08.07.2010, 14:34
O lokomotywie:
EU06 zostało zamówione w 20 egzemplarzach normalnotorowych lokomotyw elektrycznych uniwersalnych. Lokomotywy serii EU06 zbudowano w Wielkiej Brytanii na zamówienie Polskich Kolei Państwowych, według założeń opracowanych w 1959 roku przez CBKPTK w Poznaniu. Charakterystyka trakcyjna umożliwiała prowadzenie zarówno pociągów pasażerskich jak i towarowych o masie do 2 000 ton. Konstrukcja pojazdu zawierała szereg nowoczesnych rozwiązań:
-bezluzowe prowadzenie zestawów kołowych,
-całkowite usprężynowanie silników z przeniesieniem napędu systemu Alsthom,
-układy samoczynnego rozruchu,
-kompensacja obciążenia osi.
Wraz z partią 20 pojazdów zakupiono licencję, według której w połowie lat 60. "Pafawag" podjął produkcję lokomotyw typu 4E. Lokomotywy serii EU06 zostały dostarczone w 1962 roku a ich jedynym miejscem stacjonowania była lokomotywownia Kraków Prokocim. W eksploatacji pozostało jeszcze kilka pojazdów.
Z historii:
W latach 50. rozpoczęto w Polsce elektryfikację kolei. Polski przemysł nie był w stanie budować taboru kolejowego dlatego Polskie Koleje Państwowe zamawiały tabor kolejowy za granicy. Pierwszą lokomotywą która została zamówiona i wyprodukowana poza granicami naszego kraju była EP03, zaś zakupiono z NRD EU04 które były jednak awaryjne. Następną lokomotywą sprowadzona zza granicy była EU05 po pociągów ekspresowych z Czechosłowacji (obecne Czechy) jednak lokomotywy te nie zadowalały PKP więc szukano dalej lokomotyw uniwersalnych, najlepszą ofertę stanowiła firma English Electric która posiadała doświadczenie w sprawach budowy lokomotyw. Wiosną 1962 roku dotarła nowa lokomotywa PKP która została przyjęta na lokomotywownie Kraków Prokocim. Sprowadzono jeszcze 19 lokomotyw serii EU06. Wraz z dostarczaniem lokomotyw do Polski kupiono licencję na produkcję lokomotyw typu EU07. W planach było przekazanie lokomotywy EU06-01 do przekazania do skansenu w Chabówce.
Dane techniczne:
Układ osi: Bo`Bo`
Typ silników trakcyjnych: EE541
Ilość i moc silników: 4x500 kW
Moc ciągła pojazdu: 2 000 kW
Przełożenie przekładni: 79:18
Sterowanie wielokrotne: jest
Prędkość max.: 125 km/h
Średnica kół: 1 250 mm
Masa służbowa: 80 000 kg
Długość całkowita: 15 915 mm
Szerokość: 2903 mm
Wysokość: 4343 mm
Moc godzinna: 2080 kW
Napięcie: 3 kV, prąd stały
Max. siła pociągowa: 21 500 kg
Nacisk osi na szyny: 20 000 kg
System hamulca: Oerlikon
Produkcja:
Numery inwentarzowe: EU06-01 … 20
Producent: EEC/AEI
Lata budowy: 1962
Ilość: 20
Pseudonimy:
-Anglik
-Szóstka
Rozmieszczenie:
EU06-01,07,10,12,17,18,20 CT Katowice
Malowania:
-Zielona z żółtym czołem
-Zielona z ciemny paskiem przebiegającym na środku lokomotywy ze wszystkich stron
Fotogaleria:
EU06-12 prowadzi TLK 8310 do Krakowa, zdjęcie autorstwa gruha
EU06-07 kierujący się do Zakopanego, zdjęcie autorstwa MeteorKKR
Źródła:
-Atlas lokomotyw
-wikipedia.org
-kolejowa klatka
Dziękuje autorom zdjęć za udostępnienie ich!
