Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obrotnica do kolei podwieszanej (monorail)
#1
czy spotkał się ktoś z Was z czymś takim? przymierzam się do pracy dyplomowej - choc to dopiero początek studiów - (projekt kolejki jednotorowej podwieszanej z całą infrastrukturą) i szukam wiadomości na ten temat... mam pewną koncepcję owej obrotnicy ale może już ktoś to wymyślił...??
ferras - wielbiciel monorail
Odpowiedz

#2
Takie koncepcje plątały się po politechnikach w Rzeszowie i chyba Wrocławiu albo Opolu...
Też widziałem koncepcję kolejki gondolowej, podwieszanej Warszawa - Zielonka, ale te wszystkie koncepcje futurystyczne Smile Przynajmniej 5-6 lat temu...
Odpowiedz

#3
wszystko jest futurystyczne do momentu powstania :-) dzięki za trop - może jakoś uda się coś znaleźć na ten temat tam... narazie wysłałem maila do kilku producentów obrotnic w PL z zapytaniem o ich zainteresowanie takim produktem - mam swoje przemyslenia i rysunki poglądowe - teraz pracuję nad przerzuceniem tego wszystkiego do AutoCad'a... może to będzie jakieś rozwiązanie???
ferras - wielbiciel monorail
Odpowiedz

#4
A po co kolejce podwieszanej obrotnica? Ja bym jednak widział koncepcję dwóch kabin. W Wuppertalu w Niemczech jest kolejka podwieszana, w jakiś sposób one zawracają, może warto się zainteresować jak, zamiast wymyślać koło (nomen omen Big Grin) od początku.

No i jak to kiedyś już ktoś powiedział, skoro Niemcy nie budują nowych kolejek podwieszanych to jakiś powód ku temu mają. Jak dla mnie podstawowym argumentem jest to, że w mieście lepsze jest metro (bo nie zajmuje tyle powierzchni i nie szpeci otoczenia), a poza miastem lepiej sprawdza się klasyczna kolej (bo jest tańsza i mniej wrażliwa na przestoje).
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#5
Ano po to, aby ułatwić na stacjach bazowych np parkowanie maszyn i przeglądy - wiadomo, że podwójna kabina zawsze będzie przydatna (jak w metrze)... sprawdzę jak to jest zrobione w Wuppertal...

w Niemczech może i nie budują ale w szeroko pojętej Azji, Australii i Ameryce Płn owszem...

polecam Wszystkim <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.monorails.org">www.monorails.org</a><!-- w --> ...

Projekt nad którym pracuję zawiera w sobie również i takowe rozwiązanie (obrotnice). Linia będzie projektowana w terenach wyżynno-górskich więc takowe rozwiązanie jest bardziej ekonomiczne od kolei klasycznej (moim zdaniem) z powodu ograniczeń prędkości m.innymi. Kolej klasyczna będzie dalej funkcjonować ale zmieni się (w mojej koncepcji) jej przeznaczenie z osobowej na towarową w szczególności.

myślę, ze zawsze warto mieć dwie-trzy koncepcje aby móc wybrać tę, która bardziej pasuje do danej rzeczywistości...
ferras - wielbiciel monorail
Odpowiedz

#6
ferras napisał(a):Ano po to, aby ułatwić na stacjach bazowych np parkowanie maszyn i przeglądy - wiadomo, że podwójna kabina zawsze będzie przydatna (jak w metrze)... sprawdzę jak to jest zrobione w Wuppertal...
W nowoczesnych rozwiązaniach kolejowych nie stosuje się obrotnic, gdyż są niepotrzebne. Taka jednoszynowa obrotnica musiałaby być bardzo długa, aby pomieścić cały zestaw trakcyjny, więc trudna i droga w budowie.

