Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pociąg towarowo-osobowy
#1
Całe życie wydawało mi się, że jednoczesny (w jednym składzie) przewóz towarów oraz ludzi jest zabroniony polskimi przepisami (ze względów bezpieczeństwa). Wydaje się to dla mnie całkiem logiczne, a niejednokrotnie spotykałem się na różnych forach z wpisami które utwierdzały mnie w tym przekonaniu.
Tymczasem...
Około 300 metrów za stacją Warszawa Rembertów w stronę Warszawy stał odstawiony na bocznicy skład trzech wagonów osobowych (zielone dwójki, bez strzałeczek PR) załadowanych do oporu żołnierzami i... około piętnastu wagonów/lawet (nie znam poprawnej nazwyTongue) na których stało z sześć czołgów PT-91 TWARDY, kilka wojskowych jeepów i inny sprzęt nie znanego dla laika jak ja przeznaczenia Tongue
Prawdopodobnie była to 1 Brygada Pancerna z Wesołej, która wracała z jakiś manewrów.
Nie wiem co ich tam przyciągnęło, ale wcześniej widziałem rozgrzaną SM42-600 Carguli na bocznym torze przed Rembertowem.
Tylko czy przepisy nie zabraniają takiego przewozu? Jak to w końcu działa? Na jakich zasadach można doczepiać wagony osobowe do towarów? Może to robić tylko wojsko czy ktoś jeszcze?
Odpowiedz

#2
Być może przewozy osób wojskowych na potrzeby ćwiczeń i manewrów są jakoś inaczej regulowane.
Przecież na przykład przy składach specjalnych "remontowych" też jedzie np. szopa z pracownikami z potem jadą np. platformy z szynami lub wagony z tłuczniem.
Podobnie masz w przypadku pociągów PKP Energetyka - też są ludzie i towary.
Zapraszam na swój kanał YouTube: http://www.youtube.com/user/MrPitagoras1989
Odpowiedz

#3
http://www.wrphoto.eu/search.php?search ... a820f0ef8c

Dużo tam zdjęć tzw. towosów, czyli pociągów towarowo-osobowych. Nigdy nie słyszałem o zakazie formowania takich składów.
Kanał na YouTube - zachęcam do subskrybcji: https://www.youtube.com/user/BartekDziwak
Odpowiedz

#4
A wiecie może które przepisy regulują tę kwestię?
Odpowiedz

#5
Można przewozić ludzi i towary w jednym pociągu, a transporty wojskowe właśnie na tym polegają od zawsze. Zapewne co innego, jak w składzie pociągu są ładunki niebezpiecznie (paliwa, chemia), czyli TWRy.
Rembertów od czasu do czasu albo u siebie gości jakiś transport na poligon do Wesołej, albo właśnie wystawia. Pewnie chłopaki na drugi koniec Polski jadą na ćwiczenia i za jakiś czas wrócą.
Tak średnio 3-4 razy w roku takie transporty tam można zobaczyć, może częściej, ale ja rzadko widuję.
Odpowiedz

#6
Dla przykładu całkiem świeże zdjęcie.

http://rail.phototrans.eu/14,64326,0.html
Odpowiedz

#7
Można składać takie pociągi. Tylko w normalnych przewozach teraz tak nikt nie robi bo to jest nie opłacalne. Kiedyś często jeździły pociągi mieszane podczas postoju na stacjach oprócz wymiany pasażerów dokonywano wymiany wagonów towarowych. Dlatego ciężko było aby taki skład jechał zgodnie z rozkładem oraz wydłużało to znacznie czas jazdy.

Jedyna zasada jaka tu obowiązuje to to że wagony osobowe muszą być za lokomotywą. Dotyczy to pociągów cywilnych jak i eszelonów.

