Liczba postów: 4
Liczba wątków: 1
Dołączył: 15.05.2012
Reputacja:
0
Czy macie jakieś porady dotyczące oświetlenia tramwaju typu podłączenie (mile widziany schemat takiego połączenia) oraz elementy (diody, rezystory, itp.).
Za wszystkie porady bardzo dziękuje
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
Wydaje mi się, że każdy tramwaj ma to rozwiązane trochę inaczej, musiałbyś sprecyzować, o co Ci dokładnie chodzi.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Wnętrze tramwaju to się oświetla przez przetwornicę... Chyba, że to eNa
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 4
Liczba wątków: 1
Dołączył: 15.05.2012
Reputacja:
0
Dokładnie to chodzi mi o model tramwaju w skali H0
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
ROTFL, piwo dla tego pana ;-D
Bahnfahren ist unser Business
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Dokładnie, piwo mu
A na serio to 5 diod w szereg z rezystorem 1kOhm i z 12V powinno działać. Diody do dostania w każdym elektronicznym, ciekawym rozwiązaniem są diody do montażu powierzchniowego (chyba SMD się to zwie), warto się przyjrzeć i ocenić czy się nada.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
Tylko pewnie warto zwrócić uwagę na kąt świecenia diody (rozumiem, że mówimy o białych). Bardzo spopularyzowały się diody z soczewką, o wąskim kącie świecenia, co pewnie nie da dobrego efektu.
Ja do podświetlania licznika w aucie używałem takich fajnych diod ze "ściętą na płasko" (fabrycznie) soczewką, z równomiernym strumieniem światła we wszystkich kierunkach. I takie polecam.
Bahnfahren ist unser Business
Liczba postów: 4
Liczba wątków: 1
Dołączył: 15.05.2012
Reputacja:
0
12 V to napięcie na wejściu?
[ Dodano: 2012-05-15, 20:50 ]
Co trzeba jeszcze zamontować w układ oświetlenia żeby model utrzymywał oświetlenie na postojach/przystankach?
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Tak, masz tyle między szynami. Żeby utrzymywał oświetlenie musi być kondensator włączony równolegle. Jeżeli pojazd jeździ w dwie strony to dodatkowo musisz zastosować mostek, jeśli nie to przydałaby się dioda, która uniemożliwiałaby rozładowanie kondensatora przez silnik. Pojemność kondensatora dobiera się empirycznie, im więcej tym lepiej (im większa tym wolniej będą gasły światła-jeżeli chcesz naprawdę dużo to proponuję baterię od razu), napięcie musi być większe od napięcia zasilania, ja do wagonów dawałem OIDP 20V, jak masz elektrolit to zwróć uwagę na polaryzację, bo będziesz miał pożar.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 4
Liczba wątków: 1
Dołączył: 15.05.2012
Reputacja:
0
Jaka dioda byłaby potrzebna która by uniemożliwiała rozładowanie kondensatora przez silnik
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Prostownicza, prąd musisz dobrać taki, żeby wytrzymała obciążenie diodami (przyjmij, że dioda jest zwarciem) plus zapas na ładowanie kondensatora.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Świetlówki lepiej symuluje zimnobiały. Żarówki w tramwajach to historia
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL