28.06.2010, 22:02
1898
Uruchomienie trakcji elektrycznej na lokalnej linii Wąbrzeźno - Wąbrzeźno Miasto(odcinek liczy 3 km) - pierwszej kolei elektrycznej na ziemiach polskich.1914
Pierwsza linia kolejowa na Dolnym Śląsku zelektryzowana przez koleje pruskie w systemie 15kV 16 2/3 Hz(Wałbrzych Szczawienko - Mezimesti)1927
Uruchomienie elektrycznej kolei dojazdowej z Warszawy do Grodziska, 11.12.1927 r.1933
Zawarcie umowy z firmami English Electric i Metropolitan Vickers w sprawie elektryfikacji węzła warszawskiego, 2.08.1933 r.1936
Polskie wytwórnie wyprodukowały pierwsze lokomotywy elektryczne(Chrzanów) i EZT(Lilpop, HCP, Sanok)1945
Demontaż działającego systemu elektryfikacyjnego na Dolnym Śląsku przez wojska radzieckie (lipiec - sierpień)1950
Zakończenie odbudowy trakcji elektrycznej w węźle warszawskim.Uruchomienie trakcji elektrycznej linii Warszawa -Łódź
1953
Pierwsza lokomotywa elektryczna z Warszawy do Gliwic1954
Zakończenie elektryfikacji linii Warszawa - Łódź1957
Uruchomienie trakcji elektrycznej z Warszawy do Gliwic1958
Pierwsza jednostka całkowicie polskiej budowy serii EW551962
Angielskie lokomotywy serii EU06 rozpoczęły pracę na PKP1968
Lokomotywa EU05-29 podczas jazd doświadczalnych na odcinku Konin - Spławie osiągnęła 174 km/h1976
Wdrożenie produkcji lokomotyw elektrycznych w HCP(ET41)Unifikacja napięcia zasilania na SKM - likwidacja systemu 800V, 20.12.1976 r.
1980
Trakcja elektryczna po raz pierwszy wykonała większość pracy przewozowej PKP(209,9 mln pockm, 50,4%)1986
Prototyp lokomotywy nowej generacji EP09 do prędkości 160km/h1988
Długość linii zelektryfikowanych osiągnęła 10 000km(na odcinku Rzepin - Kunowice, 28.05.1988 r.)Pociągi ekspresowe "Krakus" i "Górnik" kursują CMK(Centralna Magistrala Kolejowa) z prędkością 160km/h, obsługa EP09 lub 2xEP05
1990
Zakłady HCP zbudowały prototypowe lokomotywy tyrystorowe serii EM10 do pracy manewrowej2004
Zespół trakcyjny EN95 dla WKD(Warszawska Kolej Dojazdowa) - pierwszy polski pojazd trakcyjny z silnikami asynchronicznymi