03.01.2014, 21:21
Na łamach Rynku Kolejowego postulowane jest przebudowanie kolei wąskotorowych na tzw. trzecią szynę dla rozstawu normalnego na liniach:
Sochaczew Muzeum – Wyszogród
Piaseczno Miasto Wąskotorowe – Grójec
Nasielsk Wąskotorowy – Pułtusk
Gniezno Wąskotorowe – Powidz
Biała Rawska Wąskotorowa – Rawa Mazowiecka
Mława Wąskotorowa – Przasnysz Miasto
Niestety artykuł nic nie wspomina o możliwościach technicznych. Czy to w ogóle wykonalne? Linie wąskotorowe mają zaletę, że lepiej się sprawdzają w trudnym terenie, gdyż mogą mieć bardziej zróżnicowany i trudniejszy profil (ciaśniejsze łuki, większe nachylenia). Artykuł całkowicie pomija tę kwestię.
Oczywiście nie ma się co zastanawiać co do prawdopodobieństwa realizacji tych pomysłów. Przy obecnej polityce transportowej są one liczone w częściach setnych ułamka, kiedy to praktycznie wszystkie wąskotorówki zarżnięto dla normalnej komunikacji, twierdząc że koleje wąskotorowe mogą działać tylko w charakterze muzealnym bądź turystycznym, podczas gdy w wielu krajach cywilizowanych linie wąskotorowe są traktowane na równi z normalnotorowymi.
Sochaczew Muzeum – Wyszogród
Piaseczno Miasto Wąskotorowe – Grójec
Nasielsk Wąskotorowy – Pułtusk
Gniezno Wąskotorowe – Powidz
Biała Rawska Wąskotorowa – Rawa Mazowiecka
Mława Wąskotorowa – Przasnysz Miasto
Cytat:Postulaty zapisywane w rozmaitych – krajowych i regionalnych – strategiach rozwoju dzielą się zazwyczaj na niewiele znaczące ogólniki oraz koncepcje z gatunku „science fiction”. Niekiedy znaleźć można jednak postulaty, które godne są naświetlenia i przeanalizowania. Takimi właśnie są wnioski płynące z jednego z dokumentów strategicznych woj. mazowieckiego, podejmującego tematykę nowego wykorzystania kolei wąskotorowych.Całość: http://www.rynek-kolejowy.pl/50172/trze ... orowek.htm
Niestety artykuł nic nie wspomina o możliwościach technicznych. Czy to w ogóle wykonalne? Linie wąskotorowe mają zaletę, że lepiej się sprawdzają w trudnym terenie, gdyż mogą mieć bardziej zróżnicowany i trudniejszy profil (ciaśniejsze łuki, większe nachylenia). Artykuł całkowicie pomija tę kwestię.
Oczywiście nie ma się co zastanawiać co do prawdopodobieństwa realizacji tych pomysłów. Przy obecnej polityce transportowej są one liczone w częściach setnych ułamka, kiedy to praktycznie wszystkie wąskotorówki zarżnięto dla normalnej komunikacji, twierdząc że koleje wąskotorowe mogą działać tylko w charakterze muzealnym bądź turystycznym, podczas gdy w wielu krajach cywilizowanych linie wąskotorowe są traktowane na równi z normalnotorowymi.