26.12.2011, 16:41
Początki i historia kolei
W starożytności na głównych drogach dojazdowych do Rzymu powstały wyżłobienia, które były używane do transportu konnego. Jednak dopiero w w 1603 roku powstała "Huntingdon Beaumunt", czyli około 3 kilometrowy szlak gdzie po drewnianych szynach "mknęły" pociągi konne z węglem kamiennym "na haku".
Lokomotywa parowa została opracowana przez Francuza Nicolasa Cugnota w 1770 roku, który opracował trójkołową maszynę poruszającą się z prędkością 4 km/h. Pojazd wymagał jednak zatrudnienia stosunkowo dużej, bo aż 4 osobowej załogi oraz regularnych przerw na wytworzenie wystarczającej ilości pary.
W 1803 roku w Wielkiej Brytanii otwarto kolej konną służącą do przewozu towarów, która cztery lata później zaczęła również służyć do przewozów pasażerskich. Rok później kolej zawitała do obecnej Polski - dwukilometrowa linia konna połączyła "Hutę Królewską" z szybami kopalni "Król".
W 1830 roku po raz pierwszy uruchomiono linie korzystającą wyłącznie z trakcji parowej. Również u naszych zachodnich sąsiadów zauważono jak ważnym i przyszłościowym środkiem transportu może być kolej, dzięki czemu już w 1839 roku istniała możliwość dojechania pociągiem z Drezna do samego Lipska.
Również poza Europą bardzo intensywnie budowano nowe linie kolejowe. Punktem przełomowym w historii tego rodzaju transportu w Stanach Zjednoczonych było rozpoczęcie eksploatacji parowozu sprowadzonego z Anglii. W 1840 roku łączna długość tras kolejowych na świecie wynosiła ponad 9000 km. Dwa lata później pierwszy parowóz odjechał z obecnych terenów Rzeczpospolitej Polskiej.
Na podstawie wikipedii oraz kolejowego komisu opracował Jan Parszewski
W starożytności na głównych drogach dojazdowych do Rzymu powstały wyżłobienia, które były używane do transportu konnego. Jednak dopiero w w 1603 roku powstała "Huntingdon Beaumunt", czyli około 3 kilometrowy szlak gdzie po drewnianych szynach "mknęły" pociągi konne z węglem kamiennym "na haku".
Lokomotywa parowa została opracowana przez Francuza Nicolasa Cugnota w 1770 roku, który opracował trójkołową maszynę poruszającą się z prędkością 4 km/h. Pojazd wymagał jednak zatrudnienia stosunkowo dużej, bo aż 4 osobowej załogi oraz regularnych przerw na wytworzenie wystarczającej ilości pary.
W 1803 roku w Wielkiej Brytanii otwarto kolej konną służącą do przewozu towarów, która cztery lata później zaczęła również służyć do przewozów pasażerskich. Rok później kolej zawitała do obecnej Polski - dwukilometrowa linia konna połączyła "Hutę Królewską" z szybami kopalni "Król".
W 1830 roku po raz pierwszy uruchomiono linie korzystającą wyłącznie z trakcji parowej. Również u naszych zachodnich sąsiadów zauważono jak ważnym i przyszłościowym środkiem transportu może być kolej, dzięki czemu już w 1839 roku istniała możliwość dojechania pociągiem z Drezna do samego Lipska.
Również poza Europą bardzo intensywnie budowano nowe linie kolejowe. Punktem przełomowym w historii tego rodzaju transportu w Stanach Zjednoczonych było rozpoczęcie eksploatacji parowozu sprowadzonego z Anglii. W 1840 roku łączna długość tras kolejowych na świecie wynosiła ponad 9000 km. Dwa lata później pierwszy parowóz odjechał z obecnych terenów Rzeczpospolitej Polskiej.
Na podstawie wikipedii oraz kolejowego komisu opracował Jan Parszewski