Liczba postów: 1 078
Liczba wątków: 189
Dołączył: 04.05.2012
Reputacja:
0
Czy dobrze mi się wydaje, że określenie prawa/lewa strona linii zakłada że się patrzy w strone końca linii (czyli zwiększających sie kilometrów)? Jest na to stosowny punkt w jakimś regulaminie czy instrukacji? Jeśli tak, to gdzie?
Liczba postów: 374
Liczba wątków: 13
Dołączył: 15.03.2014
Reputacja:
20
Dobrze Ci się wydaje. Przepisy, regulaminy i instrukcje nie wyróżniają w formie zapisu in extenso stron linii kolejowej (prawa/lewa), ponieważ pojęcie to jest logiczną pochodną wynikającą z przytoczonych niżej przepisów i zasad, natomiast definiują pojęcia, które są potrzebne do orientacji elementów infrastruktury kolejowej w przestrzeni, to znaczy początek i koniec linii kolejowej – Ir-1 (R-1), § 2, pkt. 2.
Przy opisie infrastruktury kolejowej nie używa się pojęcia „po prawej/lewej stronie linii kolejowej”, natomiast używa się pojęcia „po prawej/lewej stronie toru szlakowego nr... , po prawej/lewej stronie toru głównego” (zasadniczego/dodatkowego) nr... – patrząc w kierunku wzrastającego kilometrowania, czyli w kierunku końca linii.
Znajomość tej podstawowej dla każdej linii kolejowej informacji (gdzie jest jej początek i koniec) jest podstawą do prawidłowego sporządzania wszelkiego rodzaju planów kolejowych, o czym z kolei traktują przepisy D27 oraz Ir-3 (R-9), § 51, 53.
Plany i schematy sporządza się wg jednolitej zasady, zgodnie z którą kilometraż linii rośnie od lewej do prawej strony planu. Jest to podstawa do prawidłowego opisu posterunku ruchu (np. numeracja torów) oraz urządzeń srk na tym posterunku eksploatowanych.
Liczba postów: 1 078
Liczba wątków: 189
Dołączył: 04.05.2012
Reputacja:
0
Duże dzięki !
Potrzebuje tego określenia dla linii jednotorowej, więc "po prawej/lewej stronie toru szlakowego nr/głównego" to dzielenie włosa na czworo. Ale skoro pytałem się o formalną definicję, to dostałem to na co zasłużyłem ;-D
Serdecznie pozdrawiam
Kazio