26.05.2019, 09:57
Dzień dobry,
Zawsze zastanawiało mnie jak bardzo precyzyjny powinien być IPT pod kątem maluratury pojazdów.
Dzisiaj przedstawię wam na przykładzie ET22, jak bardzo można ten dział rozwinąć.
1) Zaczniemy od tego, co mamy teraz, czyli malowania PKP Cargo:
Malowanie wprowadzone w tamtym roku, czyli nowa czcionka na logo oraz pojawienie się loga na czole. Fakt, w przeszłości też czasami malowano logo na czole, ale w innym układzie niż teraz. Nowa czcionka na napisie "PKP Cargo" pojawiała się także wcześniej np. na maszynie nr 891, jednak nie ma sensu według mnie wyodrębniać zmiany loga czcionki, bo to zbyt mało zauważalna zmiana. Poniżej porównanie obu malowań. Na moje oko zmienił się także nieco odcień malowania byków. (obie fotki z ilostanu)
2) Klasyczne malowanie zielone i jego odmiana:
Każdy miłośnik kolei ma w swoim archiwum pełno zielonych byczków, ale myślę że u części z was dałoby się znaleźć jeszcze co najmniej jedno malowanie. Przeglądając regularnie ilostan, zauważyłem że niektóre numery tj. 507, 346, 675, a swojego czasu także 1000 (!) posiadają wyróżniające się malowanie - inny odcień górnego pasa przy oknach oraz zamalowane czoło (podczas gdy większość posiadała szaro zamalowane okna na czole). Tutaj poniżej porównanie tych dwóch malowań. Jeśli słabo widać, to poszukajcie sobie w internecie zdjęcia wyblakłych malowań, tam najlepiej widać tę różnicę. Może warto by było dodać malowanie zielono-jaskrawe albo coś w ten deseń? (fot nr1: kolejcieszyn.pl , fot nr2: antygaleria.pl)
3) Malowania turkusowo-zielone:
Moim zdaniem mamy trzy różne takie malowania. Pierwsze to te klasyczne z lat 80. ub. wieku, które teraz posiada lokomotywa o numerze 003. Według mnie to właśnie malowanie różni się od trzeciego malowania, gdyż pasy na górze i na dole są znacznie jaśniejsze i zostały przy nim użyte znacznie inne odcienie kolorów.
Drugie malowanie, to nazywane przeze mnie ogórkowe, bo przypomina mi taki nieco mdły i bardziej jasno-szary zielony. Stosowane w latach ok. 2009-11. Maszyny z tym malowaniem to 764, 304 i znalazłoby się jeszcze kilka przykładów. Zaznaczam, że w tym wariancie istnieją także numery, które mają odcienie bardziej podobne do następnego malowania, jednak różnią się tym, że mają zamalowane czoło na wysokości szyb na zielono (turkusowo).
Trzeci schemat to mocny intensywny kolor turkusowy, szczególnie na górnym pasie przy oknach i dolnym na wysokości zderzaków. Pochodzi z lat ok 2009-2011. Numery przykładowych maszyn to 821, 805, 811. Posiadają klasyczne, szaro zamalowane czoło przy oknach.
Ostatni schemat, to malowanie z 2002 roku, różni się odcieniami górnego i dolnego pasa od poprzedniego malowania, co zbliża je znacznie do malowania z lok. 003, ale posiada inny odcień ciemnozielonego pasa, co według mnie stanowi je innym typem malowania niż wszystkie trzy wcześniej wymienione. To jest mimo wszystko kwestia sporna i można
Czwarty schemat malowania (2002r.):
Tym samym kończę to spore zestawienie i zapraszam was do dyskusji. Czy poszerzenie ilostanu o takie malowania miałoby sens? Tak lub nie, odpowiedź uzasadnijcie proszę. Jeśli tak, to jak wy byście nazwali konkretne malowania i dlaczego. Moim zdaniem w ten sposób można rozszerzyć także inne malowania (np. nowe malowanie Cargo na EU07/ET41/ET42 itd.). Zapraszam do dyskusji.