Cytat:Linia będzie projektowana w terenach wyżynno-górskich więc takowe rozwiązanie jest bardziej ekonomiczne od kolei klasycznej (moim zdaniem) z powodu ograniczeń prędkości m.innymi.
W mocno nierównych terenach faktycznie może będzie to wykonalne, natomiast nie wyobrażam sobie sieci kolei jednoszynowych, dlatego myślę, że jej znaczenie dla transportu będzie marginalne, ograniczone do połączenia jakichś dwóch punktów przesiadkowych.

Cytat:Kolej klasyczna będzie dalej funkcjonować ale zmieni się (w mojej koncepcji) jej przeznaczenie z osobowej na towarową w szczególności.
Kolej jest towarowo-osobowa i trudno będzie to zmienić. Przede wszystkim dlatego, że ma szereg zalet. Przed wojną były towarowe koleje linowe, może więc towarowy monorail? Wink

Cytat:myślę, ze zawsze warto mieć dwie-trzy koncepcje aby móc wybrać tę, która bardziej pasuje do danej rzeczywistości...
Oczywiście, wszystko trzeba mieć na uwadze i każdą możliwość trzeba przeanalizować.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#7
rustsaltz napisał(a):W nowoczesnych rozwiązaniach kolejowych nie stosuje się obrotnic, gdyż są niepotrzebne. Taka jednoszynowa obrotnica musiałaby być bardzo długa, aby pomieścić cały zestaw trakcyjny, więc trudna i droga w budowie.

tutaj trochę cyfr:
typowa lokomotywa np. SM42 ma długość 15240mm (za Wikipedią), planowany wagonik kolejki ma długość 16900mm - różnica niewielka. W kosztach będzie to ok 8-9% wartości wykonania więcej (licząc w różnicach długości procentowo).

rustsaltz napisał(a):W mocno nierównych terenach faktycznie może będzie to wykonalne, natomiast nie wyobrażam sobie sieci kolei jednoszynowych, dlatego myślę, że jej znaczenie dla transportu będzie marginalne, ograniczone do połączenia jakichś dwóch punktów przesiadkowych.

W koncepcji są dwie stacje bazowe (początek i koniec) - jedna z pełną infrastrukturą i zapleczem technicznym - oraz 12-15 stacji pośrednich - wyłącznie wsiadanie/wysiadanie. Myślę jeszcze nad zrobieniem jednej ze stacji pośrednich jako coś a la 1/2 bazowej ale to niekoniecznie.

rustsaltz napisał(a):Kolej jest towarowo-osobowa i trudno będzie to zmienić. Przede wszystkim dlatego, że ma szereg zalet. Przed wojną były towarowe koleje linowe, może więc towarowy monorail? Wink

Wydaje mi się, że - w obecnej koncepcji - monorail będzie osobowy głównie z powodu zysku na czasie, kolej klasyczna pozostając towarową może jechać 2x dłuzej.

Oczywiście to wszystko dobrze wygląda na papierze i w głowie - czas i realia techniczne zweryfikują wszystko, W każdym razie przeszkody nie stopują mnie - przeciwnie, zachęcają do pracy :-)
ferras - wielbiciel monorail
Odpowiedz

#8
ferras napisał(a):w Niemczech może i nie budują ale w szeroko pojętej Azji, Australii i Ameryce Płn owszem...

polecam Wszystkim <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.monorails.org">www.monorails.org</a><!-- w --> ...

Widocznie przechodzą ten etap fascynacji, który Niemcy mają za sobą od 100 lat :-)

I ile km wybudowali w ostatniej dekadzie? Tak powiedzmy z dokładnością do 100 km...

[ Dodano: 2013-08-09, 18:32 ]
ferras napisał(a):sprawdzę jak to jest zrobione w Wuppertal...

