19.09.2013, 15:11
AFE (Administracion de Ferrocarriles del Estado) to państwowe koleje urugwajskie. Prowadzą ruch pasażerski i towarowy na terenie Urugwaju, niestety ruch pasażerski w tej chwili ogranicza się do jednej trasy w aglomeracji Montevideo. Jest to linia Montevideo N. Terminal - 25 de Agosto. Ruch towarowy jest prowadzony na terenie całego kraju. Pociągi w Urugwaju są powolne i przestarzałe, na dodatek do niedawna na jedynej czynnej w ruchu pasażerskim linii kursowały tylko 4 pary pociągów. Do niedawna, ponieważ w sierpniu flotę AFE zasiliły używane wagony motorowe Y1 sprowadzone ze Szwecji. Dzięki temu rozkład jazdy wygląda obecnie dużo lepiej, niż jeszcze 2 miesiące temu .
Tabor AFE stanowią oprócz wspomnianych kilku wagonów silnikowych Y1 również wiekowe wagony silnikowe Uerdinger, lokomotywy Alstom i General Motors, jak również leciwe wagony pasażerskie produkcji Fiata i Ganz-Mavag. Do czerwca 2012 roku w regularnym ruchu służyły również wagony Brill 60 wyprodukowane w latach 30. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych. Zostały wycofane z ruchu decyzją administracyjną, co przyczyniło się do zawieszenia ruchu na trasach Montevideo - V. Sudriers, Montevideo - San Jose oraz Montevideo - Florida (przedłużenie linii do 25 Agosto). Ciekawostka - były to wagony jednokierunkowe, zmiana kierunku jazdy odbywała się na ręcznej obrotnicy.
Prowadzone są również nieregularne przewozy turystyczne, głównie taborem zabytkowym.
Wagon Brill 60 w ruchu (2010)
Przejazd próbny wagonu Y1
Inauguracyjny przejazd szynobusu Y1 (na oficjalnej stronie AFE)
Dużo filmów z urugwajskimi pociągami w roli głównej.
Turystyczny pociąg parowy w Penarol.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.afe.com.uy">www.afe.com.uy</a><!-- w --> - oficjalna strona AFE.
Tabor AFE stanowią oprócz wspomnianych kilku wagonów silnikowych Y1 również wiekowe wagony silnikowe Uerdinger, lokomotywy Alstom i General Motors, jak również leciwe wagony pasażerskie produkcji Fiata i Ganz-Mavag. Do czerwca 2012 roku w regularnym ruchu służyły również wagony Brill 60 wyprodukowane w latach 30. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych. Zostały wycofane z ruchu decyzją administracyjną, co przyczyniło się do zawieszenia ruchu na trasach Montevideo - V. Sudriers, Montevideo - San Jose oraz Montevideo - Florida (przedłużenie linii do 25 Agosto). Ciekawostka - były to wagony jednokierunkowe, zmiana kierunku jazdy odbywała się na ręcznej obrotnicy.
Prowadzone są również nieregularne przewozy turystyczne, głównie taborem zabytkowym.
Wagon Brill 60 w ruchu (2010)
Przejazd próbny wagonu Y1
Inauguracyjny przejazd szynobusu Y1 (na oficjalnej stronie AFE)
Dużo filmów z urugwajskimi pociągami w roli głównej.
Turystyczny pociąg parowy w Penarol.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.afe.com.uy">www.afe.com.uy</a><!-- w --> - oficjalna strona AFE.