie, gdy rozpocznie się budowa. Zależy nam na sprawnej komunikacji z mieszkańcami. Wspólnie z KZK GOP i inwestorami projektu zaplanowaliśmy szeroko zakrojoną akcję, która umożliwi mieszkańcom i przyjezdnym odnalezienie się w nowej sytuacji na czas budowy.
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak