Liczba postów: 29
Liczba wątków: 9
Dołączył: 08.08.2013
Reputacja:
0
rustsaltz napisał(a):Ja mam wątpliwości co do tej szybkości, ale poczekam na szczegóły.
wg specyfikacji są to następujące dane:
- prędkość max 80-100 km/h
- prędkość średnia na trasie 56-60 km/h
oczywiście trzeba pamiętać o tym, że są to dane pochodzące z lat 60tych XXw - obecnie myślę, że można rozważać większe wielkości... czekam jeszcze na dane nowych silników produkowanych przez ALSTHOM (ALSTOM) i wtedy będzie można spojrzeć na to inaczej...
rustsaltz napisał(a):No właśnie, MAGLEV wyklucza tarcie mechaniczne, więc może jest lepszy? (na pewno cichszy i oszczędniejszy, w dodatku uzwojenie zużywa się wolniej niż łożysko)
to prawda - jednak biorąc pod uwagę konstrukcję podstawy szyny MAGLEV czy innego tego typu kolei trzeba pamiętać, że jest ona bardziej "zagęszczona" jeśli idzie o podpory a więc i trudniejsza do wykonania w rejonach wyżynno-górskich... podpory (słupy) trzymające strukturę (szynę) w której porusza się napęd kojejki w systemie SAFEGE są rozmieszczane co 30m w linii prostej i co 15-20 w przypadku łuków... jeśli chodzi o sprawę wyciszenia to tutaj jest z pewnością przewaga systemu MAGLEV - sprawdzę dokładnie jaka to jest różnica. Pamiętajmy, że systemy MAGLEV i pochodne (a więc naszynowe a nie podwieszane) są droższe.
rustsaltz napisał(a):No ale trzeba mieć na uwadze, że wynalezienie żarówki znacząco ograniczyło wykorzystanie świeczek do oświetlenia
argument trafny - niemniej jednak pozostanę przy swoim zboczeniu i zafascynowaniu technologią SAFEGE.
ferras - wielbiciel monorail
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
ferras napisał(a):wg specyfikacji są to następujące dane:
- prędkość max 80-100 km/h
Czyli przegrywa z koleją na większe odległości dość znacznie.
Cytat:Pamiętajmy, że systemy MAGLEV i pochodne (a więc naszynowe a nie podwieszane) są droższe.
Jak duże są to różnice?
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 29
Liczba wątków: 9
Dołączył: 08.08.2013
Reputacja:
0
rustsaltz napisał(a):Czyli przegrywa z koleją na większe odległości dość znacznie.
nie rozpatrujemy tego ogólnie tylko w odniesieniu do obszaru gdzie to ma być wykonane (teoretycznie). W rejonach wyżynno / górskich kolej tradycyjna nie pojedzie szybciej niż 80km/h - podwieszana będzie jednak szybsza.
rustsaltz napisał(a):Jak duże są to różnice?
Koszt jednego km systemu MAGLEV jest w obecnych cenach około 1,5x droższe od systemu SAFEGE. Gdyby nie koszty szyny w której porusza się motor napędzający kolejkę w systemie SAFEGE (oryginalna jest metalowa) to różnica byłaby większa - znalazłem opracowania dotyczące wykonanie takowej szyny ze specjalnego betonu.
ferras - wielbiciel monorail
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
ferras napisał(a):W rejonach wyżynno / górskich kolej tradycyjna nie pojedzie szybciej niż 80km/h - podwieszana będzie jednak szybsza.
A jeżeli zastosujemy wychylne pudło pozwalające pokonywać łuki z większą prędkością?
Cytat:Koszt jednego km systemu MAGLEV jest w obecnych cenach około 1,5x droższe od systemu SAFEGE
A różnica w prędkości?
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 29
Liczba wątków: 9
Dołączył: 08.08.2013
Reputacja:
0
rustsaltz napisał(a):A jeżeli zastosujemy wychylne pudło pozwalające pokonywać łuki z większą prędkością?
aby o tym polemizować muszę więcej poczytać o tym rozwiązaniu w kolei klasycznej...
rustsaltz napisał(a):A różnica w prędkości?
tutaj też jest problem w precyzyjnej odpowiedzi - wg specyfikacji technicznej prędkości MAGLEV zawierają się między 30-120 mph (czyli 49 - 190km/h) ale oczywiście znowu to dane na prostej (max prędkość)... w rozpatrywanych okolicznościach prędkości MAGLEV będą wg mnie +/- 10-20% większe niż SAFEGE...
[ Dodano: 2013-08-10, 21:29 ]
oczywiście pisząc o prędkościach 30-12 mph myślimy o prędkościach operacyjnych - docelowo system MAGLEV moze rozwijać prędkość do 300mph
ferras - wielbiciel monorail
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
ferras napisał(a):aby o tym polemizować muszę więcej poczytać o tym rozwiązaniu w kolei klasycznej...
Ach, to trzeba by dla konkretnej linii liczyć
Cytat: w rozpatrywanych okolicznościach prędkości MAGLEV będą wg mnie +/- 10-20% większe niż SAFEGE...
No to 6 do 12 minut na każdą godzinę.
