Liczba postów: 5 606
Liczba wątków: 98
Dołączył: 01.11.2010
Reputacja:
27
Jutro otwarcie ofert w przetargu na opracowanie nowego studium komunikacyjnego dla Jaworzna. Odpowie ono na pytanie, czy w mieście zbudowane zostaną dwie linie tramwajowe. Plany są ambitne - miasto planuje zasilanie tramwajów energią słoneczną i darmowe przejazdy.
Więcej: http://www.rynek-kolejowy.pl/31989/Darm ... orznie.htm
Od siebie dodam, że gdyby ten artykuł ukazał się w niedziele, to byłbym na 100% przekonany że to żart pryma aprylisowy. :-D
Liczba postów: 1 548
Liczba wątków: 5
Dołączył: 18.03.2011
Reputacja:
0
Ja też jestem ciekawy, jak oni sobie to wyobrażają.
Tak na marginesie - nie ma obecnie żadnej w zasadzie możliwości, żeby tramwaje takie były zasilane tylko i wyłącznie energią słoneczną. Za mała efektywność paneli...
Liczba postów: 2 017
Liczba wątków: 166
Dołączył: 12.08.2010
Reputacja:
0
No właśnie jak oni to planują zrobić? Tramwaj na energie słoneczną to zapewne bardzo dobry pomysł, ale tylko wtedy kiedy będzie to działało podobnie jak w autobusach hybrydowych.
Liczba postów: 896
Liczba wątków: 17
Dołączył: 06.06.2010
Reputacja:
0
To oczywiste, że elektrownia słoneczna nie zaspokoi wszystkich potrzeb, choćby wieczorami/w nocy potrzebny będzie prąd z sieci. Myślę, że studium sprowadzi ich na ziemię jak zobaczą ile kosztuje budowa całej elektrowni, jaka jest trwałość paneli itp.
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
Sprawność fotoogniw kształtuje się na poziomie 0,12, więc jest to ogromnie mała sprawność. Potrzeba ogromnej liczby metrów kwadratowych powierzchni ogniw, aby uzbierać z tego trochę prądu. Nie wyobrażam sobie aby zasilać tak tramwaj, chyba, że pomocniczo.
O zasilaniu wagonów do powiedzenia może mieć dużo Obleśny Szczur :-D
Liczba postów: 4 536
Liczba wątków: 165
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
4
A czy nigdy nie było w planach połączenia Jaworzna z siecią tramwajową GOP? Czy nie byłoby to lepsze rozwiązanie od budowy autonomicznej sieci?
Oczywiste jest to, że fantazje o tramwaju napędzanym energią słoneczną są całkowicie oderwane od realiów, jednak tramwaj klasyczny mógłby mieć rację bytu w Jaworznie ale pod warunkiem połączenia z resztą sieci w GOP.
Liczba postów: 2 017
Liczba wątków: 166
Dołączył: 12.08.2010
Reputacja:
0
Hmn, Jaworzno jest podobnej wielkości co Grudziądz, który też w końcu eksploatuje sieć tramwajową. Ja osobiście w miastach do 100 tysięcy mieszkańców widzę sens budowy linii tramwajowych tylko wtedy kiedy będzie ona przebiegać od jakiegoś głównego punktu (np. dworzec kolejowy) do drugiego takiego punktu przez główne atrakcje turystyczne.
Liczba postów: 2 287
Liczba wątków: 45
Dołączył: 07.06.2010
Reputacja:
0
mikrobart napisał(a):Sprawno¶æ fotoogniw kszta³tuje siê na poziomie 0,12, Je¶li chodzi o chiñskie modu³y z krzemu polikrystalicznego - zgodzê siê, ale do takiego zastosowania nikt nie bêdzie wyrzuca³ pieniêdzy na takie badziewie. S±dzê, ¿e u¿yj± jaki¶ znacznie lepszych polikrystalicznych lub nawet monokrystalicznych o sprawno¶ci oko³o 18%, takie s± teraz standardem w du¿ych instalacjach PV.
