Liczba postów: 9
Liczba wątków: 5
Dołączył: 19.01.2019
Reputacja:
0
Witam forumowiczów
Jestem tu nowy i mam do Was pytanie.
Na czym polega i czym jest bocznikowanie w lokomotywie elektrycznej. Wiem tylko tyle, że jest to włączenie bocznika do obwodu. Ale co daje osłabienie prądu, skoro silnik napędzany jest energią elektryczną?
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Bocznikuje się wyłącznie silniki szeregowe prądu stałego. Włączenie dodatkowego oporu przed cewkę wzbudzenia powoduje zmniejszenie prądu na cewce, w konsekwencji osłabienie strumienia magnetycznego i zwiększenie prędkości obrotowej wirnika z jednoczesnym zmniejszeniem momentu (bocznikowanie jest de facto osłabieniem lokomotywy). Całość teorii dostępna na najbliższym wydziale elektrycznym którejkolwiek politechniki.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 9
Liczba wątków: 5
Dołączył: 19.01.2019
Reputacja:
0
Czyli najprostszym tłumaczeniem mogłoby być to, że prąd odpowiada za prędkość wirnika, a pole magnetyczne za moc?
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Nie. Prąd i pole magnetyczne (dokładnie strumień magnetyczny) występują jednoczenie i są ze sobą powiązane. Nie mam takiej wiedzy teoretycznej, by wytłumaczyć dlaczego bocznikowanie powoduje zwiększenie prędkości obrotowej silnika i spadek jego mocy. Odsyłam do podręczników z zakresu fizyki i elektrotechniki.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL