12.12.2014, 22:23
Wygląda na to, że przypadł mi w udziale niezasłużony zaszczyt zamieszczenia pierwszego tematu w tej sekcji...
Otóż chciałbym spytać Was jak powinno się definiować pojęcie "obieg". Wg "Kolejpedii":
http://www.kolejpedia.pl/przewozy-kolej ... otywy.html
OBIEG SKŁADU, LOKOMOTYWY to "Zbiór pociągów (relacji), które dany skład (lokomotywa) obsługuje w okresie od odjazdu tego składu ze stacji początkowej (→ stacji macierzystej) do ponownego odjazdu tego samego składu (lokomotywy) z tej samej stacji z pociągiem o tym samym numerze."
Mi natomiast chodzi o coś innego - o obieg (tu: w kolei aglomeracyjnej) jako jednostkę rozkładu jazdy, składającą się zwykle z kilku par pociągów dobranych tak, aby w przyjętej jednostce czasu mogły być obsłużone tym samym składem z tą samą drużyną, z uwzględnieniem czasów przejazdów oraz manewrów i postojów na stacjach zwrotnych.
Ale też i tu od razu trafiam na wyjątki, bo:
- w ciągu danej zmiany tabor obsługujący dany nr obiegu może się zmieniać (chociażby przez podmianę lub łączenie i rozłączenie składów), drużyna też,
- w ciągu tej samej zmiany, podczas np. noclegu na jednej ze stacji końcowych, ta sama drużyna i ten sam tabor czasem planowo przechodzą na inny nr obiegu.
W niewielu znanych mi źródłach temat albo w ogóle nie istnieje, albo jest opisywany pod hasłami typu "konstruowanie rozkładów jazdy" bardzo płytko i bez wnikania w szczegóły, jak np. co to jest wykres ruchu, a co wykres płaski.
Czy jest to gdzieś wyczerpująco opisane? Czy moglibyście w tej materii polecić jakieś linki, książki, instrukcje?
Otóż chciałbym spytać Was jak powinno się definiować pojęcie "obieg". Wg "Kolejpedii":
http://www.kolejpedia.pl/przewozy-kolej ... otywy.html
OBIEG SKŁADU, LOKOMOTYWY to "Zbiór pociągów (relacji), które dany skład (lokomotywa) obsługuje w okresie od odjazdu tego składu ze stacji początkowej (→ stacji macierzystej) do ponownego odjazdu tego samego składu (lokomotywy) z tej samej stacji z pociągiem o tym samym numerze."
Mi natomiast chodzi o coś innego - o obieg (tu: w kolei aglomeracyjnej) jako jednostkę rozkładu jazdy, składającą się zwykle z kilku par pociągów dobranych tak, aby w przyjętej jednostce czasu mogły być obsłużone tym samym składem z tą samą drużyną, z uwzględnieniem czasów przejazdów oraz manewrów i postojów na stacjach zwrotnych.
Ale też i tu od razu trafiam na wyjątki, bo:
- w ciągu danej zmiany tabor obsługujący dany nr obiegu może się zmieniać (chociażby przez podmianę lub łączenie i rozłączenie składów), drużyna też,
- w ciągu tej samej zmiany, podczas np. noclegu na jednej ze stacji końcowych, ta sama drużyna i ten sam tabor czasem planowo przechodzą na inny nr obiegu.
W niewielu znanych mi źródłach temat albo w ogóle nie istnieje, albo jest opisywany pod hasłami typu "konstruowanie rozkładów jazdy" bardzo płytko i bez wnikania w szczegóły, jak np. co to jest wykres ruchu, a co wykres płaski.
Czy jest to gdzieś wyczerpująco opisane? Czy moglibyście w tej materii polecić jakieś linki, książki, instrukcje?