22.12.2011, 23:34
MBd1 są to wąskotorowe wagony spalinowe produkowane w latach 1937-1970* głównie w warsztatach Żuławskich Kolei Dojazdowych w Lisewie.
Historia wagonów sięga roku 1937, kiedy został wyprodukowany pierwszy model tej serii. Warto odnotować, że model miał wielu producentów, co powoduje różne dane techniczne. Pierwsze modele, były oficjalnie produkowane jako przebudowane wagony osobowe, co wiązało się z szybszą procedurą dopuszczenie do ruchu.
Wspomniane wyżej "misz maż" powodował do wielu różnic w modelach. Wiele modeli posiada wersje dwukabinową inne tylko jednokabinową, wersje dwudrzwiową lub jednodrzwiową oraz zupełnie inne rozwiązania konstrukcyjne, jednak wszystkie już w trakcie produkcji były bardzo prymitywne co miała późniejszy wpływ na eksploatacja MBd1.
Ogromną wadą tych wagonów była bardzo mała pojemność, co potwierdzić może fakt, że miejsce siedzących znajdowało się zazwyczaj około 10. W związku z tym prawie zawsze można było je spotkać wraz z wagonami doczepnymi.
Kiedy na kolejnych wąskotorówkach zaczęły pojawiać się nowe wagony MBxd1 oraz MBxd2 mały kroczkami nadchodził koniec eksploatacji pasażerskiej. Jak się póżniej okazało, nie było to jednak ostateczne pożegnanie - na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych MBd1 zaczęły służyć jako pojazdy techniczne.
Obecnie trwają naprawy MBd1 - 113, stacjonującego na Rogowskiej Kolei Wąskotorowej.
Dane techniczne**:
Producent: Warsztaty w Lisiewie***
Lata budowy: 1937 - 1970*
Układ osi: B
Masa: 10 000 kg
Rodzaj przekładni: mechaniczna
Prędkość konstrukcyjna: 40 km/h
* - z przerwą 1938-1958
** - podane dane są różne ze względu na liczbę producentów
*** - główny producent
Na podstawie wikipedii oraz strony Kolei Rogowskiej opracował Jan Parszewski
Historia wagonów sięga roku 1937, kiedy został wyprodukowany pierwszy model tej serii. Warto odnotować, że model miał wielu producentów, co powoduje różne dane techniczne. Pierwsze modele, były oficjalnie produkowane jako przebudowane wagony osobowe, co wiązało się z szybszą procedurą dopuszczenie do ruchu.
Wspomniane wyżej "misz maż" powodował do wielu różnic w modelach. Wiele modeli posiada wersje dwukabinową inne tylko jednokabinową, wersje dwudrzwiową lub jednodrzwiową oraz zupełnie inne rozwiązania konstrukcyjne, jednak wszystkie już w trakcie produkcji były bardzo prymitywne co miała późniejszy wpływ na eksploatacja MBd1.
Ogromną wadą tych wagonów była bardzo mała pojemność, co potwierdzić może fakt, że miejsce siedzących znajdowało się zazwyczaj około 10. W związku z tym prawie zawsze można było je spotkać wraz z wagonami doczepnymi.
Kiedy na kolejnych wąskotorówkach zaczęły pojawiać się nowe wagony MBxd1 oraz MBxd2 mały kroczkami nadchodził koniec eksploatacji pasażerskiej. Jak się póżniej okazało, nie było to jednak ostateczne pożegnanie - na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych MBd1 zaczęły służyć jako pojazdy techniczne.
Obecnie trwają naprawy MBd1 - 113, stacjonującego na Rogowskiej Kolei Wąskotorowej.
Dane techniczne**:
Producent: Warsztaty w Lisiewie***
Lata budowy: 1937 - 1970*
Układ osi: B
Masa: 10 000 kg
Rodzaj przekładni: mechaniczna
Prędkość konstrukcyjna: 40 km/h
* - z przerwą 1938-1958
** - podane dane są różne ze względu na liczbę producentów
*** - główny producent
Na podstawie wikipedii oraz strony Kolei Rogowskiej opracował Jan Parszewski