Na stacji końcowej jest zwrotnica i łuk pozwalający na zawrotkę

http://www.youtube.com/watch?v=GVhoPlz8Dq0
Bahnfahren ist unser Business
Odpowiedz

#9
ferras napisał(a):tutaj trochę cyfr:
typowa lokomotywa np. SM42 ma długość 15240mm (za Wikipedią), planowany wagonik kolejki ma długość 16900mm - różnica niewielka.
Aczkolwiek SM42 jeździ po typowych torach, a wagonik nie.
Cytat:W kosztach będzie to ok 8-9% wartości wykonania więcej (licząc w różnicach długości procentowo).
A ile w ogóle kosztuje wykonanie tak nietypowego przedsięwzięcia jak obrotnica?
Na filmie psima widać, że Wuppertal nie ma obrotnicy i żyje.
Cytat:W koncepcji są dwie stacje bazowe (początek i koniec) - jedna z pełną infrastrukturą i zapleczem technicznym - oraz 12-15 stacji pośrednich - wyłącznie wsiadanie/wysiadanie
Możesz zdradzić więcej szczegółów?

Cytat:Wydaje mi się, że - w obecnej koncepcji - monorail będzie osobowy głównie z powodu zysku na czasie
Hm, a na czym chciałbyś zyskać? Podniesiesz prędkość?

Cytat:kolej klasyczna pozostając towarową może jechać 2x dłuzej
Właśnie przez czas kolej przegrywa.

Cytat:W każdym razie przeszkody nie stopują mnie - przeciwnie, zachęcają do pracy :-)
Chwali się Wink
Cytat:Widocznie przechodzą ten etap fascynacji, który Niemcy mają za sobą od 100 lat :-)
Nie można zakładać, że wszystko co powiedzą Niemcy jest prawdąTongue (Choć z drugiej strony aż tak często się nie mylili w historii...). Choć myślę, że są tu różne uwarunkowania, dlatego trudno porównywać Niemcy z Azją czy Ameryką.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#10
psim napisał(a):Widocznie przechodzą ten etap fascynacji, który Niemcy mają za sobą od 100 lat :-) I ile km wybudowali w ostatniej dekadzie? Tak powiedzmy z dokładnością do 100 km...

Nie wiem czy jest to kwestia fascynacji czy po prostu innych technologii... ta kolejka niemiecka jest podwieszana... jeśli chodzi o pytanie o ilość km w ostatniej dekadzie to dowiem się i napiszę bo to ciekawe pytanie..

ten filmik pokazuje więcej jeśli chodzi o jej (kolejki) filozofię..

http://www.youtube.com/watch?v=Txo4hg76A1A

ponieważ w moim projekcie ma być to kolejka podwieszana ale innego typu - chodzi o system SAFEGE więc siłą rzeczy budowanie zawrotki jest tutaj bardziej skomplikowane a co za tym idzie wydaje mi się, że obrotnica będzie dużo lepszym rozwiązaniem choć napewno droższym

[ Dodano: 2013-08-09, 21:18 ]
rustsaltz napisał(a):A ile w ogóle kosztuje wykonanie tak nietypowego przedsięwzięcia jak obrotnica?

jeszcze nie wiem, narazie mam dwa projekty - szczerze mówiąc napisałem maile do kilku producentów obrotnic w RP wraz z opisem i wstępnymi założeniami (rysunkami) - jestem ciekaw czy któryś odpowie i co odpowie...

rustsaltz napisał(a):Na filmie psima widać, że Wuppertal nie ma obrotnicy i żyje.

pisałem mu w odpowiedzi, że mój projekt bazuje na systemie SAFEGE więc zupełnie inne rozwiązania (chyba trudniejsze) niż w tej kolejce niemieckiej.

rustsaltz napisał(a):Możesz zdradzić więcej szczegółów?

Ogólnie to długość ok. 120km, system SAFEGE, stacje bazowe to połączenie stacji kolejowych z infrastrukturą techniczną (serwis, myjnia, przechowalnie wagoników etc).
System stacji pośrednich bedzie rozwiązany jak na rysunku w załączniku.

rustsaltz napisał(a):Hm, a na czym chciałbyś zyskać? Podniesiesz prędkość?

tak - w zamyśle monorail ma pokonywać tę trasę 2-3x szybciej niż klasyczna kolej

rustsaltz napisał(a):Właśnie przez czas kolej przegrywa.

