24.01.2014, 14:23
Tory tramwajowe na ul. Śniadeckich w Warszawie muszą mieć rozstaw 1524 mm, ponieważ po II. wojnie światowej tej trasy nie uruchomiono.
Jeszcze do zmiany rozstawu w Warszawie: Przedmówcy piszą o "wymianie wózków", tymczasem do wprowadzenia 13N w Warszawie jeździły wyłącznie tramwaje dwuosiowe.
Aby podsumować słuszność lub niesłuszność decyzji o zmianie rozstawu szyn w Warszawie, uwzględnijmy jeszcze dwie sprawy:
-znaczna część sieci tramwajowej miała w 1944/45 r. tory zniszczone w toku budowy barykad w czasie Powstania, rozjeżdżone przez czołgi lub nawet rozmyślnie zdewastowane przez Niemców
-w toku odbudowy Warszawy znaczna część sieci zmieniła przebieg. Przykładowo: likwidacja torów w ul. Miodowej, Bonifraterskiej, na Krakowskim Przedmieściu, Nowym Świecie na północ od Alej Jerozolimskich (od Alej do pl. Trzech Krzyży była czynna linia jakoś do 1968 r.), w Al. Ujazdowskich, na Senatorskiej, Elektoralnej, Chłodnej. Z drugiej strony, i tak od podstaw zbudowano sporo tras, np. w obecnej ul. Andersa, Jana Pawła II, Jagiellońskiej. Głębiej zainteresowanym polecam pracę zbiorową pt. "Warszawskie tramwaje elektryczne – 100 lat – 1908 – 2008” (tomy I. i II. wydane w 1998 r., na stulecie III. i IV. Do kupienia w spółce Tramwaje Warszawskie: http://www.tw.waw.pl/node/680 p ).
W każdym razie nie jest to jednoznaczny i jaskrawy przypadek, jak miasta sowieckie, gdzie przekuwano tory 1000 mm na 1524 bo przemysłowi nie chciało się budować wagonów wąskotorowych.
Co do torów o rozstawie 900 mm (niegdyś w Krakowie) - obecnie jest eksploatowana sieć 900 mm w Linzu, otwarta w 1880 r., obecnie 4 linie,długości w sumie 45,6 km, długość szlaków 26,8 km :
http://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Linz
Jeszcze do zmiany rozstawu w Warszawie: Przedmówcy piszą o "wymianie wózków", tymczasem do wprowadzenia 13N w Warszawie jeździły wyłącznie tramwaje dwuosiowe.
Aby podsumować słuszność lub niesłuszność decyzji o zmianie rozstawu szyn w Warszawie, uwzględnijmy jeszcze dwie sprawy:
-znaczna część sieci tramwajowej miała w 1944/45 r. tory zniszczone w toku budowy barykad w czasie Powstania, rozjeżdżone przez czołgi lub nawet rozmyślnie zdewastowane przez Niemców
-w toku odbudowy Warszawy znaczna część sieci zmieniła przebieg. Przykładowo: likwidacja torów w ul. Miodowej, Bonifraterskiej, na Krakowskim Przedmieściu, Nowym Świecie na północ od Alej Jerozolimskich (od Alej do pl. Trzech Krzyży była czynna linia jakoś do 1968 r.), w Al. Ujazdowskich, na Senatorskiej, Elektoralnej, Chłodnej. Z drugiej strony, i tak od podstaw zbudowano sporo tras, np. w obecnej ul. Andersa, Jana Pawła II, Jagiellońskiej. Głębiej zainteresowanym polecam pracę zbiorową pt. "Warszawskie tramwaje elektryczne – 100 lat – 1908 – 2008” (tomy I. i II. wydane w 1998 r., na stulecie III. i IV. Do kupienia w spółce Tramwaje Warszawskie: http://www.tw.waw.pl/node/680 p ).
W każdym razie nie jest to jednoznaczny i jaskrawy przypadek, jak miasta sowieckie, gdzie przekuwano tory 1000 mm na 1524 bo przemysłowi nie chciało się budować wagonów wąskotorowych.
Co do torów o rozstawie 900 mm (niegdyś w Krakowie) - obecnie jest eksploatowana sieć 900 mm w Linzu, otwarta w 1880 r., obecnie 4 linie,długości w sumie 45,6 km, długość szlaków 26,8 km :
http://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Linz
Romek_L