Aha, pomys³ wcale nie jest nowy, nie jest jaki¶ szczególnie prze³omowy i na dodatek jest ju¿ sprawdzony, dwa pierwsze lepsze przyk³ady instalacji fotowoltaicznych zasilaj±cych sieæ tramwajow±:
Genewa http://www.ecotourisme.ch/site/7/site7.htm
Karlsruhe http://www.zkmsolar.stadtwerke-karlsruhe.de/sol.htm
Liczba postów: 5 606
Liczba wątków: 98
Dołączył: 01.11.2010
Reputacja:
27
ET40 napisał(a):A czy nigdy nie było w planach połączenia Jaworzna z siecią tramwajową GOP? Czy nie byłoby to lepsze rozwiązanie od budowy autonomicznej sieci?
Myślę że to jest bardzo mało prawdopodobny scenariusz. Jaworzno podobnie jak i Tychy bronią się rękami i nogami przed jakimikolwiek "zażyłościami" z KZK GOP. Oba miasta mają dobrze rozwijającą się komunikacje, w miarę nowy tabor, a linie autobusowe kursujące z Jaworzna do Katowic i Sosnowca są uruchamiane komercyjnie, gdyż żadne z miast należących do KZK GOP się do tych linii nie dokłada. Jednak są to linie na tyle frewencyjne że potrafią na siebie zarobić.
Wracając do tematu, to jeśli w Jaworznie miałaby powstać linia tramwajowa, to myślę że połączyłaby ona jedynie największe osiedla w mieście - os. Stałe, Podłęże, Łubowiec z centrum i ewentualnie z dworcem kolejowym w Szczakowej.
Liczba postów: 5 606
Liczba wątków: 98
Dołączył: 01.11.2010
Reputacja:
27
Firma Inkom złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na opracowanie nowego studium komunikacyjnego dla Jaworzna. Dokument ma dać odpowiedź na pytanie, czy w mieście zbudowane zostaną dwie linie tramwajowe. Miasto nie wyklucza zasilania tramwajów energią słoneczną i darmowych przejazdów.
Więcej: Rynek Kolejowy
Liczba postów: 1 078
Liczba wątków: 189
Dołączył: 04.05.2012
Reputacja:
0
Miasto w ogóle wymyśliło sposób na produkowanie prądu za darmo, nawet bez słońca.
Tomasz Tosza, główny specjalista ds. inwestycji kluczowych w Urzędzie Miasta Jaworzna, twierdzi (w artykule cytowanym w pierwszym poście): "Jeżeli zbudujemy elektrownię na potrzeby tramwaju, koszty dostawy zasilania odpadną, a pozostaną tylko koszty eksploatacji i płac, a to czyni tani lub darmowy tramwaj realnym"
Liczba postów: 6 035
Liczba wątków: 247
Dołączył: 16.06.2010
Reputacja:
4
Tylko jeszcze trzeba wybudować elektrownię, czy ten Pan Tomasz nie wie że to są ogromne koszta, które mogą sprawić że tramwaj będzie drogi.
Liczba postów: 2 017
Liczba wątków: 166
Dołączył: 12.08.2010
Reputacja:
0
Ale "drogi/tani" są to pojęcia względne, Pan Tomasz nie określił ceny ;-)
Liczba postów: 4 536
Liczba wątków: 165
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
4
Adams napisał(a):Myślę że to jest bardzo mało prawdopodobny scenariusz. Jaworzno podobnie jak i Tychy bronią się rękami i nogami przed jakimikolwiek "zażyłościami" z KZK GOP. Przecież PKM wyjeżdża chyba poza granice Jaworzna?
Jaro
Liczba postów: 5 606
Liczba wątków: 98
Dołączył: 01.11.2010
Reputacja:
27
ET40, tak wyjeżdża z Jaworzna do Katowic, Sosnowca i Chrzanowa, ale są to kursy komercyjne, czyli te miasta nie dotują tych kursów. Prawdopodobnie z tego powodu zostało zlikwidowane bezpośrednie połączenie Katowic z Chrzanowem, które było uruchamiane przez PKM Jaworzno.
W podobny sposób, czyli komercyjnie KZK GOP uruchamia dwie swoje linie "220" i "221" łączące Sosnowiec z dworcem w Szczakowej.
|