Pociągi sieciowe to co innego bo to jest skład roboczy a nie przewóz pasażerów i towarów.
Odpowiedz

#8
MichałŁ, Dla dużych przewoźników jest to nie opłacalne bo ilu ludzi by teraz jechało tak zwaną autokuszetką lub z drezynką.
Ale dla drobnych przewoźników kolejowych, których mam nadzieje zacznie przybywać na polskich torach powinno być to opłacalne, bo np. jadąc na imprezę do Wolsztyna lub Chabówki to dzięki wagonowi towarowemu i salonce spokojnie można zabrać lekki tabor całego stowarzyszenia na pokład i pojechać nawet w 20 chłopa, wyjdzie taniej i wygodniej niż wlec się samochodem z przyczepką po kilkaset kilometrów.Jeszcze jedna sprawa odnośnie formowania składów mieszanych w pociągach planowych jest taka zasada że wagony salonowe sypialne kuszetki i osobowe za lokomotywą (w kolejności wymieniania) potem towarowe. (jest to podyktowane głównie bezpieczeństwem wsiadającyh i wysiadających pasażerów) w pociągach specjalnych już takiej zasady nie ma i równie dobrze wagony osobowe mogą być na początku lub na końcu składu. do pociągów specjalnych zaliczamy różnego typu pociągi ratunkowe, sieciowe, naprawcze, transporty eksponatów jak i składy retro uruchamiane na życzenie miłośników kolei.
Pozdrawiam kolejowo z Opola!
*ARTUR*
Odpowiedz

#9
MichałŁ napisał(a):Jedyna zasada jaka tu obowiązuje to to że wagony osobowe muszą być za lokomotywą. Dotyczy to pociągów cywilnych jak i eszelonów.
Czy aby na pewno?
Jeszcze nie dawno na LHS-ie kursował pociąg "Jarosław" przewożący samochody ciężarowe i ich kierowców. Bardzo często wagony sypialne jechały w środku albo na końcu składu.
Ponadto, o ile wagon bagażowy lub pocztowy można uznać za wagon pasażerski, o tyle takiego Gagsa już na pewno nie. A jakiś czas temu można było spotkać Gagsy na początku składów pasażerskich jako wagony bagażowe.
No i autokuszetki, też czasami jechały na przodzie.No i lokomotywy na sucho - też są traktowane jako wagon towarowy a do niedawna mogły jechać za lokomotywą czynną.
Odpowiedz

#10
Mariusz W. napisał(a):No i lokomotywy na sucho - te¿ s± traktowane jako wagon towarowy a do niedawna mog³y jechaæ za lokomotyw± czynn±.
A w tym przypadku nie chodzi czasem o kwestie obci±¿enia mostów? W dodatku do SRJP s± tabele, które podaj± ile lokomotyw razem mo¿na pu¶ciæ "razem" na danym odcinku linii.
Odpowiedz

#11
Zapewne tak, ale nie w przypadku obserwowanej linii z takim zdarzeniem. Do niedawna jak Niemcy robili podsył, to normalnie jechały dwie EU44 (przykładowo) na czole pociągu. Teraz jak Niemcy robią jakieś podsyły, to w Rzepinie lokomotywę nieczynną przestawia się na tył składu. No chyba że od razu Niemcy podsył umieszczą na końcu, bo mają takie zalecenie.
Odpowiedz

#12
Jeszcze ok. 10 lat skład towarowo-osobowy (jeden wagon towarowy) kursował w relacji Bielsko Biała - Cieszyn. Wagon towarowy był pierwszy lub ostatni, zależnie od tego, w którą stronę akurat jechał pociąg.
Odpowiedz

#13
A autokuszetka to chyba wagon towarowy?

[ Dodano: 2012-03-24, 20:16 ]
Jeździł chyba z 10 lat temu w relacji Gdynia-Zakopane.
Odpowiedz

#14
Tak, to był hotelowy 35701 Tetmajer Gdynia - Zakopane.
Odpowiedz

#15
Przykład takiego pociągu na poniższym filmie. Zestawienie też oryginalne, więc warto się nim pochwalić.


autor: pngbsto
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
3 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.