19.02.2012, 13:07
Lokomotywa Ls60
Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn.
Producentem lokomotyw był Fablok przy współpracy z Zastalem. Ostatni model został wyprodukowany w 1971 roku, co zakończyły dziesięcoletnią produkcję.
Docelowo Ls60 miał być rozwinięciem spalinowej lokomotywy manewrowej SM02 (Ls40), z której został użyty silnik wraz z podwoziem, natomiast kabina maszynista została pobrana z SM03 (Ls150).
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.
Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.
Dane techniczne:
Masa służbowa: 16 t
Układ osi: B
Maksymalna siła pociągowa: 4,5 kN
Rodzaj przekładni: mechaniczna
System hamulca: zaciągowy
Prędkość maksymalna: 12 km/h*
* według wybranych źródeł 11,5 km/h
Na podstawie czeskiej i polskiej wikipedii oraz informacji z strony Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej opracował Jan Parszewski
Ls60 jest manewrową lokomotywą spalinową, używana do przewozu towarów głównie na kolejach leśnych. Prawdopodobnie zostało wyprodukowanych około pół tysiąca sztuk tych maszyn.
Producentem lokomotyw był Fablok przy współpracy z Zastalem. Ostatni model został wyprodukowany w 1971 roku, co zakończyły dziesięcoletnią produkcję.
Docelowo Ls60 miał być rozwinięciem spalinowej lokomotywy manewrowej SM02 (Ls40), z której został użyty silnik wraz z podwoziem, natomiast kabina maszynista została pobrana z SM03 (Ls150).
Lokomotywa ze względu na niską prędkość nie uzyskała zaufania państwowego przewoźnika, w związku z czym była używana głównie na bocznicach kolejowych. Obecnie lokomotywa jest eksploatowana przez prywatne przedsiębiorstwa, a zachowany model Ls60 - 6322 stoi jako eskponat w skansenie kolejowym w Chabówce.
Obecnie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej remontuje lokomotywe Ls60 - 5927, którą pozyskało od firmy RPPH "Ziębicę" gdzie maszyna pracowała do 2001 roku.
Dane techniczne:
Masa służbowa: 16 t
Układ osi: B
Maksymalna siła pociągowa: 4,5 kN
Rodzaj przekładni: mechaniczna
System hamulca: zaciągowy
Prędkość maksymalna: 12 km/h*
* według wybranych źródeł 11,5 km/h
Na podstawie czeskiej i polskiej wikipedii oraz informacji z strony Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej opracował Jan Parszewski