20.12.2011, 15:38
ET11
ET11 jest czeską lokomotywą znaną jako "Lokomotywą 130". W Polsce znane jest określenie "lokomotywa serii 130 ČD", o wiele rzadziej stosuje się określenia ET11.
Producentem lokomotywy jest Skoda. Lokomotywa jest głównie użytkowana przez Czeskie Koleje (České dráhy) a dawnej przez koleje Czechosłowacji. Model był produkowany jedynie w 1977 roku kiedy wyprodukowano prawdopodobnie 54 egzemplarze.
Warto zauważyć, że ET11 wbrew oznaczeniu jest lokomotywą uniwersalną.
Lokomotywa jest wyposażona w połówkowe pantografy, cztery silniki prądu stałego 3kV z rozruchem oporowym, posiada układ osi Bo'Bo', osiąga prędkość maksymalną do 100 km/h. W porównaniu do wcześniejszych lokomotyw eksploatowanych na czechosłowackich torach ET11 zostały wyposażone o wiele nowocześniejsze jak na tamte czasy rozwiązania, jednak pozostawiono rozruch oporowy.
Lokomotywa była głównie używana do przewozów towarowych, mimo wszystko obsługiwała także składy pasażerskie. Do Polski trafiła dzięki prywatnemu przewoźnikowi "Transoda", który obecnie eksploatuje dwa egzemplarze. Oprócz tego modele cieszy się popularnością wśród prywatnych przewoźników towarowych w Czechach oraz u państwowego przewoźnika towarowego České dráhy Cargo.
Układ osi: Bo'Bo'
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Masa: 86,8t
Moc: 240 kW
Długość z zderzakami: 17210 mm
Średnica kół: 1250 mm
Na podstawie Wikipedii oraz informacji własnych opracował Jan Parszewski
ET11 jest czeską lokomotywą znaną jako "Lokomotywą 130". W Polsce znane jest określenie "lokomotywa serii 130 ČD", o wiele rzadziej stosuje się określenia ET11.
Producentem lokomotywy jest Skoda. Lokomotywa jest głównie użytkowana przez Czeskie Koleje (České dráhy) a dawnej przez koleje Czechosłowacji. Model był produkowany jedynie w 1977 roku kiedy wyprodukowano prawdopodobnie 54 egzemplarze.
Warto zauważyć, że ET11 wbrew oznaczeniu jest lokomotywą uniwersalną.
Lokomotywa jest wyposażona w połówkowe pantografy, cztery silniki prądu stałego 3kV z rozruchem oporowym, posiada układ osi Bo'Bo', osiąga prędkość maksymalną do 100 km/h. W porównaniu do wcześniejszych lokomotyw eksploatowanych na czechosłowackich torach ET11 zostały wyposażone o wiele nowocześniejsze jak na tamte czasy rozwiązania, jednak pozostawiono rozruch oporowy.
Lokomotywa była głównie używana do przewozów towarowych, mimo wszystko obsługiwała także składy pasażerskie. Do Polski trafiła dzięki prywatnemu przewoźnikowi "Transoda", który obecnie eksploatuje dwa egzemplarze. Oprócz tego modele cieszy się popularnością wśród prywatnych przewoźników towarowych w Czechach oraz u państwowego przewoźnika towarowego České dráhy Cargo.
Układ osi: Bo'Bo'
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Masa: 86,8t
Moc: 240 kW
Długość z zderzakami: 17210 mm
Średnica kół: 1250 mm
Na podstawie Wikipedii oraz informacji własnych opracował Jan Parszewski