17.08.2010, 17:47
O lokomotywie:
EU20(dawniej E05) – normalnotorowa lokomotywa uniwersalna z układem osi Co`Co` i zasilana prądem stałym 3 kV. Wyprodukowane zostały 34 egzemplarze tych lokomotyw, ich przeznaczeniem było prowadzenie pociągów towarowych jak i pasażerskich jednak wykorzystywało się je do przewozu towarów. Jako pierwsze obsługiwały linię Warszawa – Śląsk. Była on identyczna do EU04. Lokomotywy te były dość awaryjne, najczęściej występowały awarie oporników rozruchowych. Swoją służbę na PKP skończyły w 1981 roku. Były one częstym widokiem w Piotrkowie Trybunalskim.
Z historii:
Do obsługi zelektryfikowanej linii kolejowej łączącą Warszawę ze Śląskiem zakupiono w NRD, oprócz czteroosiowych lokomotyw EU04 i EZT, także 34 lokomotywy towarowe serii EU20. Były to pierwsze sześcioosiowe lokomotywy na PKP, przeznaczone w zasadzie do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Dzięki uniwersalnej charakterystyce mogły być wykorzystywane także w ruchu pasażerskim, jednak duża masa wózków i tramwajowe zawieszenie silników trakcyjnych były przyczyną wielu niekorzystnych własności dynamicznych przy jeździe z większą prędkością. Lokomotywy obu typów EU04 i EU20 były wyposażone w takie same silniki trakcyjne, podstawowe urządzenia i aparaturę elektryczną. Pojazdy serii EU20 przydzielone do lokomotywowni w Piotrkowie obsługiwały zasadniczo ruch towarowy na odcinku Warszawa - Łazy.
Z eksploatacji wycofano je na przełomie lat 70. i 80.
Dane techniczne:
Układ osi: Co`Co`
Typ silników trakcyjnych: GBM 530
Ilość i moc silników: 6x420 kW
Moc ciągła pojazdu: 2 520 kW
Przełożenie przekładni: 81:21
Sterowanie wielokrotne: jest
Prędkość max.: 110 km/h
Średnica kół: 1 350 mm
Masa służbowa: 120 000 kg
Długość całkowita: 18 520 mm
Szerokość: 3 050 mm
System hamulca: Knorr
Produkcja:
Numery inwentarzowe: EU20-01 ... 34
Producent: LEW
Lata budowy: 1955 – 1957
Ilość: 34
Pseudonimy:
-Wielki szkop
Malowania:
-Miętowe
W obiektywie:
EU20-24 stoi w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
EU20-24 w miętowych barwach stoi w muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
Źródła:
-Atlas lokomotyw
-wikipedia
-dyszala
-kolejowaklatka
EU20(dawniej E05) – normalnotorowa lokomotywa uniwersalna z układem osi Co`Co` i zasilana prądem stałym 3 kV. Wyprodukowane zostały 34 egzemplarze tych lokomotyw, ich przeznaczeniem było prowadzenie pociągów towarowych jak i pasażerskich jednak wykorzystywało się je do przewozu towarów. Jako pierwsze obsługiwały linię Warszawa – Śląsk. Była on identyczna do EU04. Lokomotywy te były dość awaryjne, najczęściej występowały awarie oporników rozruchowych. Swoją służbę na PKP skończyły w 1981 roku. Były one częstym widokiem w Piotrkowie Trybunalskim.
Z historii:
Do obsługi zelektryfikowanej linii kolejowej łączącą Warszawę ze Śląskiem zakupiono w NRD, oprócz czteroosiowych lokomotyw EU04 i EZT, także 34 lokomotywy towarowe serii EU20. Były to pierwsze sześcioosiowe lokomotywy na PKP, przeznaczone w zasadzie do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Dzięki uniwersalnej charakterystyce mogły być wykorzystywane także w ruchu pasażerskim, jednak duża masa wózków i tramwajowe zawieszenie silników trakcyjnych były przyczyną wielu niekorzystnych własności dynamicznych przy jeździe z większą prędkością. Lokomotywy obu typów EU04 i EU20 były wyposażone w takie same silniki trakcyjne, podstawowe urządzenia i aparaturę elektryczną. Pojazdy serii EU20 przydzielone do lokomotywowni w Piotrkowie obsługiwały zasadniczo ruch towarowy na odcinku Warszawa - Łazy.
Z eksploatacji wycofano je na przełomie lat 70. i 80.
Dane techniczne:
Układ osi: Co`Co`
Typ silników trakcyjnych: GBM 530
Ilość i moc silników: 6x420 kW
Moc ciągła pojazdu: 2 520 kW
Przełożenie przekładni: 81:21
Sterowanie wielokrotne: jest
Prędkość max.: 110 km/h
Średnica kół: 1 350 mm
Masa służbowa: 120 000 kg
Długość całkowita: 18 520 mm
Szerokość: 3 050 mm
System hamulca: Knorr
Produkcja:
Numery inwentarzowe: EU20-01 ... 34
Producent: LEW
Lata budowy: 1955 – 1957
Ilość: 34
Pseudonimy:
-Wielki szkop
Malowania:
-Miętowe
W obiektywie:
EU20-24 stoi w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
EU20-24 w miętowych barwach stoi w muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
Źródła:
-Atlas lokomotyw
-wikipedia
-dyszala
-kolejowaklatka
Niech nas łączy honor i więź zawodowa!
Kiedyś zawód maszynisty to był szacunek, teraz wstyd.
Zestawienia pociągów
Kiedyś zawód maszynisty to był szacunek, teraz wstyd.
Zestawienia pociągów