ale wygrywa w możliwościach załadunkowych więc conajmniej remis :-)


Załączone pliki Miniatury
   
ferras - wielbiciel monorail
Odpowiedz

#11
Mógłbyś przybliżyć technologię SAFENGE, bo google mało pokazuje?
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#12
SAFEGE :-)

oto link do angielskojęzycznej stronki - chodzi o typ podwieszenia:

http://www.monorails.org/tMspages/TPSafege.html

dostałem od SAFEGE pełną dukumentację techniczną i projektową (system powstał w latach 60tych XXw) i adaptuję to do obecnych możliwości...

przy okazji przetłumaczę te 1500str i może gdzieś ogólne założenia i dane tu wrzucę o ile będą zainteresowani oczywiście...

jakby co mogę udzielić bardziej wyczerpujących informacji jeśli ktoś będzie tego potrzebował...

przy okazji tłumaczę z jęz. francuskiego wszelkie teksty techniczne więc jeśli komuś po drodzę z tym to zapraszam...

inne języki też wchodzą w rachubę ale ponieważ są niszowe to się nie wychylam :-)
ferras - wielbiciel monorail
Odpowiedz

#13
Może po prostu opiszesz w języku polskim podstawowe zasady tego systemu i wrzucisz do naszej forumowej encyklopedii? Wtedy będziemy mogli dyskutować na nieco innym poziomie.

A przy okazji mógłbyś przedstawić zalety tego systemu i przewagi nad klasyczną koleją?
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#14
rustsaltz napisał(a):Może po prostu opiszesz w języku polskim podstawowe zasady tego systemu i wrzucisz do naszej forumowej encyklopedii? Wtedy będziemy mogli dyskutować na nieco innym poziomie.

z miłą chęcią - przygotuję opis, dane i rysunki, które otrzymałem od SAFEGE (spytam oczywiście o zgodę na ich umieszczenie).

rustsaltz napisał(a):A przy okazji mógłbyś przedstawić zalety tego systemu i przewagi nad klasyczną koleją?

tutaj będąc laikiem w kwestii kolei klasycznej (kk) rozpatrywałem wybór tego systemu na terenach wyżynno - górskich i oto moje ogólne przemyślenia a propos zalet monorail nad kk:
- szybszy proces budowy i oddania do ekspoatacji
- mniej ingerujący w naturę
- bardziej ekologiczny
- szybkość pokonania trasy znacząco się zwiększy (oszczędność czasu i energii)
- bardziej bezpieczny

to oczywiście subiektywne odczucia ale oczywiście w jakiś tam sposób poparte naukowymi pracami. Do tego dochodzi sprawa ograniczenia transportu drogowego i przerzucenia transportu na kk.. Pewno nie wszystkim się to będzie podobać ale w dłuższej peryspektywie ma to sens.

Większość moich adwersarzy (w grupie monorail'owców) uważa że monorail oparta na systemach podwieszanych jest mniej nowoczesna od systemów naszynowych (np. MAGLEV). Mnie jednak urzekł ten system i stąd zainteresowanie nim. Każdy ma jakiegoś bzika :-)
ferras - wielbiciel monorail
Odpowiedz

#15
ferras napisał(a):- szybkość pokonania trasy znacząco się zwiększy (oszczędność czasu i energii)
Ja mam wątpliwości co do tej szybkości, ale poczekam na szczegóły.

Cytat:uważa że monorail oparta na systemach podwieszanych jest mniej nowoczesna od systemów naszynowych (np. MAGLEV).
No właśnie, MAGLEV wyklucza tarcie mechaniczne, więc może jest lepszy? (na pewno cichszy i oszczędniejszy, w dodatku uzwojenie zużywa się wolniej niż łożysko)

Cytat:Mnie jednak urzekł ten system i stąd zainteresowanie nim. Każdy ma jakiegoś bzika
No ale trzeba mieć na uwadze, że wynalezienie żarówki znacząco ograniczyło wykorzystanie świeczek do oświetlenia Wink
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.