Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dawne krótkie numery telefonicznej informacji PKP
#1
Nie wiem czy młodsi pamiętają, ale dawniej numery skrócone 9XY nie były wyłącznie numerami alarmowymi, ale były także numerami abonenckich usług specjalnych (AUS). Były krótkie, aby łatwo można je było zapamiętać, bo usługi pod tymi numerami były przydatne w różnych sytuacjach życiowych. Oprócz usług Telekomunikacji Polskiej, typu informacja o numerach czy zamawianie rozmów, swoje usługi użytkowe miały tam podpięte MPT, Totalizator Sportowy, PKS, „Lot”, PKO a nawet „Polmozbyt”. Oczywiście w tych numerach była także informacja PKP.

Numer na informację kolejową nie zawsze był jednakowy. W różnych strefach numeracyjnych (SN) mógł się on różnić. Dodatkowo, nie była ona scentralizowana. Podobno, zależnie od centrali telefonicznej w danym okresie, można było wybrać numer kierunkowy przed numerem AUS, czyli dzwoniąc przykładowo z Warszawy na numer 0-91 936 połączylibyśmy się z informacją kolejową w Szczecinie. Ktoś kiedyś opisywał, że przed 997 wybrał kierunkowy i to zadziałało, podczas gdy obecnie już to nie działa. Czasami informacja kolejowa w ogóle nie była podpięta pod numer AUS, a pod zwykły numer. Poniżej przedstawiam numery AUS, które według moich informacji były dawniej aktywne.

Pod numerem 910 była informacja kolejowa o taryfach i rozkładzie, przy czym w niektórych SN pod tym numerem była informacja komunikacji miejskiej.

Pod 913 w niektórych SN była informacja kolejowa, a w innych biuro numerów miejscowych.

Pod 926 była zegarynka, aczkolwiek w niektórych strefach numeracyjnych pod tym numerem była informacja kolejowa albo zegarynka kolejowa (cokolwiek to znaczy).

Numery 933-935 to ciekawe zestawienie. Działały niezależnie od ogólnej informacji kolejowej. Pod 933 w niektórych SN działała informacja autobusowa PKS, ale docelowo we wszystkich SN miała to być informacja o rozkładach. Jeśli była to informacja kolejowa, to zazwyczaj numery te były obsługiwane przez samoczyn. We Wrocławiu wyglądało to tak:
933 – odjazdy pociągów Wrocław Główny 0:00-8:00;
934 – odjazdy pociągów Wrocław Główny 8:00-16:00;
935 – odjazdy pociągów Wrocław Główny 16:00-24:00.
W Warszawie podział na godziny był inny:
933 – odjazdy pociągów Warszawa Centralna 4:00-14:00;
934 – odjazdy pociągów Warszawa Centralna 14:00-19:00;
935 – odjazdy pociągów Warszawa Centralna 19:00-4:00.
W Łodzi zrobiono podział na dworce:
934 – Łódź Kaliska;
935 – Łódź Fabryczna.
Inny spotykany podział to:
933 – informacja kolejowa o odjazdach;
934 – informacja kolejowa o przyjazdach;
935 – informacja kolejowa o taryfach i rozkładzie.

Natomiast najczęściej spotykanym numerem informacji kolejowej był 936 i w większości stref numeracyjnych informacja kolejowa była dostępna pod tym numerem. Dążono do tego, by w całym kraju obowiązywał ten numer. I chyba pod koniec działania numerów 9XY chyba tak było.


Z czasem numery AUS stopniowo likwidowano lub zastępowano 4-cyfrowymi. Informację kolejową zcentralizowano w strefie numeracyjnej 22 (Warszawa) lub 42 (Łódź) i bodajże z telefonu komórkowego trzeba było wybierać kierunkowy. 4-cyfrowym numerem informacji kolejowej był numer 9436. A z czasem, w ramach dalszego „ułatwiania życia” zlikwidowano i 4-cyfrowy format, zastępując go obecnymi 19 XYZ lub zharmonizowanymi europejskimi numerami skróconymi 116 XYZ lub 118 XYZ. Rozkłady jazdy jeszcze długo były dostępne po numerami 19314, 19315 i najdłużej pod 19313. Obecny, skrócony numer informacji kolejowej to 19 757 i jest to pozostałość po dawnym 936.
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Wypadki kolejowe - poszukujmy informacji Dominik Piotrowicz 30 17 770 02.02.2016, 01:11
Ostatni post: Dominik Piotrowicz

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.