Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oznaczenia lokomotyw parowych
#1
Oznaczenia polskich parowozów normalnotorowych

Obowiązujący do dziś system oznaczania parowozów normalnotorowych oraz tendrów na PKP został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych (MKŻ) z dnia 31 listopada 1922 r. Rzeczywiście jednak wszedł on do stosowania w latach 1923-1924, choć niektóre źródła podają lata 1923-1926.

OKl27-39, Ty42-198

Pierwsza litera (zawsze wielka) oznacza przeznaczenie parowozu:
O - osobowy
P - pośpieszny
T - towarowy


Druga duża litera K oznacza tendrzak.

Druga lub trzecia (zawsze mała) litera oznacza układ osi lokomotywy:
a - oOo
b - OO
c - oOO
d - ooOO
e - oOOo
f - ooOOo
g - ooOOoo
h - OOO
i - oOOO
k - ooOOO
l - oOOOo
m - ooOOOo
n - oOOOoo
o - ooOOOoo
p - OOOO
r - oOOOO
s - ooOOOO
t - oOOOOo
u - ooOOOOo
w - OOOOO
y - oOOOOO
z - oOOOOOo


Liczba na końcu oznacza pochodzenie parowozu:
1-10 - parowóz pochodzenia niemieckiego
11-19 - parowóz pochodzenia austriackiego
20-99 - parowóz pochodzenia polskiego (liczba oznacza rok zatwierdzenia konstrukcji)
100-200 - parowozy innego pochodzenia, otrzymane przez PKP do 1939r.
pozyżej 200 - parowozy innego pochodzenia niż powyższe, otrzymane przez PKP po 1944r.


Liczba po myślniku to numer inwentarowy.


Oznaczenia polskich tendrów normalnotorowych

Oznaczenie składa się z dwóch liczb przedzielonych wielką literą.

32D36

Pierwsza liczba określa pojemność zbiornika na wodę w metrach sześciennych.

Duża litera po liczbie oznacza liczbę osi:
C - 3 osie
D - 4 osie
E - 5 osi


Ostatnia liczba oznacza pochodzenie tendra:
1-10 - tender pochodzenia niemieckiego
11-19 - tender pochodzenia austriackiego
20-99 - tender pochodzenia polskiego (liczba oznacza rok zatwierdzenia konstrukcji)
100-200 - tender innego pochodzenia, otrzymany przez PKP do 1939r.
powyżej 200 - tender innego pochodzenia niż powyższe, otrzymany przez PKP po 1944r.



Oznaczenia polskich parowozów wąskotorowych

Px48-1755

Pierwsza litera (zawsze wielka) oznacza rodzaj parowozu:
P - parowóz z tendrem doczepnym
T - parowóz tendrzak


Druga litera (zawsze mała) oznacza układ osi napędnych:
x - cztery osie
y - trzy osie
z - pięć osi
• jeżeli parowóz liczył tylko dwie osie po literze T lub P nie stosuje się żadnej litery


Późniejsze oznaczenia liczbowe oznaczają to samo co w parowozach normalnotorowych.


Oznaczenia polskich tendrów wąskotorowych

Pt6x48

Pierwsza litera (zawsze wielka) oznacza rodzaj parowozu do jakiego tender jest przystosowany:
P - tender do parowozu przystosowanego do pracy z tendrem
Z - tender do parowozu tendrzaka jako dodatkowy zbiornik węgla i wody


Druga litera (zawsze mała) t.

Cyfra oznaczająca liczbę metrów sześciennych, którą może pomieścić tender.

Trzecia litera (zawsze mała) oznacza ilość osi tendra:
x - cztery osie
y - trzy osie
brak - dwie osie


Ostatnia liczba, tak w przypadku tendra jak i w przypadku parowozu, ostatnia liczba w oznaczeniu serii określała (w przypadku parowozów i tendrów polskiej konstrukcji) datę zatwierdzenia konstrukcji, w przypadku obcych konstrukcji - moc parowozu.
Kolejowy Portal Informacyjny:
yafal3390

YouTube:
yafal3390

Wikipedia:
rav3390
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
Question Nowe oznaczenia ZT sopelsky 0 1 900 24.03.2019, 18:17
Ostatni post: sopelsky

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.