Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
EP11
#1
EP11 jest to niezrealizowany projekt polskiej lokomotywy elektrycznej przystosowanej do przewozów pasażerskich. Pod planowanym oznaczeniem kryły się trzy modele według fabrycznego oznaczenia: 110E, 110Eb oraz 110Ea.

Według planowanych zamierzeń lokomotywa miała osiągać prędkość maksymalną 200 km/h oraz posiadać napęd asynchroniczny. Według wybranej wersji maszyna miała posiadać urządzenie pochłaniające energię zderzenia (110Ea, 110Eb) z jednej strony (110Eb) lub z obu (110Ea). Wszystkie wersje docelowo miały posiadać układ osi Bo'Bo'.

Oznaczenie lokomotywy do dziś nie jest pewne, podobnie zresztą jak producent. W związku z tym, że pojazd posiadać miał wózki bardzo podobne do tych użytych w EP09 a konstrukcja miejscami była by taka sama prawdopodobnie docelowo maszyna miała być produkowana w zakładach wrocławskiego Pafawagu (Obecnie Bomdardier).

Obecnie w Polsce pod oznaczeniem EU11 oraz ET11 kryją się dwa modele lokomotyw. Ta pierwsza została wyprodukowana przez Adtranz - Pafawag na zamówienie Polskich Kolei Państwowych jednak z racji problemów finansowych państwowego przewoźnika trafiła ostatecznie do Włoch. Pod drugim oznaczeniem kryje się seria 130 wyprodukowana przez zakłady Skody na terenie ówczesnej Czechosłowacji, choć tutaj należy zaznaczyć, że wbrew oznaczeniu jest lokomotywą uniwersalną.

Planowane dane techniczne:

Układ osi: Bo'Bo'
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Rodzaj napędu: asynchroniczny
System hamulca: Oerlikon*

* - możliwe wątpliwości wg. źródła

Na podstawie informacji użytkowników forum, pl.misc.kolej oraz wiedzy własnej opracował Jan Parszewski



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.