Nie ma czegoś takiego, jak "1. część". Pewnie chodzi Ci o wersję gry, rodzaj lub wersję paksetu.
Wersje gry: Simutrans jest dostępny dopiero od wersji 0.50, aż do najnowszej 0.111.0.0. Wersje paksetów: modyfikowalne zestawy graficzne pojawiły się mniej-więcej od wersji gry 0.84.x.x. Prawdę mówiąc nigdy nie ogarniałem numeracji setów, ściągając kolejne wersje gry od razu pobieram aktualny zestaw grafiki i trzymam to w folderze z numerem danej wersji programu.
Rodzaje paksetów - dla przypomnienia - różnią się wielkością (podaną w pikselach) pola na mapie, oraz stylem zabudowy i rodzajami dostępnego taboru. W większości zestawy o tej samej wielkości pola można mieszać ze sobą tworząc większe sety.
-pak32 (tylko jeden styl - komiksowy);
-pak48 (jeszcze chyba nie został opublikowany;
-pak64 (podstawowy + najwięcej modyfikacji, np. Niemcy, Japonia czy imitacja starych wersji gry);
-pak64.H0 (specjalna odmiana, nie pasuje do innych 64 - precyzyjne skalowanie taboru);
-pak64.HD (Hand Drawn, ręcznie rysowany - obiekty wyglądają, jak narysowane ołówkiem, nie pasuje do innych 64);
-pak64.ttd (imitacja Transport Tycoon Deluxe, brak oficjalnej publikacji, można ściągnąć pliki źródłowe i samodzielnie skompilować pakset);
-pak96 (tylko jeden styl - komiksowy);
-pak128 (drugi pod względem liczby odmian i dostępnych dodatków, głównie czeskich i japońskich);
-pak192 (tylko jeden styl - komiksowy).
Zacząłem tworzyć polską odmianę pak64. Idzie mi to słabo, bo nie mam czasu na rysowanie. Do tej pory opublikowałem kilka pojazdów:
http://forum.simutrans.com/index.php?topic=6208.0 Przydałaby się pomoc
Co do kanałów: gdy w czasie budowy kanału przetniesz zbocze wzgórza, program automatycznie utworzy śluzę w tym miejscu.
W żadnej wersji gry pociągi nie mogły jeździć "na czołówkę", ponieważ jedną z podstawowych funkcji Simutransa jest zajęcie odcinka. Tak jak na prawdziwej kolei, aby wpuścić więcej pociągów na linię, trzeba utworzyć SBL-kę. W Simutransie SBL jest dwustawna. Nie ma posterunków odstępowych, ale za to można uruchomić samoczynną blokadę liniową na semaforach kształtowych.
Identyczne zasady prowadzenia ruchu obowiązują na sieci tramwajowej. Szczególnie ciekawe są linie jednotorowe z mijankami.
Z dostępnych sygnałów kolejowych/tramwajowych mamy:
-zwykłe sygnały (podają zielone, gdy wolny jest jeden odstęp za semaforem);
-pre-sygnały (podają zielone, gdy wolne są dwa odstępy*);
-long-block-signal (umożliwiają wyjazd z mijanki na odcinek jednotorowy, gdy następna mijanka jest wolna);
-choose-signal (ustawione przed głowicą stacji umożliwiają automatyczny wybór peronu przez pociąg**, w Simutransie zastępują dyżurnego ruchu
).
*) Pre-sygnał stosuje się przed innym semaforem. Przykład: jest linia, od której odgałęziają się dwie bocznice. Pociąg wyjeżdża z pierwszej bocznicy, jedzie linią i stając przed semaforem wjazdowym (zwykły sygnał) na drugą bocznicę blokuje linię. Oczywiście dzieje się tak tylko wtedy, gdy ta druga bocznica jest zajęta. Aby zapobiec blokowaniu linii przez oczekujący skład, stosuje się pre-sygnał przed wyjazdem z pierwszej bocznicy. Wtedy skład jej nie opuści, dopóki nie będzie mógł minąć semafora wjazdowego drugiej bocznicy.
Na tej samej zasadzie można używać pre-sygnału na wyjeździe z mijanki, przed odcinkiem jednotorowym. Wtedy za rozjazdem drugiej mijanki trzeba ustawić zwykły sygnał. Pociąg nie wjedzie na odcinek, jeśli nie będzie mógł z niego zjechać.
Wspomniana funkcja Simutransa, czyli zajęcie odcinka, działa również wtedy, gdy nie zastosujemy żadnych sygnałów. To jednak niczego nie upraszcza, gdyż uniemożliwia wprowadzenie większej ilości składów na linię.
**) Sygnał wyboru peronu działa oczywiście wtedy, gdy dana stacja ma więcej, niż jeden peron. Jeśli są jakieś dodatkowe tory bez peronów przy nich, choose-signal nie weźmie ich pod uwagę.
Jeśli jadący pociąg napotka na drodze choose-signal przed stacją nie ujętą w rozkładzie jazdy, będzie stał przed nim do końca świata. Zalecam wybudowanie dodatkowego toru na stacji (bez peronu) i dodanie go do rozkładu jazdy. Wtedy choose-signal zadziała jak zwykły sygnał.
Przypominam, że każdy sygnał w grze dzieli tor na odstępy tak, jak w rzeczywistości. W grze nie ma tarcz ostrzegawczych ani powtarzaczy.
Nie istnieją polskie poradniki do Simutransa. W ciągu ostatnich dwóch lat pojawiła się jedna polska strona, ale zniknęła kilka miesięcy temu. Wszystkie materiały dostępne są w językach m.in. angielskim, niemieckim i czeskim (oraz kilku innych, ale jest tego o wiele mniej) na oficjalnym forum gry -
http://forum.simutrans.com. Oprócz tego istnieją liczne zagraniczne serwisy fanów ST z dodatkami, mapami i poradnikami; głównie w ww. językach.