Liczba postów: 6 035
Liczba wątków: 247
Dołączył: 16.06.2010
Reputacja:
4
http://tech.wp.pl/kat,1009779,title,Ata ... omosc.html
Dość ciekawy temat może nieco nadmuchany. Jednak ciekawi mnie czy rzeczywiście tak ważne systemy mogą mieć duże luki..
Liczba postów: 2 287
Liczba wątków: 45
Dołączył: 07.06.2010
Reputacja:
0
Cytat:Polega ona na wywo³ywaniu gigantycznej ilo¶ci zapytañ do serwera, które powoduj± jego przeci±¿enie i wy³±czenie. W przypadku systemu sterowania kolej±, mo¿e to spowodowaæ parali¿ komunikacyjny.
Taaa, no i co z tego? W LCS-ach wszystko jest redundantne, padnie jeden, to natychmiast jego zadania przejmuje drugi.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
A mówił mi pan naczelnik, że nie ma jak mechaniczne (nawet nie elektryczne) zabezpieczenie. Może jestem staroświecki, ale jakoś nie ufam elektronice. Co jeśli taki cyberprzestępca zechce "zjechać" ze sobą pociągi? Wszak zabezpieczeń idealnych nie ma.
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
Obleśny Szczur napisał(a):natychmiast jego zadania przejmuje drugi.
Jak dobrze pójdzie. Z praktyki wiadomo, że z tym przełączaniem to różnie bywa. Oj różnie.
Niedawno któryś podwykonawca chwalił się na RK jakimś podsystemem sterowania kolejowego podpiętym do systemu przez ... WiFi... w ogólnodostępnym pasmie. Chwalił się, że właśnie tak "sprytnie" to rozwiązał!!! Woła o pomstę do nieba...
Bahnfahren ist unser Business
Liczba postów: 2 287
Liczba wątków: 45
Dołączył: 07.06.2010
Reputacja:
0
By³o kilka awarii LCS-ów ale czy tam na pewno przyczyn± by³o NIE PRZE£¡CZENIE SIÊ komputerów steruj±cych? Czy mo¿e jednak o co¶ innego chodzi³o?
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
Nie miałem na myśli konkretnie LCSów, tylko moje osobiste doświadczenia życiowe z systemami zbudowanymi na podobnej zasadzie. Może LCSy są zrobione i utrzymywane lepiej, pytanie tylko jak długo tak będzie przy polskiej kulturze technicznej ("przewróciło się? niech leży, przecież drugi działa dobrze").
Moim zdaniem zagrożenie opisane w artykule jest wydumane. Do zatrzymania pociągów wystarcza zwykły radiostop, zresztą było niedawno paru dowcipnisiów którzy się nim dłuższy czas bawili. Zdaje się, że już ich wyłapano.
Inna realna historia to sterowanie zwrotnicami tramwajów w Łodzi. Zdaje się że było (jest?) to załatwiane łysą, niezabezpieczoną podczerwienią. Parę lat temu jakiś 14-letni chłopaczek to obczaił, przerobił pilota od TV, i ... zaczął wykolejać tramwaje, przełączajac zwrotnice podczas przejazdu wagonu. Też go dość prędko ujęto.
Bahnfahren ist unser Business
Liczba postów: 2 287
Liczba wątków: 45
Dołączył: 07.06.2010
Reputacja:
0
psim napisał(a):Moim zdaniem zagro¿enie opisane w artykule jest wydumane. Powiem wiêcej, poniewa¿ artyku³ jest zamieszczony na jednym z wielu "portali o wszystkim", które maj± odgórnie ustalone stanowisko w sprawie polskiej kolei, raczej kierowa³bym siê ku stwierdzeniu, ¿e to mia³ byæ kolejny artyku³ z serii "polska kolej jest be".
psim napisał(a):Do zatrzymania poci±gów wystarcza zwyk³y radiostop Zwyk³y radiostop to i tak bardzo skomplikowana sprawa, no i co to daje? Zatrzyma siê, pogada przez radio, podyktuj± rozkaz i pojedzie dalej. Jak bym chcia³ uwaliæ kolej to zacz±³bym od podpalenia kilku podstacji - nawet nieszkodliwego, bo jak przyjedzie stra¿ to i tak wy³±czy najpierw ca³± podstacjê.
Cytat:Inna realna historia to sterowanie zwrotnicami tramwajów w £odzi
Ta, by³o to chyba ze 3 lata temu. Pos³ali go do poprawczaka. By³y te¿ inne zabawy jak np. wrzucanie w rozjazd kulek od ³o¿ysk - tanie, proste i skuteczne - dopóki motorowy nie zobaczy³, ¿e co¶ siedzi miêdzy szyn± a iglic± to siê trochê namêczy³.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
Tylko, że zatrzymanie pociągu nie jest tak niebezpieczne jak wpuszczenie dwóch pociągów na siebie, a tego nikt nie bierze pod uwagę.
Ruch tramwajowy w ogóle ma nieco inne zabezpieczenia, o jednym z nich koledze Szczurowi opowiadałem ;-)
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 2 017
Liczba wątków: 166
Dołączył: 12.08.2010
Reputacja:
0
Obleśny szczur napisał(a):Ta, było to chyba ze 3 lata temu. Posłali go do poprawczaka.
Więcej tutaj
Szczur, wiesz może, czy po tym incydencie MPK Łodź zwiększyła jakoś znacząco zabezpieczenia?
Liczba postów: 67
Liczba wątków: 0
Dołączył: 23.11.2011
Reputacja:
0
A historia z tymi panami, co chyba przez radiostop dzięki krótkofalówkom zatrzymywali pociągi na CMK czy Wiedence? Parę takich osób w całym kraju i stanowisko min. Nowaka zagrożone :lol:
JESTĘ MIKOLĘ
Liczba postów: 6 035
Liczba wątków: 247
Dołączył: 16.06.2010
Reputacja:
4
Ciekawe jak łatwo można oszukać nowe urządzenia ETCS, prawdę mówiąc nadajniki sytemu umieszczone są na torowisku, oszukanie takiego systemu dla potencjalnych hackerów chyba nie powinno być trudne.
Liczba postów: 926
Liczba wątków: 10
Dołączył: 13.06.2010
Reputacja:
0
Jak się ruskie do całego systemu Estonii kilka lat temu włamali oraz chińce (ponoć) do Pentagonu, to co to za wysiłek przeprowadzić e-atak na niszową sieć kolejową. I jakie z tego zyski?
...
Liczba postów: 6 035
Liczba wątków: 247
Dołączył: 16.06.2010
Reputacja:
4
Dla idiotów dobra zabawa, dla terrorystów sam sobie odpowiedź.
Liczba postów: 6 881
Liczba wątków: 156
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
26
przem710 napisał(a):Ciekawe jak łatwo można oszukać nowe urządzenia ETCS, prawdę mówiąc nadajniki sytemu umieszczone są na torowisku Nadajniki zawsze są na torowisku, pytanie jak łatwo jest je oszukać
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
Lubuszanin napisał(a):I jakie z tego zyski?
Być może propagandowe, ale do tego nie są potrzebni terroryści - kolej sama się rozkłada na łopatki.
Niby bezpieczeństwo jeszcze jako tako się trzyma, choć doświadczeni pracownicy coraz częściej przebąkują (jak przy okazji ostatniego wypadku w Babach), że to wyłącznie dzięki dbałości i zaangażowaniu indywidualnych osób, bo systemowo - leży i kwiczy. Moim zdaniem bardzo prawdopodobne, że tak właśnie jest.
Bahnfahren ist unser Business
|