Cytat:oczywiście pisząc o prędkościach 30-12 mph myślimy o prędkościach operacyjnych - docelowo system MAGLEV moze rozwijać prędkość do 300mph
Czym ograniczona jest prędkość MAGLEVu?
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 29
Liczba wątków: 9
Dołączył: 08.08.2013
Reputacja:
0
rustsaltz napisał(a):Ach, to trzeba by dla konkretnej linii liczyć
voila - jak mawiają Żabojady
rustsaltz napisał(a):No to 6 do 12 minut na każdą godzinę.
tak - to jest napewno przewaga systemów magnetycznych czyli m.in. MAGLEV... w moich obliczeniach strata systemu SAFEGE będzie ok 10-15min na całej długości trasy...
rustsaltz napisał(a):Czym ograniczona jest prędkość MAGLEVu?
myślisz o tym ograniczeniu "30-120mph"?? wydaje mi się, że krzywiznami toru jazdy i ilością stacji- system ten był opracowywany do miast (i tam też powstał)... w badaniach na prostej prędkości do 300mph są oczywiście możliwe.
ferras - wielbiciel monorail
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
ferras napisał(a):tak - to jest napewno przewaga systemów magnetycznych czyli m.in. MAGLEV... w moich obliczeniach strata systemu SAFEGE będzie ok 10-15min na całej długości trasy...
Na godzinę, dwie to dość dużo.
Cytat:w badaniach na prostej prędkości do 300mph są oczywiście możliwe.
Właśnie o te 300 mil mi chodzi. Gdzie tkwi ograniczenie?
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 29
Liczba wątków: 9
Dołączył: 08.08.2013
Reputacja:
0
rustsaltz napisał(a):Na godzinę, dwie to dość dużo.
fakt, przyznaję...
rustsaltz napisał(a):Właśnie o te 300 mil mi chodzi. Gdzie tkwi ograniczenie?
Ograniczenia wynikają z użytej technologii i ustawień systemów magnetycznych. Z tego co pamiętam system ten został opracowany docelowo do tych prędkości ok 300mph po to aby później łatwiej go adaptować do miast i obszarów podmiejskich gdzie rozwija prędkość nawet do 150mph. Jeśli jesteś zainteresowany tym systemem prześlę Ci opracowania na jego temat (język angielski więc bardziej przyswajalny niż mój ukochany francuski
)
ferras - wielbiciel monorail
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
ferras napisał(a):Ograniczenia wynikają z użytej technologii i ustawień systemów magnetycznych.
No dobra, a ile z MAGLEVu można wyciągnąć w ogóle?
Cytat:Jeśli jesteś zainteresowany tym systemem prześlę Ci opracowania na jego temat (język angielski więc bardziej przyswajalny niż mój ukochany francuski )
Jakbym znał język inny niż polski to bym już dawno olał ten piękny kraj (no dobra, dziewczyna teraz mnie trzyma
).
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 29
Liczba wątków: 9
Dołączył: 08.08.2013
Reputacja:
0
rustsaltz napisał(a):No dobra, a ile z MAGLEVu można wyciągnąć w ogóle?
na dzień dzisiejszy najnowsza generacja tego systemu osiąga do 380mph co dla kolei jednoszynowej jest całkiem nieźle... pamiętaj, że to mile a nie km
rustsaltz napisał(a):Jakbym znał język inny niż polski to bym już dawno olał ten piękny kraj (no dobra, dziewczyna teraz mnie trzyma).
udajmy, że tego nie czytałem :-) mieszkałem ponad 20lat we Francji - teraz od kilku lat znowu jestem w Polsce... ale raz na rok muszę pojechać na chwilkę do Fr bo inaczej wariuję
ferras - wielbiciel monorail
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
ferras napisał(a):na dzień dzisiejszy najnowsza generacja tego systemu osiąga do 380mph co dla kolei jednoszynowej jest całkiem nieźle... pamiętaj, że to mile a nie km
Jak przedstawia się koszt utrzymania i wozokilometra (w sumie chyba takiej jednostki trzeba używać, bo rozumiem, że działają składy zespolone) obu systemów? No i jak te koszta zmieniają się wraz z prędkościami?
Cytat:udajmy, że tego nie czytałem :-) mieszkałem ponad 20lat we Francji - teraz od kilku lat znowu jestem w Polsce...
No to pewnie mnie rozumiesz, ale to poza tematem
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 29
Liczba wątków: 9
Dołączył: 08.08.2013
Reputacja:
0
rustsaltz napisał(a):Jak przedstawia się koszt utrzymania i wozokilometra (w sumie chyba takiej jednostki trzeba używać, bo rozumiem, że działają składy zespolone) obu systemów? No i jak te koszta zmieniają się wraz z prędkościami?
jeśli chodzi o MAGLEV to postaram się dowiedzieć dokładnych danych na t/t i dam odpowiedź.
jeśli chodzi o SAFEGE to mam tylko dane we FF (frankach francuskich z lat 60tych XXw) więc chyba niewiele to nam powie - doczytam dokładnie i podam to co jest. z tego co pamiętam pobieżnie przeglądając ten rozdział to jest tam podany koszt produkcji i przewozu pasażera ale sprawdzę dokładniej i dam znać.
ferras - wielbiciel monorail