Zawsze zastanawiało mnie jak bardzo precyzyjny powinien być IPT pod kątem maluratury pojazdów.
Dzisiaj przedstawię wam na przykładzie ET22, jak bardzo można ten dział rozwinąć.
1) Zaczniemy od tego, co mamy teraz, czyli malowania PKP Cargo:
Malowanie wprowadzone w tamtym roku, czyli nowa czcionka na logo oraz pojawienie się loga na czole. Fakt, w przeszłości też czasami malowano logo na czole, ale w innym układzie niż teraz. Nowa czcionka na napisie "PKP Cargo" pojawiała się także wcześniej np. na maszynie nr 891, jednak nie ma sensu według mnie wyodrębniać zmiany loga czcionki, bo to zbyt mało zauważalna zmiana. Poniżej porównanie obu malowań. Na moje oko zmienił się także nieco odcień malowania byków. (obie fotki z ilostanu)
2) Klasyczne malowanie zielone i jego odmiana:
Każdy miłośnik kolei ma w swoim archiwum pełno zielonych byczków, ale myślę że u części z was dałoby się znaleźć jeszcze co najmniej jedno malowanie. Przeglądając regularnie ilostan, zauważyłem że niektóre numery tj. 507, 346, 675, a swojego czasu także 1000 (!) posiadają wyróżniające się malowanie - inny odcień górnego pasa przy oknach oraz zamalowane czoło (podczas gdy większość posiadała szaro zamalowane okna na czole). Tutaj poniżej porównanie tych dwóch malowań. Jeśli słabo widać, to poszukajcie sobie w internecie zdjęcia wyblakłych malowań, tam najlepiej widać tę różnicę. Może warto by było dodać malowanie zielono-jaskrawe albo coś w ten deseń? (fot nr1: kolejcieszyn.pl , fot nr2: antygaleria.pl)
3) Malowania turkusowo-zielone:
Moim zdaniem mamy trzy różne takie malowania. Pierwsze to te klasyczne z lat 80. ub. wieku, które teraz posiada lokomotywa o numerze 003. Według mnie to właśnie malowanie różni się od trzeciego malowania, gdyż pasy na górze i na dole są znacznie jaśniejsze i zostały przy nim użyte znacznie inne odcienie kolorów.
Drugie malowanie, to nazywane przeze mnie ogórkowe, bo przypomina mi taki nieco mdły i bardziej jasno-szary zielony. Stosowane w latach ok. 2009-11. Maszyny z tym malowaniem to 764, 304 i znalazłoby się jeszcze kilka przykładów. Zaznaczam, że w tym wariancie istnieją także numery, które mają odcienie bardziej podobne do następnego malowania, jednak różnią się tym, że mają zamalowane czoło na wysokości szyb na zielono (turkusowo).
Trzeci schemat to mocny intensywny kolor turkusowy, szczególnie na górnym pasie przy oknach i dolnym na wysokości zderzaków. Pochodzi z lat ok 2009-2011. Numery przykładowych maszyn to 821, 805, 811. Posiadają klasyczne, szaro zamalowane czoło przy oknach.
Ostatni schemat, to malowanie z 2002 roku, różni się odcieniami górnego i dolnego pasa od poprzedniego malowania, co zbliża je znacznie do malowania z lok. 003, ale posiada inny odcień ciemnozielonego pasa, co według mnie stanowi je innym typem malowania niż wszystkie trzy wcześniej wymienione. To jest mimo wszystko kwestia sporna i można
Czwarty schemat malowania (2002r.):
Tym samym kończę to spore zestawienie i zapraszam was do dyskusji. Czy poszerzenie ilostanu o takie malowania miałoby sens? Tak lub nie, odpowiedź uzasadnijcie proszę. Jeśli tak, to jak wy byście nazwali konkretne malowania i dlaczego. Moim zdaniem w ten sposób można rozszerzyć także inne malowania (np. nowe malowanie Cargo na EU07/ET41/ET42 itd.). Zapraszam do dyskusji.