EU06 zostało zamówione w 20 egzemplarzach normalnotorowych lokomotyw elektrycznych uniwersalnych. Lokomotywy serii EU06 zbudowano w Wielkiej Brytanii na zamówienie Polskich Kolei Państwowych, według założeń opracowanych w 1959 roku przez CBKPTK w Poznaniu. Charakterystyka trakcyjna umożliwiała prowadzenie zarówno pociągów pasażerskich jak i towarowych o masie do 2 000 ton. Konstrukcja pojazdu zawierała szereg nowoczesnych rozwiązań:
-bezluzowe prowadzenie zestawów kołowych,
-całkowite usprężynowanie silników z przeniesieniem napędu systemu Alsthom,
-układy samoczynnego rozruchu,
-kompensacja obciążenia osi.
Wraz z partią 20 pojazdów zakupiono licencję, według której w połowie lat 60. "Pafawag" podjął produkcję lokomotyw typu 4E. Lokomotywy serii EU06 zostały dostarczone w 1962 roku a ich jedynym miejscem stacjonowania była lokomotywownia Kraków Prokocim. W eksploatacji pozostało jeszcze kilka pojazdów.
Z historii:
W latach 50. rozpoczęto w Polsce elektryfikację kolei. Polski przemysł nie był w stanie budować taboru kolejowego dlatego Polskie Koleje Państwowe zamawiały tabor kolejowy za granicy. Pierwszą lokomotywą która została zamówiona i wyprodukowana poza granicami naszego kraju była EP03, zaś zakupiono z NRD EU04 które były jednak awaryjne. Następną lokomotywą sprowadzona zza granicy była EU05 po pociągów ekspresowych z Czechosłowacji (obecne Czechy) jednak lokomotywy te nie zadowalały PKP więc szukano dalej lokomotyw uniwersalnych, najlepszą ofertę stanowiła firma English Electric która posiadała doświadczenie w sprawach budowy lokomotyw. Wiosną 1962 roku dotarła nowa lokomotywa PKP która została przyjęta na lokomotywownie Kraków Prokocim. Sprowadzono jeszcze 19 lokomotyw serii EU06. Wraz z dostarczaniem lokomotyw do Polski kupiono licencję na produkcję lokomotyw typu EU07. W planach było przekazanie lokomotywy EU06-01 do przekazania do skansenu w Chabówce.
Dane techniczne:
Układ osi: Bo`Bo`
Typ silników trakcyjnych: EE541
Ilość i moc silników: 4x500 kW
Moc ciągła pojazdu: 2 000 kW
Przełożenie przekładni: 79:18
Sterowanie wielokrotne: jest
Prędkość max.: 125 km/h
Średnica kół: 1 250 mm
Masa służbowa: 80 000 kg
Długość całkowita: 15 915 mm
Szerokość: 2903 mm
Wysokość: 4343 mm
Moc godzinna: 2080 kW
Napięcie: 3 kV, prąd stały
Max. siła pociągowa: 21 500 kg
Nacisk osi na szyny: 20 000 kg
System hamulca: Oerlikon
Produkcja:
Numery inwentarzowe: EU06-01 … 20
Producent: EEC/AEI
Lata budowy: 1962
Ilość: 20
Pseudonimy:
-Anglik
-Szóstka
Rozmieszczenie:
EU06-01,07,10,12,17,18,20 CT Katowice
Malowania:
-Zielona z żółtym czołem
-Zielona z ciemny paskiem przebiegającym na środku lokomotywy ze wszystkich stron
Fotogaleria:
EU06-12 prowadzi TLK 8310 do Krakowa, zdjęcie autorstwa gruha
EU06-07 kierujący się do Zakopanego, zdjęcie autorstwa MeteorKKR
Źródła:
-Atlas lokomotyw
-wikipedia.org
-kolejowa klatka
Dziękuje autorom zdjęć za udostępnienie ich!