(10.07.2020, 11:15)mirmur2 napisał(a): Film opowiada o jednej z najważniejszych lokomotyw przeznaczonych do ciężkich składów towarowych eksploatowanych od wielu lat w krajach byłego bloku socjalistycznego i w Polsce, a mianowicie M62.
Mocno kontrowersyjna maszyna. Osobiście jakoś nie mogę się przekonać do tego typu, a zwłaszcza po modernizacji z wykorzystaniem silnika z Kołomny. Kabina ciasna jak w jakimś czeskim motoraku. Przejście przez przedział maszynowy to jakaś makabra. Ciasno, nisko, w nocy półmrok (w kabinie i maszynowni oświetlenie to jakieś "świeczki"). Pełno jakiś wystających elementów a na środku w przedziale chłodnic pionowo umieszczony wał wentylatora. Atmosfera jak na jakimś okręcie podwodnym. Wszędzie pełno oliwy. Latem gorąco jak w piekle. Jedyne plusy to siła pociągowa i o dziwo ekonomiczny jak na takiego olbrzyma silnik diesla. Producent silnika zaleca po ok. 1000 mth użycia specjalistycznych narzędzi i dociąganie głowic, ale wymaga to rozbiórki połowy silnika i gdyby robił to serwis przewoźnika = utrata gwarancji, więc zalecenia wykreślono. Silniki wyglądają później nieciekawie, a zwłaszcza jak się porówna do zachodnich produkcji. Maszyna może dobra na syberyjskie klimaty. Inne regulatory wzbudzenia i dawkowania paliwa + inne filtry powietrza i byłaby w miarę ekologiczna. Podobny silnik, ale w wersji 16-cylindrowej na BR232 potrafi pracować bezdymnie nawet w stanie przeciążenia:
https://youtu.be/nQMRlZVWH3U