Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lokomotywa ST46
#1
ST46 (typ 302Da): normalnotorowa lokomotywa towarowa zmodernizowana przez zakłady PESA w Bydgoszczy dla spółki PKP Cargo. Powstała w wyniku modernizacji serii SU46, która polegała na wymianie silnika W2112SSF na MTU. Modernizacji uległa także kabina maszynisty, gdzie zastosowano klimatyzację, pulpit maszynisty oraz system kontroli jazdy Lokel-Intelo, który komunikuje się z maszynistą przy pomocy dotykowego wyświetlacza.

Po wielu latach niedoinwestowania polskich kolei tabor wymagał modernizacji. Nowe pojazdy były zbyt drogie stąd postanowiono zmodernizować już posiadane. Prace nad modernizacją rozpoczęto od lokomotyw ST44 i SM42. SU46, z których powstała seria ST46, nie brano początkowo pod uwagę, ponieważ były konstrukcją nowocześniejszą niż radzieckie ST44. Nie były również wykorzystywane do typowej pracy towarowej.
Przebudowa lokomotyw SU46 na ST46 została wykonana przez bydgoskie zakłady PESA na podstawie dokumentacji technicznej opracowanej przez firmę IPS "Tabor". Wcześniej w tych zakładach gruntownie zmodernizowano inne lokomotywy spalinowe. Jako pierwszą zmodernizowano lokomotywę SU46-049, która ze względu na zmianę parametrów i oznaczenia dostała numer boczny ST46-01. Umowa zawarta pomiędzy PKP Cargo a PESA zakłada zmodernizowanie 20 lokomotyw SU46 na ST46 w ciągu 2 lat.
Pierwsze jazdy próbne były zaplanowane na 27 maja 2009, lecz debiut ten został przesunięty na 29 maja. Odcinkiem sieci PLK, na którym miała miejsce jazda próbna, była trasa Bydgoszcz-Laskowice Pomorskie-Bydgoszcz. Na tym odcinku odbywały się również kolejne jazdy testowe skrócone czasem do relacji Bydgoszcz-Terespol Pomorski-Bydgoszcz

ST46 jest zmodernizowaną wersją SU46, stąd większość rozwiązań technicznych pozostało bez zmian.Podczas modernizacji zastosowano czterosuwowy 12-cylindrowy silnik wysokoprężny MTU 4000 o mocy znamionowej 1500 kW, produkowany przez MTU Friedrichshafen. Pomimo mniejszej pojemności skokowej silnika i znacznie mniejszej masy, jego moc została obniżona do identycznej jak w silniku 2112SSF. Minimalne zmniejszenie mocy z 1500 kW na 1300 kW wiąże się z pozostawieniem oryginalnych silników trakcyjnych nie przystosowanych do większej mocy agregatu, a obecne masy pociągów ciągniętych przez te lokomotywy nie wymagają silniejszych pojazdów (większe na trasach niezelektryfikowanych są ciągnięte przez ST43 lub ST44). Zredukowanie mocy miało też na celu, podobnie jak obniżenie masy własnej pojazdu, zmniejszenie zużycia paliwa. Po modernizacji lokomotywa spełnia normy emisji spalin Euro 3. Jedynie wymontowano elementy ogrzewania składu, która jest zbędna w lokomotywach towarowych. W celu poprawy warunków pracy maszynistów wnętrze kabin jest klimatyzowane
Modyfikacji uległa instalacja elektryczna. W ST46 zamiast tradycyjnych typowo polskich dużych reflektorów zastosowano reflektory halogenowe wbudowane w czoła lokomotywy. Zlikwidowane zostały tradycyjne gniazda na ścianach czołowych, które zostały zastąpione jednym zdolnym do przesyłania również informacji pomiędzy komputerami pokładowym. Lokomotywy ST46 zostały wyposażone w system sygnalizacji kabinowej LS-90. System ten jest niezbędny do poruszania się po sieci kolejowej w Niemczech.

Dane techniczne:
ProducentTongueESA Bydgoszcz
Lata budowy: 2012–2015
Układ osi:Co'Co'
Masa służbowa: ???
Długość ze zderzakami: 18900 mm
Szerokość: 2900 mm
Średnica kół: 1100 mm
Zapas paliwa: 3200-3500 l
Typ silnika spalinowego: MTU
Moc znamionowa: 1840kW (2500KM)
Maksymalna siła pociągowa:330 kN
Rodzaj przekładni: elektryczna
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
Nacisk osi na szyny: 17 T
System hamulca: Oerlikon
Sterowanie wielokrotne: jest
System ogrzewania: brak

Jedynym źródłem informacji jest Wikipedia oraz artykuły na portalu Rynek Kolejowy. Gdy będą pojawiały się nowe informacje oczywiście będę uaktualniał.


Załączone pliki Miniatury
       
Odpowiedz

#2
Doceniam chęci, ale w tej chwili to kopia tekstu z Wikipedii. Liczymy na własną twórczość.

Czasowo tekst ten będzie w tym dziale, liczę ze stworzysz coś własnego.
Odpowiedz

#3
Oczywiście, że tak. Od jutra zabieram się do roboty :-)
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Modernizacja trójosiowego wózka lokomotywy ST46 zeus04 0 3 484 14.04.2014, 10:23
Ostatni post: zeus04
  ST46 czyli modernizacja lokomotyw SU46 przem710 30 18 945 22.03.2012, 12:07
Ostatni post: maly97

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.