Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
GSM-R, system łączności radiowej dla kolejnictwa w Polsce
#1
Czy w Polsce działa już kompleksowo system GSM-R do transmisji danych w kolejnictwie? Jeśli tak:
- na jakich konkretnie liniach? CMK?
- jakiego producenta urządzenia wykorzystuje w wersji przewoźnej (w lokomotywach) oraz przenośnej (terminale ręczne-radiotelefony wyglądające jak większe telefony komórkowe)?

Które etapy, jakie prezentuje mapka z poniższego linku, zostały już zrealizowane i w 100% działają?
http://radiotech.pl/images/linie-kolejo ... -gsm-r.jpg

Czy w Polsce występowały systemy z bezpieczeństwem GSM-R w postaci np. ataków hakerów wskutek wykradzenia on-line kluczy szyfrujących łączność radiową? Tu objaśnienie problemu:
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... kerow.html
Odpowiedz

#2
GSM-R nie dziala, na lokomotywach sa przystosowane urzadzenia- radiotelefony Koliber, ktore na dzien dzisiejszy dzialaja na analogu.

Przepraszam za brak polskich znakow, pisze z telefonu.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#3
Testy trwały i pewnie nadal trwają, jednak kiedy ten system zastąpi obecny 'analogowy' to raczej kwestia totolotka Wink

rustsaltz, określenie "dzień dzisiejszy" to błąd o cechach pleonazmu. Popraw nim Mariusz tu wejdzie Big Grin
PKP jest 'spoko' - lubisz to? :)
Odpowiedz

#4
rustsaltz napisał(a):GSM-R nie dziala, na lokomotywach sa przystosowane urzadzenia- radiotelefony Koliber, ktore na dzien dzisiejszy dzialaja na analogu.

Przepraszam za brak polskich znakow, pisze z telefonu.

Czy rtlf Koliber ma wsparcie dla GSM-R?

Przy okazji, czy pendolino będzie wymieniało dane przez ten system? Wydawało mi się, że na CMK już on działa, ale nie wiem, gdzie indziej. Dla porównania, jechałem niedawno Desiro DB z Wrocka do Drezna. Po polskiej stronie łączność była wymieniana w analogu 150MHz, ale po niemieckiej od razu przełączono na niemiecki system cyfrowy. Gdy pociąg zbliżał się do Drezna, maszynista niemal non-stop miał słuchawkę rtlf przy głowie. Z mapki, do której link zamieściłem w poprzednim poście, wynika, że linia z Wrocka w kierunku Zgorzelca była priorytetem w realizacji budowy GSM-R w Polsce, więc może nieco dziwić, dlaczego w odpowiednio wyposażonym taborze stosuje się nadal łączność analogową. Ale odpowiedź Kol. rustsaltz wyjaśnia wszystko.
Odpowiedz

#5
yahya napisał(a):Czy rtlf Koliber ma wsparcie dla GSM-R?
Tak, ale jest to niewykorzystywane (przynajmniej na liniach, na których zdarzyło mi się być).
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#6
yahya napisał(a):Przy okazji, czy pendolino będzie wymieniało dane przez ten system? Wydawało mi się, że na CMK już on działa,

Nie działa ani na CMK ani chyba jeszcze nigdzie, nawet w fazie testowej.
Odpowiedz

#7
Mamy za to już wskaźniki dla łączności GSM-R.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#8
rustsaltz napisał(a):Mamy za to już wskaźniki dla łączności GSM-R.

Faktycznie. Czyżby system powoli zaczynał pracę?
Odpowiedz

#9
Nie. Wskaźnik jest stosowany przed granicą polsko-niemiecką. ;-)
Odpowiedz

#10
Koledzy, a czy wiadomo, jaki konkretnie model lub modele radiotelefonów GSM-R będą służyć w Polsce? Może typowe w UE urządzenia typu MESA 23?
Odpowiedz

#11
Kolibry.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#12
rustsaltz napisał(a):Kolibry.

Tj. manipulatory do Kolibrów podpięte pod rtlf. GSM-R typu MESA 23, czy jest jakiś konkretny moduł GSM-R Radioniki?
Odpowiedz

#13
Szczegółów nie znam, ale to co wisi w miejscu manipulatorów jest przystosowane do GSM-R.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#14
Koledzy, czy Pendolino IC korzysta obecnie z łączności GSM-R, czy analogowej ukf?

Rozumiem, że na trasach Pendolino działa ten prostszy system ERTMS, który nie wymaga transmisji danych cyfrowych przez GSM-R.
Odpowiedz

#15
Analogowej, bo normalnie nasłuchiwałem rozmowy maszynisty na CMK na odcinku z ETCS.
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Ogniwa paliwowe wkraczają do kolejnictwa Liath 1 1 660 18.06.2023, 19:31
Ostatni post: Liath
  Dostęp do SKRJ (System Konstrukcji Rozkładu Jazdy)! szy_mat 5 12 837 23.08.2016, 15:15
Ostatni post: greenman
  System TRAVIC przem710 12 5 839 14.12.2014, 00:06
Ostatni post: rustsaltz

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
2 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.